۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۴۸۰۶۴۱
آیت الله صدیقی:

حقیقت ایمان در مودت و اطاعت امیرمومنان است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حقیقت ایمان در مودت و اطاعت امیرمومنان و تبعیت از ولایت است، گفت: کفر، فسق و عصیان از مصادیق مقابله با ولایت است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران یکشنبه شب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره)، با اشاره به آیه 7 سوره حجرات گفت: سوره حجرات ابعاد مختلف سیر به سوی خداوند متعال را برای انسان که به دنبال رسیدن به مقاصد اعلی هستند را تنظیم فرموده است.

وی با بیان اینکه سوره حجرات، جامعه را در ارتباط با رهبری هدایت می کند، ادامه داد: چگونگی برخورد امت با امام و اینکه جامعه متشرع و اسلامی با قوانین الهی چه برخوردی باید داشته باشند در این سوره نیز تبیین می شود.

آیت الله صدیقی تصریح کرد: در فرازهایی از این سوره نیز مساله اصلاح ذات البین، مقابله با درگیری های داخلی و اجرای قسط و عدل در ایجاد صلح بین طرفین بیان شده است که صلح ظالمانه نباید باشد بلکه با رعایت حقوق، آشتی برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه در فرازهایی از سوره حجرات سیر اخلاقی نیز مطرح شده است که نباید گناه جوارحی و جوانحی انجام داد، ادامه داد: این به این معناست که مومن باید مواظب چشم، گوش، زبان و.. باشد و قدمی به سوی گناه برندارد.

اعضا و جوارح امانت های الهی هستند

وی با بیان اینکه اعضا و جوارح امانت های الهی هستند که نباید آنها را با گناه کردن آلوده کرد، گفت: اعضا و جوارحی که در اختیار انسان هاست ماموریتی الهی دارند و روز قیامت علیه انسان ها شهادت می دهند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه اعضا و وجوارح انسان ها مظلوم هستند که انسان ها آنها را به گناه وادار می کنند، تاکید کرد: گناه کردن با اعضا و جوارح، ظلم به آنهاست.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند: «جوارحکم عیونه» اعضای بدن، جاسوس های خداوند هستند، ادامه داد: هر کاری که انسان در خلوت انجام دهد اعضا و جوارح در قیامت نسبت به گناهانی که در خلوت انجام شده است شهادت خواهند داد.

آیت الله صدیقی افزود: انسان با گناه کردن به خود ظلم می کند و اعضا و جوارح را هم دشمن خود قرار می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از خواص تربیت دینی گناه نکردن فکری، اخلاقی و عملی است، گفت: جوانح انسان باطن، فکر، میل، رغبت، اراده و میل او است که باید اصلاح شود.

مودت، جوانحی است

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اسلام مومنان را مامور و مکلف به مودت کرده است، بیان داشت: مودت، جوارحی نیست بلکه جوانحی است.

وی در ادامه با اشاره به آیه «قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی» گفت: خداوند متعال بر قلب انسان واجب کرده است که عشق به ائمه معصومین و اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها جزء واجبات است.

عشق به اهل بیت واجب باطنی است

وی با بیان اینکه عشق به اهل بیت واجب باطنی است، ادامه داد: یکی از چهار مساله ای که در روز قیامت باید نسبت به آن پاسخگو بود فریضه محبت و مودت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

آیت الله صدیقی در ادامه با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بَعْضَ الظّنِ اثمٌ» گفت: یکی از مسائلی که خداوند در قرآن کریم نسبت به آن تاکید فرموده است اجتناب از بدبینی نسبت به انسان مومن است.

وی خاطر نشان کرد: بدبینی و سوء ظن سبب تجسس می شود و تجسس سبب عیب یابی مومنان است که این کار حرام و سبب بی اعتمادی به مومن است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُکُمْ في‏ کَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْکُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ» گفت: یکی از نکات آموزنده و پیام دار این آیه، مساله اطاعت از ولایت است.

وی ادامه داد: یکی از نکات آموزنده این آیه قرآن کریم این است که حقیقت پیامبر اکرم که چراغ هدایت بشر است در جانشینان او وجود دارد.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم حضرت علی علیه السلام را نفس پیامبر معرفی کرده است، ادامه داد: وجود معصومین علیهم السلام که اوصیای منصوب پیامبر اکرم (ص) هستند همگی وارث حقیقت پیامبر هستند و هیچ زمانی نیست که خود پیامبر یا جانشین پیامبر در میان مردم نباشند.

انسان ها خود را به قرآن کریم بسپارند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انسان ها باید خود را به قرآن کریم بسپارند و به دنبال شریعت و ولایت با تبعیت حرکت کنند، بیان داشت: کسانی که از جانشینان پیامبر و رهبری تبعیت و اطاعت می کنند و مطیع ولایت، امامت و نبوت هستند خداوند نیروی ایمان در دلشان قرار داده است.

حقیقت ایمان، محبت و ولایت امیرمومنان است

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه حقیقت ایمان، محبت و ولایت امیرمومنان علیه السلام است که صریحا در آیات قرآن کریم بیان شده است، گفت: اسلام منهای ولایت، اسلام منهای دین و علی (ع) است.

وی با بیان اینکه حقیقت ایمان در مودت و اطاعت امیرمومنان و تبعیت از ولایت است، اظهار داشت: کفر، فسق و عصیان از مصادیق  مقابله با ولایت است.

آیت الله صدیقی در ادامه از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به عنوان چشمه و حقیقت ایمان اشاره کرد و ابراز داشت: رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند: فاطمه زهرا سلام الله علیها خانه قلبش و تک تک اعضا و جوارحش را مملوی از ایمان و یقین قرار داده است.

وی در پایان با بیان اینکه اطاعت و دفاع از امیرمومنان علیه السلام از آثار و لوازم ایمان فاطمه زهرا سلام الله علیها به علی علیه السلام بود، ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با تمام وجود از ولایت دفاع کرد./201/859/ب1

ارسال نظرات