۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۰۰۰
آیت الله مظاهری:

شفاعت به معنای پارتی بازی نیست

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که لازمه ورود به بهشت بهرمندی از شفاعت اهل بیت(ع) است، گفت: شفاعت به معنای پارتی بازی نیست و تنها افرادی که تابع حجت های الهی باشند به بهشت می روند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: حکومت حاکم بر محشر، حکومت عدل است.

وی با مروری بر مبحث جلسه گذشته که راجع به مسأله شفاعت بود، افزود: عرض کردیم که شفاعت دارای معانی مختلف است که جمع همه معانی با یکدیگر اشکالی ندارد چرا که همه معانی برگرفته شده از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) است و با عقل انطباق دارد، همچنین گفتیم تنها راه نائل آمدن به شفاعت حجت های الهی، تبعیت از دستورات ایشان در راستای تبعیت کردن از دستورات خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه چهل و هشتم سوره بقره که می فرماید «وَاتَّقُوا یَوْمًا لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ»، اذعان کرد: در روز قیامت احتمال اشتباه از جانب پروردگار و ملائکه وجود ندارد و هر کس نتیجه اعمال خودش را می بیند، همچنین هیچ کس را به جای فرد دیگری مجازات نمی کنند یا پاداش فردی را به فرد دیگری نمی دهند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که شفاعت به معنای پارتی بازی نیست، ادامه داد: بت پرستان معتقد بودند که بت ها در روز قیامت شفاعتشان را نزد خداوند می کنند و این شفاعتی که منظور آن ها بود، نوعی پارتی بازی محسوب می شد، به همین سبب خداوند در این آیه با کنایه می فرماید، شفاعت به معنای پارتی بازی نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح این بخش از آیه فوق الذکر که می فرماید «...وَلا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ...»، گفت: در روز قیامت حکومت حاکم، حکومت عدل است، به همین سبب رشوه دادن و رشوه گرفتن جریان ندارد و کسی نمی تواند به واسطه این کارها از آتش جهنم رهایی یابد یا به بهشت برود.

وی با اشاره به آیات معروف سوره زلزال که می فرماید «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»، افزود: خوبی ها و بدی ها حتی اگر به اندازه یک ذره کوچک باشد، در روز قیامت نمایان می شود؛ غلبه خوبی ها بر بدی ها انسان را بهشتی می کند و غلبه بدی ها بر خوبی ها سبب جهنمی شدن انسان می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که جایگاه انسان در آخرت نتیجه اعمال او در دنیا است، تأکید کرد: به دلیل این که آخرت جایگاه پارتی بازی های دنیایی نیست، باید از این روز هراسناک باشیم و به گونه ای عمل کنیم که بهشتی شویم، البته از رحمت واسعه الهی نا امید نیستیم؛ پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، رحمت خداوند 100 قسمت است که با 1 قسمت آن جاذبه ها و عُلقه های دنیایی ایجاد شده است و خداوند قصد دارد با 99 قسمت دیگر رحمتش در روز قیامت به بندگان لایقش رحم کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: هر کس لیاقت بهرمندی از رحمت واسعه الهی را داشته باشد از جهنم رهایی می یابد و بهشتی می شود ولی هر کس لیاقت نداشته باشد، نمی تواند از آب کوثر بنوشد و جهنمی خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) می فرمودند، جهنم از الطاف خفیه الهی است؛ جهنم به دلیل این که برای شیعیان جهنمی پاک کننده است، از الطاف خفیه الهی محسوب می شود؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، بهشت انتظار شیعیانی را می کشد که به سبب بدکار بودن در دنیا به جهنم رفته اند، بعضی از بهشت ها نیز بدون صاحب می مانند ولی تا آن جا که بشود شیعه در جهنم خلود نمی یابد.

وی گفت: افراد لجوج و معاندی که در دنیا دشمن اسلام بوده اند و در مسیر اعتلای اسلام، کارشکنی های زیادی انجام داده اند، در جهنم خلود می یابند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به روایات معصومین(ع) تبیین کرد: افرادی هستند که در دنیا لجوج و عنود نبوده اند ولی عمل صالحی هم نداشته اند و خداوند در آیه نود و هشتم سوره نساء که می فرماید «إِلا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَلا یَهْتَدُونَ سَبِیلا»، آن ها را با واژه مستضعفین معرفی می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بهشت جایگاه قرب الهی است به همین سبب مستضعفین نمی توانند به بهشت بروند همچنین به دلیل این که این افراد لجوج و معاند با اسلام نبوده اند، در جهنم نیز وارد می شوند، بلکه خداوند مکانی را برای آن ها قرار داده است که تا زمانی که خدا خدایی می کند در رفاه نسبی در آن مستقر باشند.

وی در پایان با بیان این که بسیاری از مردم دنیا جزء مستضعفین طبقه بندی می شوند، اذعان کرد: لازمه بهشتی شدن، شفاعت اهل بیت(ع) است؛ هر کس از این شفاعت بی بهره باشد یا به جهنم می رود یا جزء مستضعفین قرار می گیرد./201/867/ب1

ارسال نظرات