۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۸۵۸۲۰
انتقاد علنی شهردار؛

نه کار می‌کنند نه می‌گذارند کار کنیم

شهردار تهران با بیان اینکه طبق طرح‌های موجود مشکل آلودگی هوای تهران 6ساله قابل حل است، گفت: خوب نیست که دوستان نه خودشان این طرح را اجرا کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرایی کنند.
قالیبافات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، شهردار تهران با بیان اینکه طبق طرح‌های موجود مشکل آلودگی هوای تهران 6ساله قابل حل است، گفت: خوب نیست که دوستان نه خودشان این طرح را اجرا کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرایی کنند. محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگلکاری در دامنه‌های البرز در جمع خبرنگاران به موضوع آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: حل این معضل نیازمند یک همکاری و همراهی بین دستگاه‌هاست که با پیگیری رییس مجلس در دولت مطرح شد. در دولت هم مشاهده کردند که طرح شهرداری مدون و روشن است. از این رو طرح مورد نظر در دولت تصویب شد.

وی تأکید کرد: ما صدها قانون به زمین مانده داریم که آن‌ها را می‌نویسم اما اجرایی نکرده یا بد اجرا می‌کنیم. اکنون نیز سال اقدام و عمل رو به انتهاست و در این زمینه نیازمند یک کار جدی و عملی هستیم. بر اساس طرحی، طی مدت ۶ سال می‌توان مشکل آلودگی هوا را برطرف کرد به گونه‌ای که در سال اول می‌توان کار را با ۱۰ درصد کاهش سالانه آلودگی هوا شروع کرد و در مدت ۶سال، هم این درصد سالانه را افزایش داد و هم این مشکل را حل کرد. براساس مذاکرات و بررسی‌های صورت گرفته مشکلی در طرح کاهش آلودگی هوا وجود ندارد و اکنون مشکل در اجراست.

خوب نیست دوستان به گونه‌ای تصمیم بگیرند که نه خودشان این طرح را اجرا کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرا کنند.

چندماه پیش «صبح نو» خبر داده بود که شهردار تهران در جلسه مشترکی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول و محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور پیشنهاد مدیریت آلودگی هوای تهران را به دولت ارائه کرده‌است. آقای محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این رابطه می‌گوید: محمدباقر قالیباف هنوز جزییات جلسه را به اطلاع شورای شهر نرسانده اما تخصیص اعتبارات مترو از سوی دولت، می‌تواند در حل مشکل آلودگی هوای تهران راهگشا باشد. به نظر می‌رسد که این جلسات به نتیجه نرسیده و شهردار تهران از تعلل دولت در این زمینه گلایه دارد.

امیر فاتح وحدتی، مدیر کل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت‌وگو با «صبح‌نو» از همکاری نامناسب دولت در زمینه ساخت مترو -که هزینه‌های سنگینی هم برای شهرداری دارد- سخن می‌گوید.

به گفته وی، دولت در حد توان اعتباری و حجم بودجه‌ای که دارد، کمک‌هایی به شهرداری داشته‌است. شهرداری هم اقدامات خوبی انجام داده اما در زمینه تأمین هزینه ساخت مترو، همکاری‌ها کافی نبوده‌است.

وحدتی، مترو را یکی از سیستم‌های حمل و نقل بزرگ و مهم کلانشهر تهران معرفی می‌کند که هرقدر گسترش یابد، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذارتر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درصد تأثیر توسعه مترو بر کاهش آلودگی هوا تعیین شده، بیان می‌کند: محاسبه مستقیم این تأثیر امکان‌پذیر نیست؛ زیرا میزان توجه مردم به مترو بستگی به میزان ترافیک سطح شهر دارد.

مدیر کل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست عنوان می‌کند: هرچه ترافیک بیشتر شود، استقبال از مترو بیشتر می‌شود. این دو رابطه مستقیم با هم دارند و ارتباطات آنها را نمی‌توان به راحتی احصا کرد اما قطعاً مترو نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوای تهران دارد.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اجرای طرح «یه‌عالمه درخت در شهر» نیز گفت: این طرح با همکاری شهرداری و مردم در فضای مجازی صورت گرفت تا صبح دیروز نیز ۸۰ هزار نفر از اقشار گوناگون مردم خصوصاً نخبگان، شخصیت‌ها، هنرمندان، اندیشمندان، علما، ورزشکاران و خانواده‌های شهدا از آن استقبال کرده‌اند. در این طرح هر نفر ۱۰ اصله نهال می‌کارد و بر این اساس تاکنون ۸۰۰ هزار درخت کاشته شد و در طرح «یه عالمه درخت» ما تا سه میلیون درخت را آماده کرده‌ایم و امیدواریم طی روزهای آینده از طریق اطلاع‌رسانی قادر شویم سه میلیون درخت در شهر بکاریم.

قالیباف در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ باغات شهر تهران، تأکید کرد: یکی از کارهای خوب شهرداری تهران در سال‌های گذشته خرید باغات بوده است به نحوی که با وجود مشکلات بودجه‌ای، چند هزار میلیارد تومان برای تملک باغات شهر تهران اختصاص داده و این باغات را به بوستان عمومی تبدیل کرده‌ایم. این باغات در واقع ملک خصوصی افراد است و بر اساس قانون آن‌ها می‌توانند ۳۰ درصد سطح اشغال را بسازند اما عملاً باعث می‌شود تا درختان نابود شوند.

از دیگر سو شهرداری تهران نیز به حد کافی پول ندارد که همه این باغات را خریداری کند. تنها در مجموعه کن ۶۰۰ هکتار باغات توتستان وجود دارد که این باغات برای مردم است. اگر قرار است این باغات نگهداری شوند باید هزینه‌های آن نیز تأمین شود و دولت و شهرداری باید در اعتبارات این موضوع را در اولویت بگذارند. در زمینه توسعه فضای سبز نیز اگر تصاویر گوگل را در سال جاری و ۱۰ سال قبل مشاهده کنید، کلیه فضاهای سبز در شهر مشخص است و این نیازی به بیان و توضیح ندارد.

قالیباف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کمک مجلس شورای اسلامی به مدیریت شهری تأکید کرد: لایحه مدیریت شهری نیازمند نگاه ویژه مجلس و مذاکرات با شورای نگهبان است چرا که این یک کار ضروری برای کشور و کلیه شهرهاست و از نگاه ملی به آن نیاز داریم.

وی با طرح این سؤال که چرا باید کارهای جزئی، اجرایی و تصدی‌گری وقت یک کار ملی را در کشور بگیرد گفت: تا این حد تمرکزگرایی در تصمیم گیری و فعالیت‌های اجرایی از نواقص جدی ساختار اداری و اجرایی کشور است که در این زمینه نیازمند به قانون هستیم./1325//102/خ

ارسال نظرات