۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۷۴۳۴۵
آیت الله مظاهری:

تازه بودن آیات قرآن نوعی تحدّی است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: اینکه قرآن برخلاف بقیه کتابها هرگز کهنه نمی شود و با هر بار مطالعه بر شیرینی و حلاوت آن افزوده می شود، نوعی تحدّی با کسانی است که می گویند، قرآن دست نوشته یک بشر است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: مأنوس شدن با قرآن رستگاری در دنیا و آخرت را برای انسان تضمین می کند.

وی با مروری بر مبحث روزهای گذشته که راجع به مسأله تحدّی در قرآن بود، افزود: مسأله تحدّی بیش از 10 مرتبه در قرآن تکرار شده است و قرآن به واسطه آن از مخالفان و کافران دعوت به مبارزه می کند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: هر چند از پیامبر اسلام 12 هزار معجزه نقل کرده اند ولی معجزه اصلی ایشان قرآن کریم است که خودِ قرآن دارای 20 معجزه است و هر کدام از این معجزه ها نوعی دعوت به تحدّی از مخالفان و کافران به حساب می آید.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بعد از توضیح معجزه قرآن در فصاحت و بلاغت همچنین معجزه علم بودن قرآن، اظهار کرد: امام معصوم(ع) در روایتی راجع به قرآن می فرمایند، قرآن همیشه تازه است و کهنه شدنی نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: اگر زن و مردی به فرزندشان به شدت علاقه مند باشند و فرزندشان به مسافرت برود و نامه ای برای آنها بنویسد، بعد از اینکه پدر و مادر چندین بار نامه را با عشق و دلتنگی مطالعه کردند، متن نامه برایشان کهنه می شود ولی افرادی هستند که در ماه مبارک رمضان بیش از 10 بار قرآن را ختم می کنند و افزون بر اینکه از خواندن قرآن خسته نمی شوند جاذبه عجیب قرآن آنها را بیشتر جذب خودش می کند.

وی با بیان یک داستان از صدر اسلام خاطرنشان کرد: روزی یک عرب به نام ریحانة الادب که در فصاحت و بلاغت بی نظیر بود، وارد خانه خداوند شد و صدای پیامبر(ص) را در حالیکه قرآن می خواندند شنید، سپس به طرف دوستانِ کافرش رفت و خطاب به آنها گفت، این قرآن شیرینی خاصی دارد و مثل یک درخت ریشه دار و میوه دار است که هیچ کس مثل آن را نمی تواند بیاورد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه مخالفان از عجز خود در برابر قرآن خبر داشتند، افزود: در ابتدای بعثت پیامبر(ص) گروه های مخالف اسلام دور هم جمع می شدند و برای اینکه سوره ای مثل یکی از سوره های قرآن بیاورند یک سال تلاش می کردند ولی بعد از یکسال تلاش، در یک گردهمایی جمع می شدند و از اینکه نتوانسته بودند سوره ای مثل سوره های قرآن بیاورند، اظهار عجز می کردند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اشعار حافظ نیز جاذبه عجیبی دارد، ادامه داد: جاذبه اشعار حافظ زیاد است ولی به هیچ وجه قابل مقایسه با جاذبه آیات قرآن نیست، این مسأله را اهل معرفت بهتر درک می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان داستانی از صدرالمتالهین نویسنده کتاب اسفار، ابراز کرد: صدرالمتالهین می گوید به دنبال هر علمی رفتم دلم مطمئن نشد ولی توسل به قرآن و اهل بیت(ع) توانست دلم را آرام کند، از آن به بعد هرگاه به شبهه ای برخورد می کردم به قرآن متوسل می شدم و شبهه ام برطرف می شد.

وی با اشاره به زندگی عارف بزرگ قرون اخیر آقای نخودکی اصفهانی خاطرنشان کرد: درباره ایشان گفته اند هر روز عصر با طی الارض به زیارت یکی از ائمه می رفته اند و در حالی که طی الارض می کردند با طی لسان نیمی از قرآن را در راه سفر زیارتی تلاوت می کردند، سپس در راه بازگشت از مکان قبور ائمه به خانه دوباره طی الارض می کردند و در راه با طی لسان نیمه دیگر قرآن را تلاوت می کردند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به زندگینامه کربلایی کاظم ساروقی، افزود: یکی از افرادی که بنده خودم با او ملاقات کردم کربلایی کاظم اراکی بود، او به شکل بسیار عجیبی به کلّ قرآن و معارف قرآنی احاطه پیدا کرده بود، مثلاً با اینکه بی سواد بود، تفاوت آیات قرآن را با متون عربی ساده متوجه می شد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: روزی که در کنار او بودم عبارت والذین را یکبار به نیت آیه قرآن و یکبار به صورت عبارت عربی ساده روی کاغذ نوشتم و از او خواستم تا آیه قرآن را شناسایی کند، او دقیقاً به آیه قرآن اشاره کرد و گفت آیات قرآن نور بسیار عجیبی دارد.

وی در پایان توصیه کرد: سعی کنید با قرآن زیاد اُنس بگیرید، چرا که دنیا و آخرت در گرو استفاده کردن و عمل کردن به آیات قرآن است./201/867/ب1

ارسال نظرات