۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۴۸۳۱۴۶
رحیم پور ازغدی:

جهاد سخت و نرم در راه خدا با هیچ عملی در اسلام قابل مقایسه نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهاد سخت و نرم در راه خدا با هیچ عمل دیگری در اسلام قابل مقایسه نیست و فاصله بسیاری بین جهاد و دیگر اعمال دینی وجود دارد.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی در همایش بصیرتی هیأت مدافعان حریم ولایت صالحین که ظهر پنجشنبه در مجتمع تربیتی و فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد گفت: تغییر فرهنگ و افکار یک ملت که از آن به «جنگ نرم» تعبیر می شود مقدمه حمله نظامی و «جنگ سخت» است. خداوند در قرآن کریم برای مجاهدان عرصه های جهاد سخت و نرم نکات و رهنمودهای مهمی را بیان فرموده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به در هم آمیختگی جنگ سخت و نرم در قرآن افزود: قرآن برای جنگ سخت و نرم واژه «نفر» را که به معنای «جلوتر رفتن و کوچ کردن» است به کار برده است. خداوند در سوره توبه طبق آیه « انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ في سَبيلِ اللَّهِ» وجوب حرکت کردن و پیش رفتن را به ما گوشزد می کند و ما را به پرهیز از نشستن، راحت طلبی و وعده و شعار دادن دعوت می کند. مردم مناطقی از کشور ما حتی هنوز یک روحانی را از نزدیک ندیده اند و برخی از روحانیان حاضر به خطر کردن و رفتن به مناطق کم امکانات نیستند.

وی با اشاره به اهمیت ابزار جنگ نرم خاطرنشان کرد: خداوند در آیات قرآن به ابزار جنگ نرم که قلم و نوشتن است سوگند یاد کرده و آنان را مقدس می داند. خداوند همچنین در آیاتی دیگر لزوم فاصله گرفتن از ضعف و عجز و به کار گیری تمام ظرفیت ها و توانایی های خود را از مجاهدین مطالبه می کند. دستور خداوند به پیامبر اکرم(ص) مبنی بر گرفتن کتاب با تمام قدرت نشان دهنده اهمیت قدرت در عرصه جنگ نرم می باشد. داشتن قدرت علمی و فرهنگی یک اصل مهم در عرصه جنگ نرم است و بی سوادی، مطالعه کم و بلد نبودن روش ها از نقاط ضعف مهم در این عرصه می باشد.

رحیم پور ازغدی با مهم شمردن اصل هوشیاری در جهاد نرم افزود: خداوند حتی در هنگام جنگ سخت دستور به حفظ هوشیاری در حین خواندن نماز داده است و پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «من شما را با بصیرت به خدا دعوت می کنم نه با چشم بسته». در جنگ نرم دانش و علم لازم اما کافی نیستند و شعور دینی، اجتماعی و سیاسی بالایی لازم است. برخی استادان و مراجع تقلید علم و دانش فراوانی داشتند اما به جهت فقدان بصیرت و شعور دینی همانند خوارج شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم حفظ ارتباط با خداوند در حین جهاد نرم گفت: در جنگ فرهنگی و در برخورد با مکاتب مختلف قلب ها و قدم ها بیشتر از جنگ سخت می لرزد و برای ثبات قدم ارتباط مداوم با خداوند مورد نیاز است. ارتباط مداوم سبب القای آگاهی های جدیدی از سوی خداوند می شود. مغرور شدن، مایوس شدن و افتادن در خطاهای بزرگ خطرات ناشی از قطع این ارتباط است. البته باید بدانیم طبق آیات قرآن این مبارزه از ما شروع نشده و به ما هم ختم نخواهد شد.

وی با اشاره به مساوی نبودن شأن مجاهدین با دیگر مومنان افزود: طبق بیان موکد قرآن خداوند مجاهدین را بر دیگر مومنان برتری و درجات شان را رفعت داده است. جهاد سخت و نرم در راه خدا با هیچ عمل دیگری در اسلام قابل مقایسه نیست و فاصله بسیاری بین جهاد و دیگر اعمال دینی چون مسجد ساختن و زیارت و هیأت رفتن و... وجود دارد. چرا که آنان از مال و آبرو و خانواده هزینه می کنند اما دیگر اعمال دینی مانند جهاد چنین گذشتی را نمی طلبند.

رحیم پور ازغدی با ضروری شمردن وجود استقامت در مجاهدین خاطرنشان کرد: داستان موسی و خضر در قرآن دارای نکات فراوانی در این مورد است. این داستان به ما می آموزد که دانستن منشأ توانایی و صبر است و با ظاهر سازی و دستور نمی توان کار فرهنگی کرد. به آمارها در این عرصه نباید توجه کرد چرا که در صورت واقعی بودن این آمار ها امروز باید شاهد اوضاع به مراتب بهتری در کشور بودیم در حالی که چنین نیست. بی سوادی و کم علمی برخی از طلاب در این زمینه چالش بسیار جدی است در صورتی که اخلاص و سواد بالا در عرصه جنگ نرم  معجزه خواهد کرد./202/933/ب1

ارسال نظرات