۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۷۹۱۷۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دستگاه فرهنگی امروز در با ثبات‌ترین شرایط به سر می‌برد

صالحی امیری گفت: ایجاد فضای با ثبات در فرهنگ بسیار مهم است و امروز دستگاه فرهنگی در با ثبات‌ترین شرایط بعد از انقلاب به سر می‌برد.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در اختتامیه "سی‌و‌چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌و‌چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران" که در تالار وحدت برگزار شد ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما امروز در خدمت رییس جمهور هستیم که خود اهل قلم است، وی نسبت به اندیشه ایرانی و فرهنگ غرب تسلط کامل دارد و در واقع جزء جامعه قلم است.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم احساس یگانگی و وحدت میان دولت و اهل فرهنگ و هنر همیشه وجود داشته و ما به عنوان وزارت ارشاد این دولت به خود می‌بالیم زیرا نقطه آغاز فعالیت ما اعتمادسازی بوده است، امروز اهالی فرهنگ و هنر با دولت احساس یگانگی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از گذشته حتی قبل از حضور بنده در وزارت ارشاد رییس محترم جمهور خواستار بود که به اهل قلم اعتماد و از گرفتن ایراد بی‌مورد خودداری کنیم، در واقع دیگر دوران سخت‌گیری به پایان رسیده است و حال دوران هم‌اندیشی آغاز شده است.

صالحی امیری یادآور شد: امسال 65 هزار اثر مجوز نشر را گرفته‌اند که 14 هزار از این تعداد مربوط به بخش ترجمه است، از میان 50 هزار اثر دیگر نیز 45 هزار اثر چاپ اولی است، برخی آثار نیز در مسیر نظارت قرار گرفتند اما تصمیم گرفتیم که خط قرمزی را اعلام نکنیم و تعداد این آثار نیز سه دهم کل آثار است، در این مسیر در تلاش هستیم که از راه گفت‌و‌گو و مذاکره بتوانیم نکاتی را برای نویسندگان این آثار تبیین کنیم تا آنها هم بتوانند قلم بزنند، این نکته یک دستاورد است که باید تدوام پیدا کند.

وی افزود: ایجاد فضای با ثبات در فرهنگ بسیار مهم است، اهل هنر و قلم با مناقشه رابطه‌ای ندارند پس سیاست آرامش در فرهنگ قطعی است، امروز دستگاه فرهنگی در با ثبات‌ترین شرایط بعد از انقلاب به سر می‌برد و آن هم به خاطر ایجاد فضای اعتماد در میان اهل فرهنگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بدون تبلیغات سعی کردیم آرامش را در فضای فرهنگ نشان دهیم، خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت ارشاد توانسته با ایجاد گروه‌های مروج کتاب‌خوانی، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از جمله کتاب، برپایی باشگاه کتاب‌خوانی برای کودک و نوجوان و... این آرامش را فراهم سازد.

صالحی امیری ابراز داشت: حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه‌های ایران به این معنا است که ما به دنبال تعامل و گفت‌و‌گو هستیم، بعد از 24 دوره از نمایشگاه جایزه جهانی کتاب سال شاهد حضور پررنگ‌تر خارجی‌ها هستیم، در حال حاضر 100 ناشر خارجی در کشور ما وجود دارد، همچنین آثار نویسندگان ایرانی به سرعت در حال ترجمه است و این بیانگر آن است که اندیشه ایرانی در حال صدور به دنیاست.

وی در پایان گفت: این اتفاقات نشان می‌دهد که تغییر نگاه در داخل کشور رخ داده و از ایجاد یک سد میان دولت و اهل قلم جلوگیری شده است و همه زیر چتر انقلاب و رهبری فعالیت می‌کنند و مورد حمایت وزارت ارشاد نیز هستند./202/816/ب1

ارسال نظرات