۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۷۸۳۶۳
مدیر حوزه علمیه بهار:

روشنگری و افزایش بصیرت عمومی رسالت حوزه است

مدیر حوزه علمیه بهار مقابله با آسیب ها و تهدیدات که در برابر نظام قرار دارد را رسالت حوزه دانست و گفت: روشنگری و افزایش بصیرت عمومی، رسالت حوزه است به شرط اینکه خود طلاب و روحانیان، منبعی برای آگاهی و بصیرت باشند.
تحول حوزه

حجت الاسلام علی صوفعلی، مدیر حوزه علمیه بهار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، به مناسبت دهه فجر و درباره نقش حوزه و روحانیت در شکل گیری و تداوم انقلاب، گفت: انقلاب و دهه فجر یکی از ثمرات حوزه است و حفظ و حراست انقلاب نیز وظیفه حوزه است، بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، حوزه و حوزویان باید با روحیه و تفکر انقلابی در این مسیر قدم بردارند.

وی با اشاره به تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب، اظهار داشت: وجه تمایز و تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب در میزان احساس مسؤولیت در قبال امور مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه و کشور است.

مدیر حوزه علمیه بهار افزود: شاکله کلی حوزه در قبل از انقلاب البته بجز امام(ره) و یاران ایشان، خیلی در قبال امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور و جامعه احساس مسؤولیت نمی کرد و در این موضوعات وارد نمی شد، اما بعد از انقلاب، چون انقلاب برخاسته از حوزه بود، حوزه خود را در پاره ای از مشکلات سهیم و آن ها را مشکلات خود می داند.

وی تأکید کرد: اگر کسی در جامعه به مشکلات فرهنگی بربخورد، اولین جایی که مورد انتقاد قرار خواهد گرفت حوزه است، بنابراین حوزه باید متفکر خیلی از مسائل در جامعه باشد و با ورود در آن مسائل در جهت رفع مشکلات تلاش کند.

حجت الاسلام صوفعلی ابراز داشت: اگر حوزه بخواهد به عنوان اتاق فکر در نظریه پردازی و جهت دهی نظام مؤثر باشد باید با رویکرد ایجاد تغییر و تحول در بینش ها و فعالیت های علمی و آموزشی خود عمل کند.

وی تصریح کرد: ایفای نقش حوزه به عنوان اتاق فکر نظام مستلزم این است که حوزه و حوزویان در برخی علوم و رشته های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تخصص داشته باشند و واقعیت این است که حوزه در این زمینه خیلی عقب است.

مدیر حوزه علمیه بهار تأکید کرد: حوزه باید رشته هایی فراتر از فقه و اصول که می تواند حاصل تعامل حوزه و دانشگاه باشد را به طلاب ارائه دهد و طلاب در این زمینه ها نیز بتوانند به اجتهاد برسند تا حوزه بتواند به اتاق فکری برای نظام تبدیل شود.

وی افزود: حوزه با این فعالیت ها و به دست آوردن تخصص در زمینه های مورد نیاز می تواند به عنوان اتاق فکر و بازوی انقلاب نظام عمل کند و در حال حاضر حوزه فقط یک توجیه گر خوب و نه بازوی خوبی برای انقلاب است.

حجت الاسلام صوفعلی مقابله با آسیب ها و تهدیدات که در برابر نظام قرار دارد را رسالت حوزه دانست و گفت: روشنگری و افزایش بصیرت عمومی، رسالت حوزه است به شرط اینکه خود طلاب و روحانیان، منبعی برای آگاهی و بصیرت باشند و نه اینکه فقط توجیه گر باشند بلکه تحلیلگر هم باشند.

وی در پایان گفت: اگر حوزه و روحانیت در عرصه های مختلف با بصیرت و پویایی فعالیت داشته باشند و در جهت بصیرت افزایی جامعه تلاش کنند سد محکمی برای انقلاب و نظام، در برابر آسیب ها و تهدیدات دشمنان خواهند بود./979/302/ب2

ارسال نظرات