۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۱۸۳
آیت الله غروی:

حوزه علمیه به استقلال خود افتخار می‌کند/تحول در حوزه تا حد زیادی رخ داده است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به استقلال حوزه در طول تاریخ، گفت: کسی مخالف رشد و تحول حوزه علمیه نیست، تحول در حوزه علمیه تا حد زیادی به صورت تدریجی انجام شده است.
آیت الله غروی دیدار آیت الله غروی و اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم با اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام المنتظر نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،آیت الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، شامگاه چهارشنبه در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام المنتظر نجف آباد در ادامه بازدید از مدارس علمیه، با بیان روایاتی از ائمه معصومین(ع) در باب فضل علم آموزی و تعلیم آن به دیگران، گفت: اصطلاح علم در کلام ائمه معصومین(ع) عمدتا برای کسانی است که در آموزش علوم دین فعالیت دارند و آن را در زندگی خود به کار می‌گیرند.

وی در ادامه طلبگی را موقعیتی ویژه و موفقیتی خاص برشمرد که هرگز تکرار نخواهد شد و اظهار کرد: با وجود این حجم از تهاجم فرهنگی باید در عرصه دین و فرهنگ حضور پیدا کنیم و تلاش کنیم برای پاسخگویی به حملات دشمن، حتی اگر جمعیت طلاب چند برابر هم بشود بازهم امکان پاسخگویی به نیاز کشور را نداریم.

شیعه در عرصه جهانی تأثیرگذار بوده است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: شیعه توانسته‌ است تأثیرگذاری بسزایی در عرصه جهانی داشته باشد، به همین دلیل ما وظایف مهمی در راستای امتداد این مسیر داریم و باید تلاش کنیم مقدمات با سرعت پیش برود و وقت خود را در مسائل بیهوده تلف نکنیم.

آیت الله غروی اظهار کرد: باید اساتید و مسؤولان حوزه علمیه در راستای تقویت بنیه علمی طلاب و بالا بردن سطح علمی این عزیزان برنامه ریزی و تلاش کنند، داشتن برنامه‌های جمعی مسأله‌ای بسیار مهم و اثرگذار و مفید است، همچنین برای اقشار مردم هم می‌توان برنامه‌های مفید در حوزه علمیه توسط اساتید حوزه علمیه برگزار کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان و مدیران باید شرایط را برای تدریس طلاب خوش بیان و درس‌خوان و توانمند فراهم کنند، مصوب شورای عالی حوزه علمیه است که مدارس ۲۰ درصد دروس خود را می‌توانند به طلاب جوان تحت عنوان استاد معین واگذار کنند و این موضوع می‌تواند بسیار سازنده و مفید باشد.

استقلال داشتن از دولت‌ها افتخار حوزه علمیه است

عضو شورای عالی حوزه‌‌های علمیه، استقلال حوزه علمیه از دولت‌ها را از افتخارات حوزه عنوان کرد و گفت: در طول تاریخ حوزه علمیه شیعه از دولت‌ها مستقل بوده و وابستگی به آن نداشته است، باید برای رفع مشکلات مالی حوزه علمیه بر مسائلی نظیر وقف تمرکز داشته باشیم.

آیت الله غروی با اشاره به تلاش برای اصلاح بیشتر متون درسی حوزه علمیه و بالا بردن سطح علمی و آموزشی دروس حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: تجدید نظرهایی برای دروس سطح یک حوزه علمیه صورت گرفت و با توجه به مقاطع تحصیلی طلاب دسته بندی انجام شد، اگرچه این متون از قوت و قدرت خاصی برخوردار است و برخی متون درسی نقاط قوت حوزه علمیه محسوب می‌شود اگرچه تلاش‌ها برای به روز رسانی و بهتر شدن متون همواره ادامه دارد.

وی ادامه داد: کسی مخالف رشد و تحول حوزه علمیه نیست ولی ترس از این وجود دارد که سطح علمی طلاب کاسته شود، تحول در حوزه علمیه تا حد زیادی به صورت تدریجی انجام شده است، وجود رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی بخشی از این تحولات است که صورت گرفته، در گذشته رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی وجود نداشت، امروزه حوزه علمیه از نشریات و مجلات قوی و اثرگذار با موضوعات مختلف و با تعاریف و استانداردهای روز برخوردار است، جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی نیز در همین راستا تشکیل شده است.

گفتنی است، پیش از این جلسه، آیت الله غروی و برخی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با حجت الاسلام والمسلمین حسناتی نماینده ولی فقیه در نجف آباد و مدیریت و اساتید مدرسه علمیه امام المنتظر نجف آباد پیرامون مباحث آموزشی و درسی، نشستی داشتند و در این نشست نقطه نظرات، دیدگاهها و دغدغه های آموزشی و علمی اساتید به آیت الله غروی منتقل گردید./1304/ 201/ص

ارسال نظرات