انقلاب اسلامي امتحان و آزمون بزرگ الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 101 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد «وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسي تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ فَسْئَلْ بَني إِسْرائيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّکَ يا مُوسي مَسْحُوراً»، گفت: خداوند مي فرمايد ما به حضرت موسي 9 معجزه داديم و بعد از اينكه حضرت موسي اين 9 معجزه براي فرعون برد «إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّکَ يا مُوسي مَسْحُوراً» فرعون به حضرت موسي(ع) گفت، تصور من اين است كه تو ساحر هستي.
وي افزود: در بيشتر آيات قرآن گفته شده است اكثر انبياء وقتي به سراغ مردم، پادشاهان و بزرگان آنها مي رفتند، آنان پيامبران خود را ساحر مي خوانند، ضمن اينكه پيامبراكرم(ص) را به همين عنوان خطاب كردند و چون معجزه مي آوردند، ميگفتند اگر او را ساحر خطاب كنيم مردم نيز قبول ميكنند، از اين رو فرعون نيز چنين اتهامي را به حضرت موسي زد.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: به تعبير سوره مباركه طاها زماني كه قرار شد مسابقه اي بين ساحران فرعون و حضرت موسي برگزار شود، وقتي موسي عصاي خودش را انداخت و تبديل به اژدها شد آنها متوجه شدند كار حضرت موسي سحر و جادو نيست بلكه معجزه است، به همين دليل ساحران فرعون خيلي زود ايمان آوردند «قَالَ مَوْعدكُمْ يَوْم الزّينَة وَأَنْ يُحْشَر النَّاس ضُحًى» قرار گذاشتند تا مردم بيايند و رقابت بين حضرت موسي و ساحران انجام شود، بنابراين براي مردم اثبات شد كه كار حضرت موسي(ع) سحر و جادو نيست بلكه اعجاز است.
وي افزود: حضرت موسي(ع) در جواب اتهام فرعون ميگويد «قَالَ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنزَلَ هَٰؤُلَاءِ إِلَّا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ بَصَائِرَب به تحقيق تو خود مي داني «لَقَدْ عَلِمْتَ» حتما هم تو مي داني كه «مَا أَنزَلَ هَٰؤُلَاءِ إِلَّا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» كه اين معجزات 9 گانه اي كه من آوردم فقط كار خدا است و هرچند تو به ظاهر به من مي گويي من ساحر و جادوگر هستم اما واقيعت اين است كه تو مي داني همه اين معجزات كار خدا است.
دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: اگر براي فردي حقيقت روشن نشود و به دليل اينكه حقيقت برايش روشن نيست آن را نپذيرد، اين فرد تكليفي ندارد، تكليف زماني به دوش او خواهد آمد كه او بفهمد معجزه است، اگر فهميد كه معجزه است و قبول نكرد، خداوند او را مجازات خواهد كرد، به همين دليل حضرت موسي اين شبهه را برطرف ميكند و به فرعون مي گويد تو خودت مي داني كه اين كار خداوند است.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: در آيه 13 سوره نمل به اين مطلب خوب پرداخته و اين آيه نيز درباره فرعون است كه مي فرمايد «وَ جَحَدُوا بِها» معجزات حضرت موسي را انكاركردند «فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ آيَاتُنَا مُبْصِرَةً» آيات روشنگر آمد «قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ»، گفتند همه اينها جادو است مانند آنچه در سوره مباركه اسراء بيان شده است و در ادامه خداوند مي فرمايد «وَ جَحَدُوا بِها» معجزات را انكار كردند در حالي كه «استيقنتها أنفسهم» كلمه استيقنتها از يقين گرفته شده است به اين معني كه به اين مطلب يقين داشتند كه اينها معجزه است اما با اين حال انكار كردند.
وي با اشاره به علت انكار رسالت و معجزات حضرت موسي(ع)، گفت: خداوند مي فرمايد ‹«ظلما وعلوا» از روي ظلم و سركشي معجزات را انكار كردند، فرعون كه سالها ادعاي خدايي كرده است و مردم را استعماركرده و ظلم و ستم كرده است، وقتي يك نفر از طرف خدا آمده و به او مي گويد تو خدا نيستي و يك بنده خداي معمولي هستي كه ظالمي و بايد به ظلم تو رسيدگي شود، طبيعي است كه چنين فردي حقيقت را قبول نكند و آن را انكار كند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: گناه فرعون اين نبود كه معجزات را سحرو جادو مي دانست، بلكه گناه فرعون اين بود كه مي دانست حقيقت است اما آن را انكار ميكرد، از اين رو گناه همه منكرين در روز قيامت به يك اندازه نيست، مجازات برخي از منكرين خيلي سنگين است چون خوب فهميده اند و درك كرده اند اما انكار كرده اند و برخي ديگر به دليل اينكه كمتر فهميده اند مجازات آنها كمتر است و برخي از منكرين نيز شايد اصلا مجازات نشوند چرا كه اصلا نفهميده اندو حقايق برايشان آشكار نشده است.
وي يادآور شد: سردمداران كفر و علماي اديان مختلف كه اهل تحقيق و بررسي هستند و عموما مي فهمند كه دينشان مشكل دارد اما اصرار ميكنند، مجازات آنها خيلي سنگين تر از افراد معمولی است كه اصلا چيزي را درك نكرده اند و متوجه نشده اند.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد «رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ بَصَائِرَ» واژه بصر به معني چشم و واژه بصائر چيزهايي است كه روشنگري ميكند و مطلب را آشكار ميكند و ميگويد خداوند اين معجزات را فرستاد براي آشكار شدن حقايقي و مطالبي را كه من ميگويم مبهم نيست.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اينكه علم متفاوت از ايمان است، گفت: علم به معناي دانستن است اما ايمان به اين معني است كه وقتي به چيز علم پيدا كرديد، كرنش كنيد و نسبت به آن يك كار عملي انجام دهيد و آن را قبول كنيد و براساس آن زندگي خود را تنظيم كنيد، از اين رو گاهي اوقات يقين صد درصد هست اما ايمان نيست، علم وجود دارد و به يقين مي رسد اما ايمان نمي آورد و كار عملي انجام نمي دهد.
وي يادآور شد: ايمان به وجود بهشت و جهنم دارد اما كارهاي خودش را براساس وجود بهشت و جهنم انجام نمي دهد و با وجود اينكه صد درصد مطمئن است فردي فقير است و گرسنه است و او نيز نان در دست دارد اما به او نمي دهد، بنابر اين به كار خودش ايمان ندارد چرا كه اگر ايمان داشت ناني را كه در اختيار داشت به گرسنه ميداد.
دبيرجامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه فاز علم و ايمان با يكديگر متفاوت است، اظهارداشت: تا علم نباشد نمي توان ايمان آورد، بايد بدانيد به چه چيزي ايمان داريد، برخيها با وجود اينكه علم دارند اما ايمان نمي آورند.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند درآيه 34 سوره مائده مي فرمايد، فردي كه گناه مي كند بعد از اينكه گناه كرد فرار ميكند، اگر قبل از اينكه دستگير شود خودش را تسليم كند مجازات او كمتر مي شود اما اگر در حال فرار دستگير شود از مجازات او كم نمي شود، بنابر فرعون نيز زماني تسليم شد و ايمان آورد كه كاري از عهده او بر نمي آمد.
وي افزود: خداوند مي فرمايد اكنون كه فرعوندر آخرين لحظات عمر خودش به من التماس ميكند من نيز برايش كاري را انجام مي دهم، در آيه 92 سوره يونس مي فرمايد «فَالْيَوْمَ نُنَجِّيکَ بِبَدَنِکَ» امروز بدن تو را نجات ميدهم «لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آيَةً» تا براي آنهايي كه بعد از تو مي آيند نشانه اي و معجزه اي باشد تا بيبند فرعوني كه ادعاي خدايي ميكرد در دريا غرق شد و خداوند براي اين كه در تاريخ به همه نشان دهد هيچ قدرتي در برابر خدا نمي تواند بايستد مي فرمايد اين بدن كسي است كه ادعاي خدايي ميكرد و این معجزه قرآن است كه بدن موميايي شده فرعون هنوز در موزه هاي لندن نگهداري مي شود.
دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه به ارتباط بين اين آيات با ايام الله دهه فجر اشاره كرد و گفت: شاه و اطرافيان شاه ادعاي قدرت و ثروت داشتند و آمريكا و انگليس را پشتوانه خود مي دانستند، اما امام خميني(ره) بدون اينكه سلاح و شمشيري داشته باشد با سخنراني و توكل به خدا و با نفوذي كه دردلهاي مردم ايران داشت، شاه را سرنگون كرد و اين درحالي بود كه شاه قصد داشت امام را از كشور بيرون كند و او را نابود كند اما شاه به چنين سرنوشتي دچار شد.
حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: اگر خداوند داستان حضرت موسي(ع) و فرعون را براي ما نقل ميكند براي اين نيست كه بخواهد به يك حادثه تاريخي اشاره كند، بلكه مي خواهد بگويد هر كس در راه خداوند باشد خدا نيز از او حمايت و پشتيباني خواهد كرد و هر كس در برابر خدا بايستد خداوند او را نابود مي كند و آنها تبديل به داستاني ميكند كه ديگران از داستان آنها عبرت بگيرند.
دبيرجامعه روحانيت كاشان، انقلاب اسلامي را براي ما امتحان و آزمون بزرگي دانست و عنوان كرد: انقلاب اسلامي امتحاني است تا ببينيم ما با انقلاب اسلامي چه كار خواهيم كرد./1307/202/ب2