۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
کد خبر: ۴۷۶۹۷۹
در دیدار جمعی از طلاب غیرایرانی مطرح شد؛

توصیه های مهم آیت الله نوری همدانی درباره یادگیری علوم دینی

حضرت آیت‌الله نوری همدانی طلاب را به جدیت و تلاش در کسب علم دین و معارف الهی توصیه کرد و گفت: کوچ کردن از شهر و دیار برای یادگیری علم و فهمیدن دین کار آسانی نیست، این راه، راه شیخ مفید‌ها و شیخ طوسی‌ها است.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، روز یک‌شنبه در دیدار با جمعی از طلاب مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی و مجتمع آموزش عالی بنت‌ الهدی از مجموعه‌های آموزشی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه 122 سوره توبه، اظهار داشت: بر هر کسی توفیق عطا نمی‌شود تا بتواند فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) را فراگیرد، از این جهت لازم است خدا را شاکر باشید که در میان شغل‌های عالم، خداوند این شغل را برای شما برگزیده است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که طلاب حوزه علمیه طالب یادگیری معارف الهی هستند، اظهار داشت: روایات فراوانی وجود دارد که ملائکه و فرشتگان بال‌های خود را زیر پای طالبان علم می‌گسترانند.

وی با اشاره به این که قرآن کریم کفار، منافقین و صهیونیزم را دشمن مسلمانان تعریف کرده است، ابراز داشت: قرآن کریم کفار، منافقین و صهیونیزم را دشمن مسلمانان دانسته و بر مسلمانان امر کرده تا در برابر آنها احتیاط کرده و هرگز در برابر آنها تسلیم نشوند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که فراگیری علوم دینی کار آسانی نیست، تصریح کرد: کوچ کردن از شهر و دیار خود برای یادگیری علم و فهمیدن دین کار آسانی نیست، تفقه در دین کار مشکلی است چرا که این راه، راه شیخ مفید‌ها و شیخ طوسی‌ها است.

وی در ادامه به چند اصل در فراگیری علوم دینی اشاره و خاطرنشان کرد: اخلاص خصوصیتی است که طلاب باید آن را دارا باشند تا در حین تحصیل برای خدا درس بخوانند و برای خدا مباحثه کنند یعنی جوانی و امکانات خود را در طَبَق اخلاص و برای خدمت به خلق خدا قرار دهند و با خدا معامله کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که کتاب آداب المتعلمین یکی از بهترین کتاب‌هایی است که طلاب باید در اوایل دوران طلبگی خود آن را مطالعه کنند، تأکید کرد: این کتاب اولین شرط تحصیل را اخلاص نامیده است، زیرا عالمی در جامعه تأثیرگذار خواهد بود که اخلاص داشته باشد.

وی داشتن همت بلند در تحصیل علوم دینی را اصل دیگری از اصول طلبگی برشمرد و اظهار داشت: کسی که بخواهد در جامعه تحول مثبتی ایجاد کند باید فقیه باشد از این رو ضروری است تا از همان ابتدا با همتی بلند علوم دینی را تحصیل کند تا به فقاهت برسد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی خطاب به طلاب حاضر در جلسه، ابراز داشت: بر طلاب لازم است تا در انجام کارهای خود جدیت و کوشش داشته باشند زیرا افراد تنبل، سست و راحت طلب هرگز ترقی نخواهند کرد، از این رو با کوشش، اراده و تصمیم جدی درس بخوانید.

وی تصریح کرد: داشتن نظم و برنامه‌ای منظم بسیار مهم است، افرادی که نظم و برنامه دارند، همواره به موفقیت رسیده‌اند به همین سبب باید دقایق را در نظر گرفت و طوری برنامه‌ریزی کرد که تمام کارها به بهترین شکل انجام شود.

استاد برجسته حوزه علمیه یادگیری دقیق ادبیات عرب را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند تا طلاب پس از چندین سال تحصیل علوم دینی در حوزه‌‌های علمیه، مطالب آموخته شده را به آنها بگویند، از این رو طلاب باید ادیب باشند تا بتوانند معارف ناب الهی را به شیوه‌ای صحیح و شیوا به مردم انتقال دهند.

وی تأکید کرد: تفقه در دین، تفقه در معارف اعتقادی و کلامی است، چرا که‌ اسلام در گام اول از ما باور قلبی، ایمان و اعتقاد می‌خواهد و علم کلام یعنی علم اعتقادات، لذا باید در این علم آنقدر قوی باشید تا بتوانید به شبهات پاسخ دهید.

این مرجع تقلید با مهم خواندن معارف عبادی، اظهار داشت: اسلام عبادت‌هایی دارد که رابطه انسان با خالق را استحکام می‌بخشد از این رو باید عبادات درست شناخته شود و با قصد و نیت صحیح بجا آورده شود.

وی با بیان این که معارف اخلاقی مربوط به روحیات و ملکات روحی است و طلاب باید از لحاظ اخلاقی ممتاز باشند، افزود: اسلام می‌خواهد تا مسلمانان از اخلاق خوبی برخوردار بوده و از رذائل اخلاقی به دور باشند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه به مواردی دیگری همچون معارف اقتصادی، معارف مدنی، معارف فرهنگی، معارف سیاسی و معارف قضائی اشاره و تصریح کرد: طلاب برای عالم شدن نیاز دارند تا تمام آنچه را که بیان شد بیاموزند.

وی خطاب به طلاب خارجی مقیم ایران گفت: اسلام در ابتدا مدیریت جامعه را به پیغمبر داده است و پس از آن امام معصوم وظیفه مدیریت آن را بر عهده دارد و اگر زمانی امام معصوم در دسترس نباشد، قائم مقام امام باید باشد تا مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد که امروزه فقیه مدبری همچون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چنین مسؤولیتی دارد. /878/پ202/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات