۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۴۹۱۵۲۴

حفظ نظام از اوجب واجبات است!

ایران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، پیروزی شگفت انگیز و معجزه گونه انقلاب اسلامی که پس از قرن‌ها تقابل محرومان و مستضعفان در مقابل نظام‌های استکباری غربی رخ داد نور امیدی در دل همه آزادی خواهان جهان روشن ساخت.

امام راحل همواره با اشاره به این فرصت استثنایی تاریخی هشدار می‌دادند که اگر این ظرفیت از بین برود و این تجربه شکست بخورد و این نظام آسیب ببیند، دیگر هرگز توان برخاستن نخواهد داشت و هیچ گاه دوباره چنین موقعیتی برای پابرهنگان و مظلومان به وجود نخواهد آمد.

پس به طور طبیعی و منطقی حفظ این فرصت وظیفه عقلی و واجب شرعی است و بدین ترتیب عبارت مشهور«حفظ نظام از اوجب واجبات است» از ایشان به یادگار ماند.

اما متأسفانه این رهنمود ایشان نیز مانند برخی دیگر از سخنان ایشان گاه به درستی فهمیده نشد و گاه برای توجیه برخی نقص و عیب‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفت.

در مسیر تحصیلی حوزه‌های علمیه یکی از نخستین قواعدی که در فقه و اصول آموزش داده می‌شود این است: «مقدمه واجب، واجب است» یعنی مثلاً وقتی نماز خواندن واجب باشد، فراهم کردن شرایط نماز نیز واجب است، و وقتی وضو گرفتن واجب باشد طبیعتاً تأمین آب پاک هم واجب است. هر عاقلی می‌فهمد معنی این وجوب این نیست که تا لحظه قضاشدن نماز صبر کنیم و بعد چون آب برای وضو نداریم برویم ظرف آب را بدزدیم یا با ضرب شمشیر و گلوله از کسی بگیریم! و بعد بگوییم واجب الهی را ادا کردیم، بلکه باید برای ادای این واجب از ساعت‌ها قبل مقدمات و لوازم آن را تأمین کنیم. 

حفظ نظام هم به این معناست که همه شرایط عقلانی و منطقی تقویت نظام را فراهم سازیم و از هرگونه آسیب دیدن آن جلوگیری کنیم.

برای تحقق این منظور باید به آینده اندیشید، باید تلاش کرد، باید دل مردم را به دست آورد، باید مشارکت عمومی را افزایش داد، باید تحرکات دشمن را رصد کرد، باید شب بیدار ماند و زحمت کشید، باید به افکار عمومی جوانان و مخاطب عام اهمیت داد و به نظر و رأی مردم احترام گذاشت.

برای حفظ نظام باید کاری کرد که زمینه تهدید و خطر به وجود نیاید، نه این که صبر کنیم و کارهای خودمان را ناتمام بگذاریم و اشتباه و خطاها را نادیده بگیریم و وقتی کار به مرحله حساس برسد هر کاری را مجاز./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات