۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۴۹۴۱۳۸
آیت الله نوری همدانی:

پیروزی انقلاب اسلامی ایران نتیجه شکوفایی فقه بود

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: انقلابی که در ایران به وقوع پیوست و بیدارگری آن موج هایی ایجاد کرده و قله های جهان را درنوردیده، نتیجه شکوفایی فقه است.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در همایش «پرچمداران بصیرت» که در حسینیه امام خمینی(ره)» برگزار شد، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی روایات و آثار فراوانی در رابطه با تعریف و تمجید از علما آمده و تمجید از مقام فقاهت در روایاتی مانند «العلماء ورثه الأنبیاء»، «الفقهاء حصون الإسلام» مشهود است.

این مرجع تقلید گفت: فقاهت یعنی فهمیدن اسلام به صورت دقیق و از همه ابعاد. اسلام یعنی دین جامع و کامل و فقیه یعنی کسی که در تمام ابعاد دارای تبحر و تخصص است.

وی با بیان این که فقه به معنای تخصص در معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، مدنی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی است، خاطرنشان کرد: فقه ما با بسط و گسترشی که دارد در این معارف گسترده شده و کسی که فقیه است یعنی در تمام این ابعاد تخصص دارد و از همین رو علم فقه بسیار علم شریفی است. مجامع علمی ما همگی باید نسبت به فقه توجه ویژه داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: انقلابی که در ایران به وقوع پیوست و بیدارگری آن موج هایی ایجاد کرده و قله های جهان را درنوردیده، در نتیجه همان فقه است. کتابی به اسم «ثوره الفقیه و دولته» نوشته شده که 50 نفر از دانشمندان عالم در آن از زوایای گوناگون انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داده اند تا ببینند یک فقیه چگونه توانست انقلابی به این عظمت ایجاد کند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: فقه اسلامی فقهی است که شورآفرین است و انقلاب ایجاد می کند. فقه سیدالشهدا(ع) بود که قیام کربلا و عاشورا را ساخت.

وی ادامه داد: فقهای اسلام هرگز مردم را تنها و بی پناه رها نکرده اند و این فقها بودند که در مقاطع گوناگون تاریخ توانستند مردم را از استبداد و استعمار نجات دهند و از همین روست که فقاهت باید پیوسته در جریان باشد؛ این که رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه های علمیه باید انقلابی باشد به همین معنا است./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات