۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۸۰۹۳۰
کارشناس فضای مجازی:

کنترل‌ سخت‌گیرانه راه نظارت فرزندان نیست

مشاور فضای مجازی کنترل‌های سخت‌گیرانه را راه‌حل نادرست مقابله با تهدیدات سایبری دانست.
خانواده

حجت‌الاسلام محمد فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، کانون خانواده را یکی از پر اهمیت‌ترین بنیان‌هایی دانست که همواره مورد تأکید اسلام بوده است، به‌گونه‌ای که هر آن‌چه سبب کم‌توان شدن این بنیان مقدس شود را سرزنش‌شده معرفی کرده است.

کارشناس مسائل فضای مجازی از تهدیدات سایبری که در میان جوانان به سرعت در حال گسترش است به عنوان یک پدیده جهانی یاد کرد و بیان داشت: از آنجا که کامپیوتر‌های خانگی در ابتدا سر منشأ بیشتر تهدید‌های سایبری هستند، والدین با ایجاد «مهربانی سایبری» می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از این تهدیدها ایفا کنند.

حجت‌الاسلام فروهر کنترل‌های سخت‌گیرانه را راه‌حل نادرست مقابله با این پدیده معرفی کرد و در ادامه توصیه‌های کاربردی برای خانواده‌ها داشت که مهم‌ترین آنها عبارت از فراهم‌آوردن فرصت‌هایی با هدف گفت‌و‌گو با جوانان و توسعه برنامه حل این معضل است که تنها با همکاری دانش‌آموزان، والدین و مربیان آنها محقق می‌شود.

کارشناس مسائل فضای مجازی با بیان اینکه تکنولوژی جدید و رسانه‌های ارتباطی به ویژه فضای مجازی خدمات ارتباطی بسیار آسان شده، گفت: بکارگیری این فناوری به شیوه نادرست، کانون خانواده را مورد تهدید قرار داده است که پیامدهای آن در جامعه کم‌وبیش به چشم می‌آید.

کم‌رنگ شدن ارتباط اعضای خانواده

حجت‌الاسلام فروهر به همین مناسبت به بیان بخشی از آسیب‌های جدی که با ورود فضای مجازی رنگ روشن تری به خود گرفته، اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس نص آیات قرآن کریم مهم‌ترین هدف شکل‌گیری بنیان خانواده، ایجاد آرامش است.

وی ادامه داد: هر کدام از اعضای خانواده ساعاتی از روز را به دور از دیگر اعضا سپری می‌کنند و پس از بازگشت زمان دارند با یکدیگر به صحبت پرداخته و روابط خویشتن را نیرو بخشند، اما باید سوگمندانه گفت این نیاز عاطفی به سبب استفاده نادرست از رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی و گوشی همراه پایمال شده و موجی از سکوت فضای خانه را که باید سراسر شورونشاط باشد، فرامی‌گیرد.

کاهش نظارت خانواده

این کارشناس نظارت خانواده را به عنوان یکی از اسباب جلوگیری از ارتکاب گناه فرزندان دانست و عنوان کرد: امروزه با توجه به گرایش جوانان و نوجوانان به سوی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توانایی والدین در کنترل رفتارهای فرزندان به شدت دچار رنگ‌باختگی شده و این مهم اساسی‌ترین سبب گرایش فرزندان به سوی مسائل غیراخلاقی است.

حجت‌الاسلام فروهر معتقد است علت اصلی کمرنگ شدن نظارت خانواده این است که جوانان معمولاً فضای گوشی را یک فضای شخصی تلقی می‌کنند و با قفل‌گذاری و حفاظت از اطلاعات گوشی همراه، دسترسی والدین به موبایل خود به اندازه چشم‌گیری کاهش داده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت جوانان یا نوجوانان با سرگرم شدن به عکس‌ها و اطلاعات منحرف کننده که از سوی کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود دچار بی‌بندوباری شده و آرام ‌آرام از بنیان گرم خانواده فاصله می‌گیرد و گرفتار نوعی انزوا خواهد شد./841/ت302/س

ارسال نظرات