۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۴۹۵۶۰۰
حدیث اخلاقی(۲۰)

ضرورت محاسبه نفس

مؤمنین شب به شب که می خواهند بخوابند، چند دقیقه فکر بکنند که امروز چه کار کردم؟ مانند کارخانه داري که شب به شب که می خواهد به منزل برود، حساب و کتاب‌ها را از شاگردها می گيرد.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصری از علمای اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان در گفتاری به تبیین محاسبه نفس پرداخته و دنیا را همانند تجارت خانه می داند.

آنچه که می خوانید بخش هایی از سخنان این استاد اخلاق است:

علماي اخلاق طبق روايات فرموده‌اند که سزاوار است مؤمنین شب به شب که می خواهند بخوابند، چند دقیقه فکر بکنند که امروز چه کار کردم؟ مانند کارخانه داري که شب به شب که می خواهد به منزل برود، حساب و کتاب‌ها را از شاگردها می گيرد و تا حساب نکند که درآمدش چقدر بوده، به منزل نمي رود.

حضرت حق همه ما را برای تجارت فرستاده است. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليم؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را به تجارتى راهنمايى كنم كه شما را از عذاب دردناك رهايى بخشد؟!

من این جا برای تجارت آمده‌ام. کسی که تاجر آخرت است، بايد حساب تجارت خود را داشته باشد تا ضرر نكند. موقعي كه خواستي بخوابی، چند دقیقه فکر کن که چه کار کرده‌ای؟ برای خدا کاری کرده ای؟ اگر كار خوبي كرده‌اي بگو: «الحمدالله که خدا توفیق به من داد.» «الحمد الله» بگو و شکر آن را بکن.

اگر هم معصیت کردی، بگو: «خدایا! اشتباه کردم، نفهمیدم». خدا شاهد است آن موقع، قلم می زنند. هرچند هفت ساعت بیشتر گذشته است و نوشته باشند. هر شب، همین کار را بکن و هیچ خجالت هم نکش. ولو همیشه هم گناه کردی. مگر می شود ما گناه نکنیم؟ همة ما اسیر نفس هستیم. اشتباه و خطا و غفلت داریم. کدام یک از ما معصوم است؟ لکن سزاوار است شب به شب، موقعی که خوابیدی حساب خود را تصفیه کنی و بخوابی که ممكن است ديگر بیدار نشوي./۱۳۲۴/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات