۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۷۸۴۷۵
آیت الله مهدوی:

استغفار، جامع ترین و بهترین دعا است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با توجه به روایات معصومین(ع)، گفت: گناه همانند نجاست متعفن است و تنها راه پاک کردن تعفن گناه، استغفاری است که همراه با پشمیانی از انجام گناه باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق بعد از ظهر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: نباید در قول خداوند شک کنیم.

استغفار، جامع ترین و بهترین دعا است

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به عصمت، افزود: یکی از عواملی که برای انسان فایده عصمت دارد، دعا کردن است و بر اساس روایات معصومین(ع) بهترین و جامع ترین دعا، استفغار از گناه است.

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، یکی از جامع ترین و بهترین دعاها این استکه عبد استغفار کند، ادامه داد: انسان باید در هر فرصتی ذکر شریف «اَستَغفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیه» را بر زبانش جاری کند تا خداوند در مقابل او را از گناهان پاک کند.

فضای آلوده به گناه، متعفن است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گناه همانند نجاست متعفن است، اظهار کرد: همانطور که نجاست باید با آب تمیز شود و برای استفاده از فضای خاص باید بوی عطر جایگزین بوی نجاست شود، گناه نیز فضا را متعفن می کند و برای اینکه انسان از آن گناه محفوظ بماند، باید فضا را با استغفار حقیقی معطر کند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان روایتی تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، با گفتن استغفار فضا را معطر کنید تا بوهای متعفن گناه شما را مفتضح نکند، این روایت به معنای این است که گناه آلودگی دارد و ممکن است انسان از مضرات گناه متضرر شود.

توبه حقیقی به طور قطع از جانب خداوند پذیرفته می شود

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در مرکز هلال احمر اصفهان ادامه داد: انسان بعد از اینکه استغفار می کند، شک دارد که توبه اش پذیرفته است یا اینکه خداوند او را نخواهد بخشید، در این راستا توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) می تواند انسان را راهنمایی کند.

رییس بنیاد المهدی(عج) با بیان اینکه خداوند پای قولش ایستاده است، تبیین کرد: انسان باید در خودش شک کند که آیا جمله استغفاری که بر زبانش جاری شد همراه با پشیمانی است یا گفتن استغفار لقلقه زبانش است، آیات قرآن و روایات متعددی از معصومین(ع) به ما گفته اند، توبه عبدِ پشیمان از جانب خداوند پذیرفته شده است، پس جای هیچ نگرانی مبنی بر اینکه ممکن است خداوند توبه را قبول نکند وجود نخواهد داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر فرد قول دهد که از تهِ دلش پشیمان شده است و استغفار می کند، بنده از جانب قرآن و روایات به او اطمینان می دهم توبه اش صد در صد پذیرفته شده است.

وی با بیان یک روایت از پیامبر(ص) اظهار کرد: رسول گرامی اسلام در روایتی امیدوار کننده می فرمایند، زیاد استغفار کنید، خداوند عزوجل استغفار را یاد نداد مگر اینکه اراده داشت تا شما را ببخشد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند تصمیم به بخشش داشته است وگرنه هرگز به انسان آموزش نمی داد تا بعد از آلوده شدن به گناه استغفار کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند قبل از اینکه عبارت «اَستَغفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیه» به گوش کسی برسد اراده بخشش انسانهای توبه کننده را داشته است، پس شک داشتن به اینکه خداوند آیا بعد از توبه کردن می بخشد یا نمی بخشد، یک شک واهی است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان یک مثال توضیح داد: فرض کنید فرزندی در حق پدرش خطایی را مرتکب می شود ولی آن پدر بدون اینکه فرزندش درخواستی داشته باشد می گوید اگر فلان شخص وساطت کند، من حاضر هستم فرزندم را ببخشم، مسلماً داشتن چنین اراده ای از جانب پدر، برای بخشش هر چه زودتر فرزندش است و فرزند نباید در اینکه آیا پدرش او را می بخشد یا نمی بخشد، شک کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: خداوند از آموزش عبارت «اَستَغفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیه»، منحصراً قصد بخشش بنده توبه کار را داشته است./201/867/ب1

ارسال نظرات