۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۸۹۳۱۷
همزمان با پنجم ماه رجب؛

سالگرد رحلت آيت الله سيد علي يثربي دركاشان برگزار شد

سالگرد رحلت آيت الله سيد علي يثربي(ره) مصادف با پنجم رجب در مسجد زيارت حبيب ابن موسي(ع) شهرستان كاشان برگزار شد.
مرحوم آيت الله سيد علي يثربي(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حجت الاسلام حسين عندليب دوشنبه شب در مراسم سالگرد آيت الله سيد علي يثربي با اشاره به اينكه  انساني که حيات طيبه داشته باشد، حيات طيبه نيز به ارمغان مي آورد، گفت: کاشان پس از اسلام پايگاه تشيع، علم، تقوا و فضيلت است و مرحوم يثربي يک شجره ي طيبه تاريخ کاشان است.

وي افزود: در روايات علم را مايه زندگي معرفي کرده اند و عالم نيز حي و زنده نشان داده مي شود، بنابراين عالم مرگ ظاهري دارد اما مرگ واقعي براي  عالم وجود ندارد.

حجت الاسلام عندليب با اشاره به اينكه مرگ يک عالم در حقيقت فرو ريختن بخشي از زمين است، اظهار داشت: علم عالماني مانند مرحوم يثربي که از مکتب اهل بيت(ع) سرچشمه مي گيرد و ريشه در قرآن و عترت داشته باشد همواره زنده است.

وي با تأكيد بر اينكه بايد ولايت را بشناسيم و زيارت جامعه کبيره و زيارت اميرمؤمنان(ع) در روز غدير را به دقت بخوانيم، عنوان كرد: اينها منبع حيات مرحوم يثربي است و منبع علم وي نيز از اين زيارت ها گرفته شده است.

اين پژوهشگر حوزوی امام را گنج و گنج واقعی را علم الهي دانست و خاطرنشان كرد: علما و حوزويان از چنين علمي سخن مي گويند و اين علم حيات مي دهد و عالمي که علم وي متصل به علم پروردگار باشد همواره زنده است و دعايش مستجاب مي شود.

حجت الاسلام عندليب با اشاره به اينكه فضيلت هاي مرحوم يثربي را همگان مي دانند گفت: تقوا، علم، فضيلت و شجره طيبه اي که اين ثمره شيرين را به بار مي‌آورد همگي از ويژگي‌ها و فضايل وي بود و اگر کاشان را دارالمؤمنين ناميده اند به دليل وجود چنين انسانهاي بزرگي است.

وي همچنين علمايي همچون مرحوم يثربي را مرجع و پناهگاه مردم معرفي کرد و افزود: ما اسوه هاي بسيار زيبايي براي زندگي داريم و مسير صحيح را طي مي کنيم و اگر اين نعمت ها از ما گرفته شود در حقيقت زمين کوچک مي شود و نعمت هاي خداوند چنين انسان هايي هستند و بايد از آنها درس علم، دين و اخلاق آموخت.

اين پژوهشگر حوزوی يادآور شد: مرحوم يثربي با استعداد فوق العاده، فهم و درک زياد و خدمت به مردم توانست مسير ديگري را براي خود رقم زند و مردم را نيز از غفلت،‌گمراهي و ذلالت نجات دهد.

آيت الله مير سيد علي يثربي فرزند سيد محمد رضا بن سيد اسماعيل مجتهد در سال 1311 هجري قمري در كربلا چشم به جهان گشود، در سن 5 سالگي همراه پدر به كاشان آمد و در اين شهر تحصيلات خود را نزد پدر و ديگران آغاز كرد و پس از آن در سال 1331 هجري قمري رهسپار نجف اشرف شد و در آن پايگاه علمي از محضر بزرگاني چون سيد ابوالحسن اصفهاني، سيد محمد كاظم يزدي، شريعت اصفهاني، آقا ضياالدين عراقي و ميرزا محمد حسين نائيني بهره ها برد.

وي در فراگيري علوم كوشا بود بطوريكه مورد توجه آقاضياء الدين عراقي قرارگرفت، آيت الله يثربي اكثر رشد و ترقي خود را مرهون تحقيقات آقا ضياءالدين عراقي در اصول و سيد محمد كاظم يزدي در فقه مي دانست.

مشاراليه در سال 1339 هجري قمري بنا بر اشاره پدرش به كاشان بازگشت اما طولي نكشيد كه حاج شيخ عبدالكريم حائري از پدر آيت الله يثربي خواست كه فرزند خود را به قم اعزام كند، آيت االه يثربي در سال 1341 هجري قمري به قم عزيمت كرد و درجلسات درس و بحث حاج شيخ عبدالكريم شركت جست و خود نيز در آنجا به تدريس پرداخت.

از شاگردان اين دوره وي مي توان به آيات عظام، امام خميني، سيد محمد يزدي معروف به داماد، سيد شهاب الدين مرعشي نجفي و شيخ هاشم آملي اشاره كرد، آيت الله يثربي در سال 1347 هجري قمري پس از درگذشت پدرش به كاشان آمد و سرپرستي خانواده پدري را بر عهده گرفت و در اين شهر سكونت اختياركرد.

آيت الله يثربي از علما و مدرسان بزرگ قرن چهاردهم بود كه عمري را به تدريس وارشاد طالبان علم در حوزه هاي علميه قم و كاشان سپري كرد و عده اي از فقهاي بزرگ معاصر خوشه چين خرمن دانش او بودند.

رساله عمليه معظم له به نام سفينه النجاه در سال 1335 هجري شمسي به چاپ رسيد و آثار ديگر وي جزواتي در اصول و حاشيه بر عروه الوثقي است.

سرانجام اين چهره علمي به تاريخ پنجم رجب 1379 برابر با 13 دي ماه سال  1338 بدورد زندگي گفت و در زيارت حبيب ابن موسي (ع) در مقبره خانوادگي به خاك سپرده شد، آيت الله يثربي داماد آيت الله حاج شيخ جعفر الهي نراقي بود./1307/202/ب2

ارسال نظرات