۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۱۳۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

اگر حضرت فاطمه نبود هدف خلقت محقق نمي شد

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر حضرت فاطمه زهرا(س) نبود هدف خلقت محقق نمي شد چرا كه هدف خلقت در صورتي محقق مي‌شود كه ائمه دوازده گانه ما باشند تا مردم را هدايت كنند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 105 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد «وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ مُبَشِّراً وَ نَذيراً»، گفت: ما قرآن را به حق نازل كرديم ‹‹بِالْحَقِّ نَزَلَ›› و به حق هم نازل شد و ما تو را براي بشارت و هشدار به مردم فرستاديم.

وي افزود: بحث عبارت اول نزول قرآن و حقانيت نزول قرآن است كه مي فرمايد «وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ›› كلمه حق دو معني دارد يك معني آن درست بودن و شايسته بودن است كه وقتي جمع بسته مي شود حقايق مي شود و يك حق نيز به معني مالكيت و شايستگي است كه جمع اين نيز حقوق است كه درمجموع حقايق و حقوق است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: در اين آيه معناي اولي كه درست بودن و شايسته بودن  و سزاوار بودن است خداوند مي‌فرمايد، اين قرآن كه به طرف شما نازل شد، نزول آن به حق بود، كه اين به حق بودن را مي توان  در بحث نبوت آيه 213 سوره بقره اشاره كرد كه مي فرمايد ‹‹كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ›› خداوند متعال پيامبران را كه بشارت دهنده هستند فرستاد ‹‹وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ›› و كتاب را به حق نازل كرد ‹‹ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ›› تا پيامبران با كتاب آسماني در اختلافات بين مردم حكم كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان با بيان اينكه اگر خداوند پيامبران را نمي فرستاد و قرآن و تورات و انجيل را هم نمي فرستاد چه اتفاقي بين مردم در جامعه مي افتاد، گفت: در چنين حالتي مردم زندگي خود را انجام مي‌دادند و به مرور زمان به علم و دانش و تكنولوژي و علم مديريت و جامع شناسي و اقتصاد و سياست مي رسيدند و هركسي براساس سليقه خودش، سبك و روش و مكتبي را پايه گذاري مي‌كرد و مكتب خود را برتر از مكاتب ديگران مي دانست و هميشه بين مردم درگيري و نزاع بود.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: در چنين حالتي كه هر كس مكتبي را پايه گذاري كرده بود وقتي در قيامت به آنها گفته مي‌شد چرا به بيراهه رفتيد مي‌گفتند ما راه درست و نادرست و حق و باطل را نمي دانستيم ‹‹لولا أرسلت إلينا رسولا›› و به خدا مي گفتند چرا پيامبر را براي ما نفرستادي تا ما از او تبعيت كنيم.

وي افزود: اگر خداوند پيامبر و قرآن را نمي فرستاد حجت بر مردم تمام نبود و مردم در انحراف بودند و از خدا سؤال مي كردند اگر نمي خواستي مردم را هدايت كني چرا ما را فرستادي، شما اگر مردم را خلق مي‌كني بايد براي آنها مسير و جهتي را تعيين كني و فرستاده اي را بياوري تا مسير و جهت حركت درست را به مردم نشان دهد و يك كتاب و نوشته اي باشد تا مردم براساس آن زندگي كنند و به هدف برسند و اگر اينها نباشد زندگي بيهوده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند نيز در قرآن كريم به اين موضوع اشاره كرده است كه اگر من پيامبر را نمي فرستادم و قرآن را نازل نمي‌كردم، جاي اعتراض براي مردم باقي مانده بود.

وي در ادامه با اشاره به آيه 25 سوره مباركه حديد كه مي فرمايد ‹‹لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ›› گفت: خداوند مي فرمايد ما پيامبران را فرستاديم ‹‹وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ›› و همراه با پيامبر كتاب و ميزان  فرستاديم ‹‹لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ›› تا مردم را  سفارش به عدالت كند، به اين معني كه اگر اين كتاب نبود از مردم انتظار قيام به عدالت نبود و اگر كتاب و پيامبر نبود ما نمي توانستيم از مردم انتظار داشته باشيم كه در مسير درست حركت كنند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: معني اينكه مي‌گويد ‹‹وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ›› اين است كه ما بايد قرآن را نازل مي كرديم و نزول قرآن حق و شايسته بود و اگر نزول قرآن نبود نظام خلقت بي فايده بود.

وي با اشاره به روايتي در اين باره، گفت: خداوند به پيامبر اكرم(س) فرمود ‹‹لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما›› اي پيامبر اگر تو نبودي من آسمان و زمين را خلق نمي‌كردم و اگر اميرمومنان نبود افلاك و پيامبر را خلق نمي‌كردم و اگر فاطمه نبود، پيامبر و افلاك و اميرمومنان(ع) را خلق نمي‌كردم

دبيرجامعه روحانيت كاشان به تبيين علت اينكه اگر حضرت فاطمه(س) نبود عالم هستي خلق نمي شد پرداخت و افزود: اگر حضرت فاطمه زهرا(س) نبود هدف خلقت محقق نمي شد، چرا كه هدف خلقت در صورتي محقق مي‌شود كه ائمه دوازده گانه ما باشند تا مردم را هدايت كنند و اگر معلمي در نظام خلقت نباشد، نظام خلقت كارآيي ندارد و اگر كتابي در نظام خلقت نباشد، خلق نيز هيچ سودي ندارد و اين موضوع مانند مدرسه اي است كه ميز و صندلي و كلاس و همه امكانات دارد اما معلم و كتاب ندارد و چنين مدرسه اي هيچگونه كارآيي ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل از حضرت زهرا(س) و اميرمومنان(ع) و فرزندان آنها به عنوان معلمان خلقت نام برد و خاطرنشان كرد: قرآن نيز كتاب خلقت است كه اگر اين دو نبودند همه مردم مي‌توانند اعتراض كنند كه راه براي ما روشن نبود و ما نمي دانستيم بايد چكار كنيم.

وي افزود: دنياي امروز كه دنياي منهاي اسلام است چنين اعتقادي به كتب آسماني ندارند و حرف آنها اين است كه اگر در قديم كتاب تورات و انجيل و قرآن نازل شده است براي آن زمان خيلي مفيد بوده است و از خدا و پيامبران آنها نيز سپاسگزاريم وكار خوبي بوده است اما امروز كه بشر پيشرفتهاي زيادي دارد و به علوم مختلف رسيده است ديگر نيازي به قرآن و تورات و انجيل نداريم و فقط به عنوان يك كتاب عتيقه كه در قديم الايام كاربرد داشته است براي آن احترام قائل هستيم.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه گفت: در چنين شرايطي حرف خداوند اين است «وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ››  قرآن به حق بوده است و بايد هم باشد و تا آخرالزمان نيز خواهد بود ‹‹وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ›› كلمه كافه به معني همگي است به اين معني كه اگر انسانها يك ميليارد سال هم كه باشند، نيازمند اين قرآن  هستند و اين در حالي است كه‌ كسي بلد نيست از قرآن استفاده كند و يا نمي خواهد از قرآن استفاده كند و به دنبال بهانه است با او حرفي نداريم، اما اگر كسي به دنبال حق است آن را بايد از قرآن پيدا كند چرا كه حق درهيچ جاي ديگر پيدا نمي شود.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به اين كه قرآن تحليل خيلي زيبايي در اين مورد دارد كه مي فرمايد ‹‹فماذا بعد الحق إلا الضلال››، گفت: بعد از حق و غير از حق هيچ گمراهي نيست به اين معني كه هر چيزي يا حق است و يا ناحق است، بنابراين اگر قرآن حق است هرچيز ديگري غير از قرآن ناحق است.

وي ادامه داد: غربي‌ها مي گويند ما اصلا حق و ناحق نداريم چرا كه هركس هرچيزي به ذهن اش مي رسد حق است و هرچيزي كه به نظر او ناحق است، ناحق است، چه كسي گفته است يك چيزي‌ يا حق است و يا باطل است و چه كسي گفته ظلم خوب نيست در حاليكه ظلم در برخي موارد خوب است و اصلا حق و باطلي نداريم، اما قرآن مي فرمايد اينگونه نيست، اگر گفته مي‌شود خدا هست و خدا حق است اما يكي بگويد خدا نيست، اين حرف باطلي است.

دبيرجامعه روحانيت كاشان يادآور شد: برخي از متفكرين شيعه كه گرايش به غربي‌ها پيدا كرده اند به مرور زمان مي گويند ما چيزي به عنوان حق مطلق نداريم و حق و باطل نسبي است و اين تفكر را ما نمي پذيريم.

وي خاطرنشان كرد: فيلم هايي را دشمنان اسلام امروز منتشر مي كنند كه در آن  باطل را با ظرافت به افكار عمومي منتقل مي‌كنند و ما نيز به دليل اينكه غرق در هيجان فيلم و سريال مي‌شويم و حواسمان نيست بعد از 40 قسمت سريال پيامي كه دارد اين است كه حق و باطلي وجود ندارد و هركس هرآنچه به نظرش مي رسد همان حق است، اما مكتب اسلامي مي‌گويد، حق و باطل مطلق است به اين معني كه يك چيزي يا حق است، يا ناحق است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: كساني كه متمسك به قرآن مي شوند و قرآن را مي فهمند و به قرآن عمل مي‌كنند، زندگي اين افراد بر مدار درستي قرار گرفته است اما كساني كه به قرآن عمل نمي‌كنند چه بدانند محتواي قرآن چيست و چه ندانند، مسير اين افراد مسير باطلي است.

دبير جامعه روحانيت كاشان با بيان اينكه تنها خداست كه از عمق حقايق عالم هستي و حقيقت عالم هستي با خبر است عنوان كرد: قرآن خق است و اگر موافق با قرآن حركت كنيد به مقصد خواهيد رسيد اما اگر مخالف آن حركت كنيد به مقصد نخواهيد رسيد./201/1307/ب1

ارسال نظرات