۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۸۳۰۸۳
هاشمی:

پژوهشگران نیازمند حمایت عملی هستند

وزیر بهداشت گفت: اگر می خواهیم مرجعیت علمی و پژوهشی را کسب کنیم باید به دانشگاه‌ها توجه کنیم و کاری کنیم که استادان، دانشگاه را خانه دوم خود بدانند و با برگزار کردن تنها یک جلسه در سال آن هم با ماهیت سیاسی نمی توان به این جایگاه رسید.
سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در همایش بررسی شیوه‌های دست‌یابی به مرجعیت علمی و پژوهشی  با ابراز خرسندی از  سپردن برخی کارها به صاحبان فن گفت:  بدون شک علاقه مندی دوستان و اساتید به امر پژوهش به خاطر  علاقه به کشور، مردم، انقلاب و علم است و برای همین علاقه ها بوده که زندگی خود را وقف کرده اند.

وزیر بهداشت با اشاره به رتبه مطلوب علمی کشور در منطقه و جهان  خاطرنشان کرد: به نظر می ‌‌رسد که در این رتبه  و جایگاه، کشور مسیر علمی خود را پیدا کرده است و معتقدم که اگر رتبه‌ها و درجه ها نبود نتیجه بهتری حاصل می‌شد زیرا هرجا صحبت از درجه و رتبه شده، اخلاص کمتر بوده است.

وی ضمن اشاره به این نکته که همه ما باید پژوهش را قدر بدانیم گفت: این علاقه در اساتید ما و فعالیت آنها شخصی بوده و دولت‌ها هیچوقت آن طور که باید و شاید از این موضوع حمایت نکرده‌اند؛ البته این احترام به پژوهشگران و اساتید بوده است و افرادی نیز بوده اند که حمایتی از این موضوع داشته اند که مرحوم آیت الله هاشمی از آن دسته افراد بودند ولی تعداد  این افراد چندان زیاد نبوده است.

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم در حوزه پژوهش یادآوری کرد: با این حال و با تمام این تلاش‌ها توان ما بیش از این نبود.

وی گفت: در حوزه پزشکی فاصله ما با دنیا خیلی کم است ولی این برابری همواره با هزینه کردهای شخصی حاصل شده و کمکها همواره جسته و گریخته و ناچیز بوده  و ما بیشتر حرف زده ایم تا اینکه عمل کرده باشیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم عمل‌گرایی در کشور گفت: اگر فکر می‌کنیم علم مبنای قدرت است باید در این راه عمل هم بکنیم و باید دانشمندان و اساتید را احترام کنیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: شاید ما برای حوزه پژوهش دو دهه هزینه کنیم اما نتیجه این دو دهه می تواند یک دوره طولانی را متحول کند؛ ما باید به هم اعتماد کنیم و با اعتماد مطمئنا بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به موقعیت ایران در حوزه علمی در جهان تاکید کرد: وضعیت ما در حال حاضر بد نیست ولی نباید به این اکتفا کنیم؛  ما بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را در این عرصه پشت سر گذاشته ایم و در سال 2016 با بیش از 50هزار مقاله و 28هزار استناد در منطقه و در بین کشورهای اسلامی در رتیه اول و در جهان رتبه شانزدهم قرار داریم.

دکتر هاشمی در این مورد افزود: این جای خوشحالی دارد که 13 دانشگاه ما از بین 43 دانشگاه برتر رتبه خوبی را دارا هستند ولی در عین حال باید به این نکته هم توجه کنیم که تنها یک دانشگاه ما در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به فشارهایی که به دلیل تحریم‌ها حوزه پژوهش کشور را تحت فشار قرار می داد، خاطرنشان کرد: ما در دوران تحریم از نظر دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی مشکل داشتیم و مقایسه تعداد مقالات علمی جهانی ما با آن دوره به خوبی نشان دهنده این موضوع است و نتایج برجام کمک فراوانی در این حوزه به پژوهشگران ما کرده است.

دکتر هاشمی  در پایان با ذکر این نکته که آیت اله هاشمی به آینده کشور امیدوار بود و معتقد بود که با تدبیر مشکلات حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر ما می خواهیم مرجعیت علمی و پژوهشی را کسب کنیم باید به دانشگاه‌ها توجه کنیم و باید کاری کنیم که استادان ما دانشگاه را خانه دوم خود بدانند و با برگزار کردن یک جلسه در سال آن هم با ماهیت سیاسی نمی توان به این جایگاه رسید./1325//102/خ

ارسال نظرات