۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۸۲۷۱۱
حجت‌الاسلام پورامینی:

«مجموعه مهارت‌های طلبگی» حاصل توان شخصیت‌های موفق حوزوی است

مدیرگروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان گفت: گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی فاقد نیروی علمی ثابت است اما تلاش کرده از توان کارشناسی شخصیت‌های موفق حوزوی و زیباترین صفحه‌آرایی بهره ببرد تا طلاب جوان، صمیمیت بیشتری با آن برقرار کنند.
کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس،‌ گروه سنت‌های حوزوی آداب طلبگی وابسته به مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای خواست و علاقه‌مندی مخاطبان طلاب جوان، مجموعه مهارت‌های طلبگی را فراهم آورده است.

این مجموعه که شنیده شده است مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است؛ تلاش می‌کند در ساحت‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، علمی، اخلاقی و تبلیغی، مهارت‌هایی را متناسب با اقتضائات رفتاری و معرفتی طلاب جوان ارائه دهد تا آنها را در نقش‌آفرینی مفید و مؤثر یاری کند.

قرار است مجموعه «مهارت‌های طلبگی» در 60 جلد منتشر شود که تا کنون 21 جلد از آن روانه بازار نشر شده است. به همین منظور گفت‌وگویی را با حجت‌ الاسلام‏ محمدحسین پورامینی مدیرگروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

ضرورت نگارش مجموعه مهارت‌های طلبگی برای طلاب چه بود؟

در حوزه‌‏های علمیه، توجه به اخلاق و تربیت طلاب جوان همیشه دغدغه اصلی و محوری در کنار دروس رسمی بوده است و این ویژگی، زمینه رقابت سالم بین طلبه‌ها، برای برخورداری از فضیلت‌های اخلاقی و کسب مبادی آداب بوده است.

انتقال تجربه‌های صحیح و مفید بزرگان علم و استوانه‌های اخلاق و تربیت به نسل نو طلبه، با استفاده از راهکار جدید و در قالب کتاب‌های مهارتی، محور حرکت گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که تحت اشراف و ریاست آیت‌الله رشاد  است.

هدف گروه که در سال 89 تشکیل شد و در آغاز با تولید مجموعه مهارت‌های طلبگی را با اهداف؛ آموزش مهارت‌های خاص طلبگی در موضوعات و ساحت‌های مورد ابتلای طلاب جوان، جهت‌دهی طلاب جوان به منظور حرکت در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی، آشناسازی طلاب جوان با اقتضائات رفتاری و معرفتی مخاطبان حوزه را در پیش گرفت.

محور اصلی این مجموعه بیشتر بر روی چه مباحثی است؟

نظام موضوعات این مجموعه، در شش دسته فردی، اجتماعی،‌ خانوادگی، علمی، اخلاقی‌ و تبلیغی تنظیم شده است.  مثلا آثار تولید شده با عناوین برنامه‌‏ریزی تحصیلی، جلسه درس، مطالعه، مباحثه، و روش تدریس ذیل موضوع «علمی» قرار می‏‌گیرد.

یا آثار تولیدشده دیگر، با عناوین پاسخ به شبهه و پرسش، تبلیغ مجازی، سخنرانی دینی، روضه‌خوانی، ارتباط با جوان و ارتباط با کودک و نوجوانان ذیل موضوع «تبلیغی» جای می‏‌گیرد.

ویژگی بارز این اثر در مقایسه با سایر آثاری که در گذشته در این خصوص به چاپ رسیده بود چیست؟

ضمن احترام به سایر آثار، آنچه به عنوان ویژگی بارز این آثار می‌توان اشاره کرد، عبارت است از اینکه گروه پس از نیاز سنجی و مسأله یابی تلاش کرد مجموعه آثار تولیدی از جهت محتوا، موضوع محور بوده و از جهت قالب مهارتی باشد.

چقدر سعی شده در این مجموعه آثار، راهکارهای عملیاتی و کاربردی بیان شود؟ 

چنانچه عرض شد قالب نوشتاری این آثار، مهارتی است که با تکیه بر خوش‌خوانی و کاربردی‌بودن آن تدوین شده است. از نظر شکلی نیز تلاش شده است به زیباترین صورت، صفحه‌آرایی و تصویرسازی شود تا طلاب جوان، صمیمیت بیشتری با آن برقرار کنند.

آیا مجموعه مهارت‌های طلبگی برای تدریس در حوزه‌های علمیه به عنوان واحد درسی پیشنهاد شده است؟ 

بله، برخی از این عناوین توسط مدیریت فرهنگی حوزه‌های علمیه به عنوان متن درسی انتخاب شده است.

در گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان چند نفر فعالیت دارند و آیا تقسیم بندی خاصی برای تألیف این مجموعه لحاظ شده است؟

گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی فاقد نیروی علمی ثابت است اما تلاش کرده است که از توان کارشناسی شخصیت‌های موفق حوزوی استفاده کند و این گروه دارای یک شورای علمی قوی متشکل از اساتید فرهیخته حوزوی چون حجج اسلام هادی حسین‌خانی، ابراهیم شفیعی، حسین حق‌جو، محمد عالم‌زاده نوری، مسعود حیدری‌نیک و محمود مقدمی، رمضان علی تبار، سعید هلالیان و رامین تبرایی است که بیش از یکصد جلسه کاری، نقش هدایت‌گری گروه را داشته که در تعیین موضوعات، بررسی طرح‌نامه‌ها آثار و تصویب آنها نقش اصلی را بر عهده دارد.

چند جلد از این عناوین چاپ  شده و فکر می‌کنید تألیف کلی این مجموعه اثر تا چه زمانی به طول بیانجامد؟
مجموعه مهارت‌های طلبگی شامل 60 جلد خواهد بود که از 21 جلد از آنها به چاپ رسیده است مابقی در مرحله نگارش، ارزیابی، تصویب و آماده سازی است و امیدواریم این مجموعه در سال آتی به اتمام برسد.

عناوینی که تاکنون به چاپ رسیده  عبارت است از؛ مباحثه، یک جلسه درس، روش تدریس، برنامه‌ریزی تحصیلی، حافظه و فنون یادگیری چگونه مطالعه کنیم، روند تحصیلی حوزه، الفبای مقاله نویسی از دسته علمی این مجموعه است.

پاسخ به شبهه و پرسش، تبلیغ مجازی، از دسته تبلیغی و  دوران عقد و  همسرداری فرزندآوری، از دسته خانوادگی و همچنین فعالیت سیاسی و بصیرت سیاسی از دسته اجتماعی و آیین طلبگی ،چالش‌های طلبگی، خودآگاهی و مدیریت خویشتن از دسته فردی و نهایت رازهای نماز  که بازنگاری سرالصلاه حضرت امام خمینی(ره) و راز بندگی؛ اقتباسی نو از «اسرار الصلاة» آیت‌الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی است از دسته اخلاقی مجموعه مهارتی‌های طلبگی است.

آیا این بجز مجموعه مهارتهای طلبگی، کار دیگری در گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان انجام شده است؟

چنانچه عرض شد در گام اول گروه اولویت خود را تهیه مجموعه مهارت‌های طلبگی برای مخاطبین سطح یک و دو قرار داده بود که امیدواریم تا اوایل سال آتی به اتمام برسد اما در کنار آن برخی تک نگاری‌های دیگر برای مخاطب سطح 3 و 4 حوزه داشته‌ایم و که برخی از آنها با عنوان کتاب طلبه چاپ شده است.

از جمله این آثار می‌توان به؛ گرایش به معنویت اثر آیت‌الله رضا استادی با حاشیه و پیوست جناب حجت‌الاسلام محمد جواد رودگر، صراط اندیشه و عمل؛ هدایت علمی و پرورشی طلاب و دانش پژوهان اثر حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست، و شرط بلاغ ؛ چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ، سبکبالی و سبکباری؛ چهل شیوه خلاق در زندگی عالمان شهر اخلاق اثر جناب آقای حسین سروقامت و دو اثر سلوک طلبگی و راه طلبگی دو اثر حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، اشاره کرد.

دورنمای آینده گروه را چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه در از سال آتی تقویت خواهد شد تولید آثاری برای طلاب سطح2و 3 و 4 است و این امر در راستای اهداف گروه همچون تبیبن و ترویج حوزه انقلابی، آرمان تحول در حوزه و توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  و مسائل صنفی طلاب خواهد بود. 

حوزه انقلابی اثر حجت‌الاسلام ایزدهی،‌ مسئولیت پذیری طلاب نوشته حجت‌الاسلام ابوطالبی، هویت علمی حوزه‌ اثر آقای حسین ایزدی و نهایتا لباس روحانیت نوشته حجت‌الاسلام مهدی مسایلی از جمله آثاری است در گروه با این رویکرد اکنون در حال تولید است اما این رویکرد در سال آتی بصورت با اتمام مجموعه مهارتی در گروه به صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد./1325//102/خ

ارسال نظرات