۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۸۸۸۸۹
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان:

استکبار از مبارزات انقلابی و شیعه گری واهمه دارد

حجت الاسلام جلائیان با بیان این که یکی از اهداف استکبار تبدیل مبارزات حاد به عرصه سیاسی آرام، بی خطر و به عبارتی همان اسلام آمریکایی امروزی است، گفت: آنچه استکبار از آن می ترسد مبارزات حاد انقلابی و شیعه گری است.
حجت الاسلام جلائیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان اکبر نیا، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، عصر پنجشنبه در نشست رویش فرهنگ با موضوع بسترهای تحقق شعار سال و نقش مخاطبان، با بیان این که ائمه اطهار یک مسیر واحد را برای تحقق دین دنبال کردند، گفت: مقام معظم رهبری این را حرکت تاریخی 250 ساله نامیدند که 250 سال به درازا کشید.

وی با بیان این که از ابتدای تاریخ همواره از سال چهلم هجری ائمه اطهار در برابر خلفای جور ایستادگی کردند، بیان کرد: همواره در طول تاریخ جریان توحیدی و ولایی برابر جریان استبدادی ایستاده و ایستادگی کرده اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که با تغییر جریان استبدادی و حکومتی برخوردها نیز متفاوت می شود، خاطر نشان کرد: در دوران امام رضا(ع) موضع گیری جریان امامت با خلافت تفاوت اساسی و بنیادین پیدا می کند.

حجت الاسلام جلائیان با بیان این که در زمان هارون و مامون جریان سیاسی به گونه ای خاص دنبال می شد، تصریح کرد: پس از امام حسین(ع) اگر امامی سکوت می کند این سکوت در جریان بوده و هرگز به معنای توقف و رکود نیست و حتی اگر دور بزند و مسیری را از راه دیگری برود به معنای حرکت به سوی مقصود و مقصد است.

وی با بیان این که نقش امامت امام باقر در تعریف شخصیت ها کاملا مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است، گفت: آنچه در شناخت امام و رهبر اهمیت دارد شناخت لایه های حکومتی و ولایتی است و به واقع برای شناخت ولایت باید به دوره امامت نگاه ویژه ای داشت و ولایت را بر اساس و مبنای امامت تفسیر کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان محدوده تاریخی 250 ساله را به سه دوره تثبیت، قیام و مبارزه آشکار پس از تثبیت و مدیریت و ادامه مبارزه پنهانی و تشکیلاتی در برنامه دراز مدت تقسیم و اظهار کرد: در دوره نخست حضرت علی بن ابی طالب(ع) پس از رسول خدا(ص) امامت را تثبیت می کنند اما برای استمرار امامت در برابر غصب حکومت ساکت می مانند.

حجت الاسلام جلائیان ادامه داد: پس از این تثبیت، جنگ های مختلف همچنان ادامه پیدا کرده تا آنجا که دعای حضرت زین العابدین(ع) نیز مبارزه است و این دوره دوره مبارزه فعال در عین سکوت و پنهانی نامیده می شود.

وی با بیان این که امام زین العابدین(ع) در دعای خود این را منتقل می کنند که همه صحابه عادل نیستند، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار اینگونه به مبارزه پنهانی خود ادامه می دهند و در زمان امام باقر(ع) مبارزه عالمانه و در دوره امام کاظم(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) مبارزه چهره جدیدی به خود می گیرد و در این دوره همه مشغول کار و تلاشند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان دوره انتهایی را نیز دوران غیبت حضرت ولی عصر(عج) عنوان می کند.

حجت الاسلام جلائیان زمان امام حسین(ع) را قیام سرخ، قیام امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را قیام اعتقادی و تثبیت مباحث اعتقادی عنوان و تصریح کرد: قیام امام زمان(عج) نیز قیام سبز نام دارد و در این زمان تاریخ گزارش های دقیق و صریحی از زندگانی امام رضا(ع) برای ما تبیین نکرده و مجوع اطلاعات بیانگر تداوم مبارزه دراز مدت ائمه پس از عاشورا است.

وی با بیان این که در این 15 سال حرکت پنهان و مدیریت جامعه بر عهده امام رضا(ع) قرار دارد، یادآور شد: ائمه اطهار هرگز سکوت نکرده و در زمان امام زین العابدین سی و چند سال خانه نشینی اوج مدیریت است اما همین مدیریت های پنهان آنقدر نیرو ساخته که 4 هزار شاگرد در دانشگاه امام صادق(ع) تعلیم می بینند و این تداوم مبارزه است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که شرایط به گونه ای شده که هارون با کوچکترین حرکتی می خواهد امام را حذف فیزیکی کند، بیان کرد: از این دوران به بعد به لحاظ محتوای تاریخی تحولی عجیب و ارزشمند در مدیریت ولایی امام رضا(ع) اتفاق افتاده و ولایت امام رضا(ع) جبهه دیگری می گیرد.

حجت الاسلام جلائیان با بیان این که جریان خلافت از زمان معاویه تا بنی امیه خلفا کاملا با اقتدار، شمشیر و خونریزی برخورد کردند، اظهار کرد: حاصلش این است که شیعه به تمام معنا قدرت گرفته و حیله گری مامون در این باره عجیب است.

وی با بیان این که هوش بالا و مطالعه تاریخ خلفا به مامون درس می دهد که مبارزه مستقیم با ائمه شیعه و امامان راه به جایی نمی برد، گفت: مامون در این راستا برنامه ریزی هایی می کند که اگر محقق می شد می توانست جریان شیعه را کاملا حذف کند و از لحاظ حیله گری و قدرت بالای تفکر آنطور است که برنامه تاثیرگذاری می چیند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که در مقابل آن جریان امامت به گونه ای است که خداوند متعال آن را مدیریت می کند، یادآور شد: 6 هدف کلی مامون با برخوردهای امام رضا نقش بر آب می شود.

حجت الاسلام جلائیان با بیان این که یکی از اهداف استکبار تبدیل مبارزات حاد شمشیر کشانه به عرصه سیاسی آرام، بی خطر و  به عبارتی همان اسلام آمریکایی امروزی است، ابراز کرد: آنچه استکبار از آن می ترسد مبارزات حاد انقلابی و شیعه گری است، اینان گمان می کردند امام رضا را اگر به شهادت برسانند، دیگر کسی علیه ولایت قیام نمی کند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) به عنوان امام شیعه و ولی سکاندار حرکت شیعی است، گفت: هدف عده ای در آن زمان این بود که نگاه همگان را به شیعه تخریب کنند و بگویند امام از مردم دور است در حالی که امام هرگز خود را از مردم دور نمی کند و در هر سفر و وضعیتی خود را به مسجد می رساند تا در میان مردم و پاسخگوی آنان باشد و این باید برای همه درس و پند باشد./201/864/ب1

ارسال نظرات