والدین بین فرزند مؤمن و غیر مؤمنشان فرق قائل شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: پرسیدن سؤالاتی که پاسخ فطری دارند، در هدایت افراد بسیار مؤثر است.
وی در تفسیر آیه هفتاد و پنجم سورع نحل که می فرماید «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا عَبْدًا مَمْلُوکًا لا یَقْدِرُ عَلَى شَیْءٍ وَمَنْ رَزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ یَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ»، افزود: این آیه همانند آیات زیاد دیگری بیان گر تفاوت داشتن افراد مختلف، نزد خداوند و انسان ها است و خداوند به واسطه گوشزد یکسری مسائل فطری قصد دارد مسأله دیگری را تبیین کند.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: قرآن در آیه هفتاد و پنجم سوره نحل از بت پرستان و مشرکان سؤال می کند که شما بین دو شیء متفاوت و دو انسان گوناگون، تفاوت قائل می شوید، پس چرا خالق را با مخلوقی همچون بت یکسان می پندارید و این دو را در کنار یکدیگر قرار می دهید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: قرآن با مثال زدن روی یک عبد مملوک و یک انسان حرّ قصد دارد تفاوت این دو شخص را مشخص کند؛ عبد مملوک که چیزی از خودش ندارد ولی انسان حرّ به سبب ثروت زیادی که دارد گاهاً قسمتی از ثروتش را مخفیانه و علنی به دیگران می بخشد.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که سؤال کردن از وجدان بسیار مؤثر است، ادامه داد: قرآن بلافاصله بعد از مطرح کردن این سؤال، از عبارت الحمدلله استفاده می کند و پاسخی نمی دهد، چرا که پاسخ سؤال کاملاً واضح است ولی در آیه چهل و ششم سوره کهف که می فرماید «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلا» بعد از این که مسأله ای مطرح می شود، قرآن می فرماید، باقیات الصالحات نسبت به فانیات نزد خداوند بهتر است، چرا که ممکن است برخی افراد، فانیات را به باقیات الصالحات ترجیح دهند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان یک مثال توضیح داد: اگر از عموم افراد جامعه بپرسند که آیا دو رکعت نماز شب، بهتر از دنیا و آنچه در آن است، عموم مردم پاسخ می دهند دو رکعت نماز شب خیلی خوب است ولی به اندازه دنیا و آنچه در دنیا است ارزش ندارد، به خاطر همین امام صادق(ع) بدون این که از کسی سؤال بپرسند می فرمایند، دو رکعت نماز در دلِ شب از دنیا و آنچه در دنیا است نزد من با ارزش تر است.
وی در تفسیر آیه هفتاد و ششم سوره نحل که می فرماید «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا رَجُلَیْنِ أَحَدُهُمَا أَبْکَمُ لا یَقْدِرُ عَلَى شَیْءٍ وَهُوَ کَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَیْنَمَا یُوَجِّهْهُ لا یَأْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَنْ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»، اذعان کرد: این آیه نیز کامل کننده آیه قبلش است؛ قرآن در این آیه می فرماید، انسان گنگ به سبب نقص جسمی که دارد از بسیاری مسائل محروم است و اگر کسی او را برای معامله ای بفرستد، نمی تواند به سود برسد؛ قصد قرآن از مطرح کردن این مسأله تفاوت قائل شدن بین انسان عالم و انسان جاهل است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: افرادی که امامان معصوم(ع) را در کنار افراد غیر معصوم قرار می دهند و از افراد غیر معصوم تبعیت می کنند، به این آیه توجه ندارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: والدین باید بین فرزند مؤمن و فرزند غیر مؤمنشان فرق بگذارند؛ پیامبر(ص) فرزندان دختر و پسر دیگری غیر از حضرت زهرا(س) داشته اند ولی تنها به حضرت فاطمه(س) لقب ام ابیها می دادند و تنها به ایشان می فرمودند، فداها ابوها؛ همچنین حضرت یعقوب(ع) دوازده فرزند داشتند ولی رفتارشان با حضرت یوسف(ع) متمایز بوده است؛ در این راستا باید مواظب باشیم که تفاوت قائل شدن نباید علنی باشد چرا که منجر به حسادت بین فرزندان می شود./202/867/ب1