علم، ابزار کار حوزه است/ معادلسازی پایههای حوزه با مدرک دانشگاهی اشتباه است
حجتالاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، با اشاره به اهمیت تحول در حوزههای علمیه، گفت: حوزه علمیه به عنوان کانون و مرکز پرورش عالم دینی است و در این زمینه هم سوابق درخشانی دارد پس با توجه به اقتضائات روز و پیشرفت علوم، باید شیوههای درسی متفاوت از زمانهای پیشین داشتهباشد که این تحول را میطلبد.
وی با تأکید بر این که تحول در حوزه تحول در اصول نیست، بلکه در روشها و نیازهای روز جامعه است، افزود: امروز امکانات رسانهای و فضای مجازی بسیار گسترده و در دسترس همه مردم است. پس با این جریانات، شیوههای تبلیغی و پاسخگویی به نیازهای تبلیغی و نیز تربیت مبلغان دینی بسیار حائز اهمیت است. حوزه با توجه به نیاز امروز جامعه، باید تحول را در درون خود آغاز کند.
حجتالاسلام خرسند تأکید کرد: بازنگری در روشها و شیوهها یک ضرورت است و نیاز به یک تحول در این زمینه احساس میشود.
امام جمعه کازرون ابزار کار حوزه را علم دانست و تصریح کرد: هم علوم حوزوی و هم علوم جدید به ویژه علوم انسانی باید در حوزه گسترش پیدا کند و نوآوریهای علمی صورت گیرد که البته این بدان معنا نیست که بگوییم روشهای فعلی حوزه کارآمد نیست.
وی با تأکید بر این که حوزه مرکز ترویج علم است و حفظ روشهای سنتی باید در دستور کار باشد، گفت: جایگاه علمی و دینی و نیز روشهای سنتی علم آموزی در حوزه یک شیوه خاص و مخصوص است که باید در حفظ آن کوشید.
امام جمعه کازرون با بیان این که تقلید از دانشگاه اشکالی ندارد، اما شیوه درسی حوزه با دانشگاه متفاوت است، تصریح کرد: یکی از انتقاداتی که امروز به حوزه وارد است، مدیریت و سبک آموزشی است که به شکل دانشگاهی شده است. در حالی که حوزه باید سبک خاص خود را داشته باشد تا عالمپرور و مرجعپرور باشد؛ با سبک آموزشی و مدیریتی تقلیدی از دانشگاه،حوزه نمیتواند به اهداف خاص خود برسد.
حجتالاسلام خرسند یکی دیگر از انتقادات وارد بر کار حوزه را معادلسازی پایههای حوزوی با مدارک دانشگاهی دانست و افزود: با این حجم درسی و زحمتی که طلبه برای دروس دینی میکشد، این امر معادل زحمت یک دانشجو نیست، اصلا ضرورتی حس نمیشود که مدارک حوزه و دانشگاه را با هم مقایسه کنیم، حوزه باید جایگاه خود را داشته باشد و دانشگاه هم جایگاه خود را. /۸۲۵/۳۰۲/ب2