۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۸۰۸۳۱
حجت الاسلام پناهیان:

شرط برقراری حکومت دینی فهم خواص و مردم است

استاد حوزه علمیه گفت: شرط برقراری یک حکومت دینی این است که خواص و مردم فهم داشته باشند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد اخلاق حوزه و دانشگاه امروز در مراسمی که به مناسبت ایام سوگواری حضرت زهرا(س) در حسینیه آیت‌الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه در عرصه سیاست یکی از امور مهم در جوامع دیکتاتوری یا جوامع طرفدار دموکراسی تبعیت از مردم یا جلب رضایت مردم است، اظهار داشت: در این شرایط مردم یا باید راضی باشند یا بر آنها سلطه کنند و نگذارند مردم نفس بکشند، براین اساس اگر بخواهند مردم را راضی کنند باید به مردم خدمت کنند یا آنها را فریب دهند.

وی ادامه داد: یکی از دشواری‌های صحنه سیاست موضوع مردم‌داری است که به راحتی صورت نمی‌گیرد، مردم همه یک جور نیستند و اگر یک گروه در میان آنها راضی نباشد کل جامعه را دچار ضرر می‌کند و کار حاکمیت را نیز دشوار می کند، لازم نیست اکثریت یک جامعه مخالف یک حاکم باشند و یک اقلیت نیز می‌توانند کار را خراب کنند، درست کردن یک بنا خیلی زمان می‌برد اما خراب کردن آن کار ساده‌ای است.

استاد اخلاق حوزه تاکید کرد: سیاست‌ورزی کار ساده‌ای نیست، همه اعتقاد داشتند امام علی(ع) در همه زمینه‌ها درایت دارد اما به وضوح به ایشان می‌گفتند درایت سیاسی ندارید، مردم همیشه در اداره سیاست به دنبال نتیجه هستند، اینکه اداره مردم و افکار عمومی و تامین نیاز مردم به صورت حقیقی یا فریب در دین ما چگونه است؟ سوال مهمی است، در اصل چالش برانگیزترین موضوع سیاسی اداره مردم است.

حجت الاسلام پناهیان یادآور شد: در دین ما پیامبراکرم(ص) سلطه معرفتی نداشتند زیرا نمی‌توانستند همه حقایق را نشان دهند، بنابراین پیامبر(ص) نمی‌تواند با معجزه معرفتی همه کارها را انجام دهد همانگونه که امام زمان(عج) نیز نمی‌تواند بیاید همه کارها را با معجزه پیش ببرد، امام علی(ع) در بحث حاکمیت می‌فرمایند "یک حاکم نمی‌تواند همه حقایق را برای مردم جامعه روشن کند".

وی افزود: مردم را با افزایش معرفت نمی‌توان نسبت به همه موضوعات آگاه کرد، همچنین در سیاست یا حکومت برخی واقعیات را نمی‌توان گفت، پیامبر(ص) سلطه روحی و قلبی بر مردم ندارد، به این معنا که پیامبر(ص) از جانب خدا اجازه ندارد مشکل مردم را با دعا و ذکر خود برطرف کند، از نظر روانی و تبلیغات موثر بر افکار عمومی اهل‌بیت(ع) گاهی با نگاه بیرونی مشکل داشتند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه اولیای خدا نمی‌توانستند از بحث هنر، جاذبه و معرفت به صورت صدرصد استفاده کنند، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) اگر می‌خواست دلبری کند می‌توانست حکم تساوی بیت المال را یک سال عقب بیاندازد تا حکومت خود را جا بیاندازند اما با سبک کار خود در همان شب اول حکومت خیلی از افراد را از خودشان رنجاند.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: خدا به پیامبر می فرماید «پیامبر از هوای نفس مردم پیروی نکن و به آنچه خدا حکم کرده است گوش فرا ده"، در فتنه 88 رسما بعضی‌ها می‌گفتند ببینید چقدر از مردم بیرون آمدند باید به حرف آنها گوش بدهید، امیرمومنان همه کارهای خود را برای جذب افکار عمومی انجام نمی‌داد و از این رو مردم در زمان امام علی(ع) به دو دسته تقسیم شدند، یک عده طرفدار امام و یه عده مخالف امام بودند.

وی بیان کرد: برای اداره افکار عمومی اهل‌بیت(ع) بعضی کارها را انجام می‌دادند، به همین منظور می‌بینیم که امام حسن(ع) تنها عده‌ای را به عنوان یاران خود قبول کردند، همین افکار عمومی بی‌خرد موجب شدند امام حسن(ع) صلح‌نامه را با معاویه امضاء کند،

استاد حوزه عنوان کرد: مدیران جامعه باید عارف باشند و از غیر خدا نترسند، نترسیدن از دشمن عرفان می‌خواهد، در یک عارف باید نترسیدن از دشمن و ترس از مردم به وجود بیاید، سیاستمداری که بابت از دست دادن پایگاه اجتماعی خود بترسد به مردم خود خیانت کرده است، در سیاست باید در آنجایی که لازم است از مردم تبعیت کرد و در برخی موارد نیاز است در مقابل مردم بایستید، گاهی اوقات نیز نیاز است برای مردمی در مورد برخی مسائل توضیحاتی داده شود و برخی نیاز نیست.

حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: سیاست عین عرفان ما است، مهم‌ترین ویژگی امام راحل عرفان ایشان بود، یک حکومت دینی باید حاکمشان دستی بر عرفان داشته باشند، شرط دیگر برقراری یک حکومت دینی این است که خواص و مردم همه یک مقدار عرفان داشته باشند./202/816/ب1

ارسال نظرات