۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۴۸۲۳۸۵
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

عدل الهی سبب سلب اختیار انسان نمی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عدل الهی سبب سلب اختیار انسان نمی شود، گفت: تمام تفاوت هایی که بین افراد وجود دارد، بر اساس حکمت و مصلحت است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: برخی از والدین در گناهان فرزندانشان شریک هستند.

راه های تقویت حافظه از منظر اسلام

وی در ابتدا در پاسخ به این سؤال که توصیه اسلام برای تقویت حافظه چیست؟ افزود: بدترین چیزی که به حافظه ضربه وارد می کند، اضطراب است، که به مرور زمان در طول زندگی انسان سبب کُند شدن حافظه می شود؛ باید متذکر شوم چیزهایی که انسان در گذشته فراگرفته است، در حافظه اش ثبت و ضبط می شود و اضطراب فقط به یادگیری انسان در آینده ضربه وارد می کند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: بهترین راه برای تقویت حافظه، حفظ کردن آیات قرآن است، بدین سبب توصیه می کنم از حفظ کردن سوره های کوچک شروع کنید؛ خوردن عسل و کُندر نیز برای تقویت حافظه توصیه شده است، از توصیه های دیگری که برای تقویت حافظه وجود دارد، مسواک زدن و شستن دست و صورت است.

علت ایجاد ممکن الوجود، درون وجود ممکن الوجود قرار نمی گیرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، مسأله فقر ذاتی انسان و غنای ذاتی خداوند را توضیح دهید؟ اظهار کرد: اشعه های خورشید مادامی که خورشید وجود دارد، وجود دارند و اگر خورشید نباشد، اصلاً تشعشعات نور ایجاد نمی شود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: کلّ جهان به منزله شعاع است و خداوند به منزله خورشید است؛ تفاوتی که در این تشبیه وجود دارد این است که خداوند برخلاف خورشید واجب الوجود است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر توضیح داد: موجود ممکن الوجود چیزی است که نه به طور قطع وجود دارد و نه به طور قطع وجود ندارد، یعنی وجودش دلیل می خواهد؛ چون انسان دلیل وجودش خودش نیست، پس باید دلیل بیرونی سبب ایجاد شدن او باشد.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان این که علت مُحدِثِه، علت مُبقیه نیز هست، اظهار کرد: خداوند به سبب این که علت ایجاد شدن موجودات است، علت بقای موجودات نیز خودِ خداوند است؛ خودرو برای شروع به حرکت کردن به بنزین نیاز دارد و برای ادامه دادن به حرکت نیز به بنزین نیاز دارد، انسان و همه موجودات عالم هستی برای ایجاد شدن به خداوند نیاز داشته اند و برای بقا نیز به لطف الهی نیاز مند هستند.

زمین وقف شده برای مسجد، نمی تواند از وقف خارج شود

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا می شود قسمتی از زمینی که برای ساخته شدن یک مسجد وقف شده است را از وقف خارج کنیم؟ توضیح داد: بعد از این که صیغه مسجد روی مکانی خوانده شد یا این که مسجد بودن مکانی اثبات شد، آن مکان تا روز قیامت جزء مسجد است و هیچ کس حق ندارد در آن تصرف کند.

وی ادامه داد: گاهی شهرداری برای ایجاد کردن یک خیابان مجبور می شود که از وسط مسجدی عبور کند که در این شرایط نیز آن مکان مسجد محسوب می شود و احکام مسجد بر آن جاری است؛ توصیه می کنم عزیزانی که می خواهند زمینی را برای یک مسجد وقف کنند، خوب فکر کنند، چرا که بعد از جاری شدن صیغه وقف هیچ کس حق دخل و تصرف در آن مکان را نخواهد داشت.

برخی از والدین در گناهان فرزندانشان شریک هستند

آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، من و همسرم اهل نماز هستیم ولی فرزندمان تارک الصلاة است، آیا ما در عقوبت اخروی او شریک هستیم؟ ابراز کرد: شریک بودن در ثواب و عقاب اخروی فرزند منوط به دلایل زیادی است؛ اگر پدر و مادر از 7 سالگی فرزندشان را به گونه ای تربیت کرده باشند که نمازش را ترک نکرده باشد، اگر پدر و مادر با رفتارشان سبب دین زدگی برای فرزندشان نشده باشند، اگر با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) شبهات او را پاسخ داده باشند و به طور کلی اگر او را با تربیت دینی بار آورده باشند ولی باز هم تارک الصلاة باشد، والدین در مجازات اخروی فرزندشان شریک نیستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: والدین سعی کنند کمتر فرزندانشان را نصیحت کنند چرا که نصیحت بیش از حد سبب ایجاد نفرت می شود و این نفرت سبب می شود نصیحت کردن برای هدایت فرزند سبب لجباز شدن او بشود؛ همچنین به والدین عزیز توصیه می کنم فرزندانشان را با یک عالم دینی آشنا کنند و یک رفیق مناسب برایش انتخاب کنند.

گزارشات یک معصوم به معصوم دیگر برای با خبر کردن مردم از امور غیبی بوده است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، بر اساس اعتقاد شیعه اهل بیت(ع) به همه علوم عالم از گذشته، حال و آینده با خبر هستند ولی گاهاً در روایات می بینیم که پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) مسائلی را از آینده خبر می دادند، این تناقض چگونه قابل تبیین است؟ ابراز کرد: اهل بیت(ع) بر تمام علوم گذشته، حال و آینده احاطه کامل دارند؛ گزارش دادن یک معصوم به معصوم دیگر برای این بوده است که مردم از آن مسائل با خبر شوند.

مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر افرادی خدمت مقام معظم رهبری می رسند و گزارشاتی را خدمت ایشان می دهند، این گزارش دادن ها نشانه این نیست رهبر معظم انقلاب از آن مسائل بی خبر هستند؛ رهبر معظم انقلاب از جزئیات مسائل به خوبی با خبر هستند ولی گزارشاتی که خدمت ایشان داده می شود برای این است که مردم از این مسائل با خبر شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه صد و پنجم سوره توبه که می فرماید«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» اذعان کرد: خداوند و ائمه(ع) بر امور عالم هستی اشراف لحظه ای دارند.

عدل الهی از اختیار انسان جلوگیری نمی کند

وی در پاسخ به این سؤال که اگر خداوند عادل است چرا برخی بسیار مرفه هستند و برخی دیگر در فقر به سر می برند؟ ابراز کرد: تمام تفاوت هایی که بین افراد مختلف در جهان وجود دارد، بر اساس حکمت و مصلحت است؛ خداوند انسان ها را مختار آفریده است و برخی از انسان ها با زیر پا گذاشتن قوانین الهی حق افراد دیگر را غارت می کنند، به همین سبب خودشان مرفه می شوند و موجبات فقیر شدن دیگران را فراهم می کنند و خداوند قرار نیست خودش وارد عمل شود و حق مظلوم را از ظالم بگیرد./867/201/ب2

ارسال نظرات