اسلام، شادی توأم با گناه را رد می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان بعد از ظهر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: گزینه روی میز تشیع، تفکر و استدلال عقلی است.
رابطه روح با جسم چگونه است
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به متفاوت بودن جنس روح و جسم، چگونه این دو در یک انسان جمع شده است؟ افزود: راجع به ارتباط روح و جسم سه نظریه وجود دارد؛ نظریه اول جسم را به منزله ظرف و روح را به منزله شیء داخل ظرف روح می داند، نظریه دوم خلاف نظریه اول است و بر اساس آن، روح ظرف است و جسم به منزله شیء داخل ظرف روح محسوب می شود و طرفداران نظریه سوم می گویند، نه جسم ظرف روح است و نه روح ظرف جسم است بلکه روح و جسم ملتزم یکدیگر هستند.
آیت الله مهدوی با بیان یک مثال برای تشریح نظریه سوم، ادامه داد: خودرو و راننده را در نظر بگیرید که هر کدام جدای از یکدیگر هستند ولی تجمع این دو با یکدیگر سبب رسیدن راننده به مقصدش می شود؛ روح برای ادراک مسائل نیاز به جسم سالم دارد، با این که روح قدرت دیدن دارد ولی برای دیدن نیاز به چشم سالم دارد، همچنین برای درک مسائل پیرامونش نیاز به حسّ بویایی، حسّ چشایی، حسّ لامسه و حسّ شنوایی سالم دارد وگرنه روح در حالت عادی توانایی درک ندارد؛ زمانی که روح از جسم فارغ می شود حتی اگر جسم صاحبش ناقص باشد، می تواند پیرامونش را درک کند و این در حالت خواب یا مرگ برای انسانِ ناقص حاصل می شود.
سعی کنید در انتخاب های خود، برخلاف نظر والدین عمل نکنید
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، امر پدر و مادر از بُعد اخلاقی و شرعی تا کجا نفوذ دارد؟ آیا در انتخاب شغل، رشته تحصیلی و یا انتخاب همسر که آینده شخص به آن مربوط است، اطاعت از امر پدر و مادر بالاتر از نظر انسان است؟ اذعان کرد: در همه موارد دو مسأله باید مراعات شود؛ اولین مسأله، به تفاهم رسیدن با پدر و مادر است، یعنی فرزندی که نظرش برخلاف نظر پدر و مادر است باید راجع به مسأله ای که منتخب خودش است، پدر و مادر را اغنای فکری کند تا رضایت آن ها حاصل شود و اگر راضی نشدند، بهترین راهکار، استفاده از واسطه هایی است که ارتباطشان با پدر و مادر قوی است.
امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: گاهی پدر و مادر روی نظر اشتباه خود پافشاری می کنند که در این مرحله، مسأله از بُعد اخلاقی خارج می شود و عموم مراجع اجازه می دهند که انسان عمل منتخب خودش را برگزیند.
اسلام با شادی توأم با گناه مخالف است
مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با توجه به این که در حال نزدیک شدن به ایام ولادت حضرت زهرا(س) و فرا رسیدن ایام نوروز هستیم، چگونه شادی کنیم که با معنویت همراه باشد؟ تبیین کرد: اسلام با غمگین بودن مخالف است و روایات متعددی غم و غصه را از عوامل اصلی کاهش عمر انسان می داند، همچنین در دعاهای مختلف برای برطرف شدن غم و غصه عباراتی آورده شده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: ایام نوروز با زنده شدن دوباره طبیعت همراه است و قرآن نیز برای توجه دادن مردم به معاد، این مسأله را گوشزد می کند؛ شادی کردن موافق با نظر اسلام است در صورتی که این شادی کردن توأم با گناه نباشد؛ نباید با پخش کردن موسیقی، اختلاط زن و مرد، مسخره کردن دیگران، برای خودمان شادی ایجاد کنیم.
وی تأکید کرد: یکی از مسائلی که شادی آور است، بجا آوردن صله رحم است؛ قرآن تأکید دارد که اگر با رحم خود قطع ارتباط کرده اید ارتباطتان را وصل کنید.
مرز بین حیله گری و کَیِّس بودن، گناه است
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که مرز بین حیله گری و کَیِس بودن کجا است؟ اذعان کرد: اهل بیت(ع) تأکید دارند که انسان هوشیارانه عمل کند ولی مخالف حیله گری است؛ مرز بین حیله گری و کیس بودن، گناه است، اسلام سفارش می کند که هوشیارانه عمل کنید ولی در این راستا حق ندارید گناه کنید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، اگر تقوا جلویم را نگرفته بود، زرنگ ترین افراد بودم.
اعمال مستحبی اگر فراتر از ظرفیت روحی انسان باشد، سبب زدگی می شود
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که فردی پرسید، آیا با توجه ظرفیت متفاوت افراد در انجام اعمال مستحبی، چگونه می توانیم ظرفیت روحی خود را شناسایی کنیم؟ اگر بالاتر از ظرفیت روحی خود اعمال مستحبی را انجام دهیم، چه مشکلی ایجاد می شود؟ تشریح کرد: ظرفیت روحی افراد مختلف متفاوت است و انسان نباید خودش را با دیگران یا گذشته خودش مقایسه کند.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: حدّ ظرفیت روح انسان تا جایی است که انجام اعمال مستحبی سبب تحت فشار قرار گرفتن انسان می شود، بلافاصله بعد از این احساس کدورت قلب به سراغ انسان آمد باید به مقدار کمی به عمل مستحبی ادامه دهد و سپس آن را رها کند ولی نباید به خواسته نفسش عمل کند و عمل مستحبی را به طور کامل ترک کند؛ انجام اعمال مستحبی اگر فراتر از ظرفیت روحی انسان انجام گیرد باعث زدگی می شود.
گزینه روی میز تشیع، تفکر و استدلال عقلی است
وی در پاسخ به این سؤال که آیا می توانیم در برابر تمسخرهای دشمن نسبت به دین اسلام که سبب تقدس زدایی شده است، عمل مقابل به مثل انجام دهیم؟ تبیین کرد: متأسفانه دشمنان اسلام برای تقدس زدایی و اهداف پلید دیگر، دین اسلام و علمای دینی را مسخره می کنند ولی گاهی تمسخرهای غلوآمیز آن ها سبب می شود انسان عیبش را درک کند؛ اسلام اجازه مسخره کردن دیگران را نداده است، چرا که دین ما دین عقلی و استدلالی است؛ خطاب به دشمنانی که می گویند، گزینه های ما روی میز است می گویم گزینه های روی میز شیعیان تفکر و استدلالات عقلی است./201/867/ب1