۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۷۶۸۷۴

افسران جنگ نامتقارن فرهنگی

همان‌گونه که انقلاب اسلامی در حوزه‌های نظامی و امنیتی ثابت کرده که دست برتر را در این جنگ نامتقارن داراست، وقت آن رسیده که ابزارها و روش‌های جنگ نامتقارن فرهنگی را نیز به میدان بیاورد.
جنگ نرم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، خبر برایم ساده و معمولی بود: پیام رهبر معظم انقلاب به پنجاه و یکمین همایش سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا.

هر سال این خبر را می‌شنیدم و متنش را هم می‌خواندم. شاید احساس اغلب ما از شنیدن این خبر آن باشد که عده‌ای از جوانان دور از وطن دور هم جمع شده‌اند و رهبری عالی نظام طبق یک رسم تشریفاتی همیشگی برایشان پیامی صادر می‌کند؛ اما با خواندن متن پیام، این احساس خیلی زود از بین رفت و به سرعت بر آن شدم که سوابق این پیام را مرور کنم؛ به‌دلیل وجود سه فراز مهم؛

نخست: «حجت بر شما تمام است!»

دوم: « انتظار از شما بیش از خودسازی علمی و دینی است... بر رهروان راه خدا بیفزایید.»

سوم: «درنبرد نامتقارن جبهه کفر و استکبار با پرچم برافراشته اسلام ناب، این وظیفه همه ما است.»

چرا؟ اتمام حجت برای چه کار مهمی؟

بلافاصله پیام‌های سال‌های پیش را مرور کردم، اتفاقاً آنچه بیش از همه در آنها به چشم می‌آمد تاکید بر خودسازی علمی و اخلاقی بود؛ آن هم نه برای عمل در قلب اروپا، بلکه برای بازگشتن، خدمت کردن و ساختن آینده ایران اسلامی!

اما در پیام امسال تغییر رویکرد واضح و پر معنا بود، آنچه در مقابل خود می‌دیدم بیشتر به یک اعلام جهاد فرهنگی علیه فرهنگ ملحد تمدن غرب مدرن می‌مانست! اعلام صریح جنگ نامتقارن فرهنگی! گویا قرار است هر یک از اعضای انجمنه ای اسلامی دانشجویان اروپا از این به بعد، علاوه‌بر درس خواندن و خودسازی اخلاقی، فعالیت جدی خود را علیه فرهنگ غربی آغاز کنند.

با کدام راهبرد؟ «افزایش پیروان راه خدا»؛ یعنی جذب نفر به نفر! یعنی یارگیری از قلب سپاه دشمن. در جنگ نامتقارن معمولاً برداشت‌ها این‌گونه است که یک طرف جنگ ضعیف‌تر و طرف دیگر قوی‌تر از اوست و طرف ضعیف به‌ناچار به ابزارها و روش‌های ابتکاری و ناشناخته و غافلگیر کننده متوسل می‌شود.

اما جنگ نامتقارن را به گونه‌ای دیگر نیز می‌توان تفسیر کرد و آن هم نه مبتنی بر ناهمترازی امکانات لجستیکی دو طرف درگیری و نه مبتنی بر این قضاوت که یک طرف ضعیف‌تر و دیگری قوی‌تر است؛ بلکه مبتنی بر این نگاه که اساساً روش‌ها و امکانات دوطرف درگیری با هم متفاوت است. این دومی، آن نگاهی است که به تعریف رهبر انقلاب از جنگ نامتقارن نزدیک‌تر است:

«جنگ نامتقارن که گفته، معنایش این است که یک طرف از وسایل و ابزارهایی برخوردار است که طرف دیگر، آن ابزارها را ندارد و حتّی گاهی نمی‌شناسد؛ یک مصداقش همین است. این محبّت‌ها، این ارتباط‌ها، این هماهنگی‌ها چیزهایی است که طرف مقابل ما -که استکبار جهانی است، صهیونیسم است، آمریکاست- اصلاً اینها را نه می‌دانند و نه حتّی می‌شناسند و نمی‌توانند تحلیل بکنند,۱»

«معنای جنگ نامتقارن این است که [یکی از] نیروهای دو طرف از امکاناتی برخوردارند که آن‌طرف مقابل دستش از آن امکانات کوتاه است؛ نوعشان، شیوه‌شان، امکاناتشان و حتّی گاهی منابع قدرت در هر طرفی برای طرف مقابل ناشناخته است,۲»

در این جنگ نامتقارن شیوه‌ها و امکانات دشمن مشخص و غالباً شناخته شده است. جبهه استکبار با نظام سازی صدها ساله‌ای که در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و حتی بهداشتی و غذایی و ... انجام داده است و با جهانی‌سازی «سبک زندگی» جهانشمول و اغواگر خود، در مقابل ماست. اما این سوی جبهه تا رسیدن به آرمان بزرگ مهندسی «تمدن نوین اسلامی» راه زیادی دارد. بدیهی است که در مقابل قدرت هژمون نمی‌توان از همان ابزارها و روش‌ها برای براندازی او استفاده کرد، هر چند که تسلط بر آنها و تمسک تاکتیکی و موقت به آنها نیز اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین تمسک به ابزارهای جنگ نامتقارن ضروری می‌نماید.

همان‌گونه که انقلاب اسلامی در حوزه‌های نظامی و امنیتی ثابت کرده که دست برتر را در این جنگ نامتقارن داراست، وقت آن رسیده که ابزارها و روش‌های جنگ نامتقارن فرهنگی را نیز به میدان بیاورد. پیام امسال رهبر انقلاب اسلامی را باید اعلام رمز آغاز این عملیات دانست! دانشجویان ایرانی ساکن اروپا! شما پیش از این مفتخر به مدال افسران جوان جنگ نرم بوده‌اید، اکنون وارد جبهه جنگ نامتقارن فرهنگی شده‌اید، باید پرچم اسلام ناب را در اروپا به اهتزاز درآورید، حجت بر شما تمام است!

۱- بیانات در ۱۵/۹/۱۳۹۵

۲- بیانات در ۰۵/۰۴/۱۳۹۵

/1325//102/خ

ارسال نظرات