۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۴۷۵۰۳۲
آیت الله مظاهری:

شفاعت اهل بیت تجلی رحمت خداوند است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بسیاری از شیعیان به واسطه شفاعت اهل بیت(ع) وارد بهشت می شوند، شفاعتی که تجلی رحمت الهی است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تا حدّ امکان شیعه به جهنم نمی رود.

وی در تفسیر آیه بیست و پنجم سوره بقره که می فرماید «وَبَشِّرِ  الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»، افزود: باغهای زیبایی که زیر درختان تنومند آنها نهرهایی از آب جریان دارد و همه خواستنیهای انسان در آن تأمین می شود، دستمزد عملکرد بهشتیان در زمین است.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح این بخش از آیه که می فرماید «کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ»، اظهار کرد: از مکالمه بهشتیان با همدیگر مسأله اثر مستقیم اعمال در نوع پاداش فهمیده می شود، آنها به یکدیگر می گویند، این نعمتها را خودمان آفریدیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه بیست و چهارم سوره الحاقه که می فرماید «کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِی الأیَّامِ الْخَالِیَةِ»، ادامه داد: مهیا شدن نعمتهای بهشتی به واسطه اعمال بهشتیان از سوی خداوند و ملائکه نیز گوشزد می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به وضعیت اسف بار جهنمیان، تبیین کرد: اعمال جهنمیان در دنیا عامل اصلی شعله ور شدن آتش جهنم است و گاهی صفات رذیله آنها موجب زبانه کشیدن آتش جهنم می شود، به استناد آیات قرآن مسأله اثر عمل در پاداش و جزا را خودِ جهنمیان نیز بیان می کنند.

وی بیان کرد: اعمال نیک تبدیل به درختان میوه دار در بهشت می شود و شاد کردن دلِ مؤمن منجر به وزش نسیمهای بهشتی خواهد شد، همچنین اگر از کسی دستگیری کنیم، نهرهای بهشتی برای ما آماده و مهیا می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه رحمت واسعه الهی در روز قیامت نمایان می شود، گفت: در روایتی آمده است که رحمت خداوند 100 قسمت دارد که تنها یک قسمت آن در دنیا جریان داشته است و 99 قسمت دیگرش در قیامت نمایان خواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه شفاعت اهل بیت(ع) تجلی رحمت خداوند است، افزود: تا آنجا که بشود شیعه به جهنم نخواهد رفت، اگر شیعه بی نماز، ظالم و مال مردم خور نباشد، انشاء الله شفاعت اهل بیت(ع) شامل حالش می شود و رهسپار بهشت خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: جهنمیان به سبب نادیده گرفتن پیامبران الهی در جهنم نیز نام پیامبران را فراموش می کنند و در پاسخ به ملائکه ای که از آنها می پرسند چه عاملی سبب جهنمی شدن شما شد، به صورت عام می گویند، ما سخن رسولان را انکار کردیم.

وی با بیان اینکه گاهی جهنمیان به واسطه شفاعت اهل بیت(ع) وارد بهشت می شوند، ابراز کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، با ورود پیامبر(ص) به محدوده جهنم نسیمی می وزد و آتش جهنم خاموش می شود، جهنمیان از خازنان جهنم می پرسند، چه شده است، آنها پاسخ می دهند، پیامبر اسلام آمده است تا شفاعت کننده برخی از جهنمیان باشد، آنهایی که معاند پیامبر(ص) و خاندانشان بوده اند به سلول خود در جهنم بازمی گردند تا با پیامبر(ص) رو به رو نشوند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به واژه قرآنی «اُعِدَّت»، ابراز کرد: این واژه، هم در کنار نام کافران آمده است و هم در کنار نام متقین آمده است و بیان می دارد که جهنم و بهشت نتیجه اعمال جهنمیان و بهشتیان است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با استناد به روایات معصومین(ع)، گفت: خداوند برای شیعیان بهشت را آماده کرده است و اگر اعمال و اخلاق شیعیان سبب جهنمی شدن آنها بشود، نعمتهای بهشتی خطاب به یکدیگر می گویند چرا صاحب ما نمی آید، اگر این شیعه برای رفتن به بهشت قابِل باشد، او را به بهشت می برند وگرنه آن بهشت بدون صاحب باقی خواهد ماند./867/201/ب2

ارسال نظرات