۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۹۶۰۸۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جوانان نه دین‌گریز و نه دین‌ستیز هستند

صالحی امیری گفت: معتقدیم جوانان در این جامعه نه دین‌گریز و نه دین‌ستیز هستند، جوانان ریاگریز و نفاق پرهیز هستند، از این منظر جوان تنها زبان صداقت و شفافیت را می شناسد.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در نهمین جشنواره استانی تجلیل از جوانان نمونه و برتر استان آذربایجان‌شرقی که با عنوان حضرت علی اکبر(ع) که در مجموعه فرهنگی الغدیر تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تبریز نگین درخشان فرهنگ و تمدن این سرزمین است.

وی خاطرنشان کرد: تبریز را دوست دارم چون افتخار ملی، دینی، تاریخی و انقلابی ماست و این شهر آزادی را برای ملت ایران به ارمغان آورده است، آذربایجان را دوست داریم به دلیل آنکه در 100 سال گذشته پرچمدار دموکراسی و مردم سالاری بوده است. در حقیقت تحلیل تمدن ایران بدون شناخت تمدن آذربایجان ناقص است.

صالحی امیری تصریح کرد: آذربایجان و تبریز سرزمین رازها و رمزهاست، رموز بسیاری در این خطه نهفته است که باید نسل های آتی آن را کشف کنند، اما تبار شناسی فرهنگ آذربایجان یک پیام را دارد، اگر فرهنگ ایرانی در دنیا بالنده است، به یمن وجود فرهنگ آذربایجان است.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که باید با واقعیت های کشور بیشتر آشنا شویم، هر دولتی که جوان را باور نداشته باشد، به بیراهه خواهد رفت، به شدت با نگاه ابزاری به جوانان مخالف هستیم، معتقدیم جوانان در این جامعه نه دین‌گریز و نه دین‌ستیز هستند، جوانان ریاگریز و نفاق پرهیز هستند، از این منظر جوان تنها زبان صداقت و شفافیت را می شناسد.

صالحی امیری با بیان این‌که به ضعف های خود واقف هستیم، اما باور داریم که توسعه بدون جوان ناممکن است، گفت: با هر نوع رفتار فریب کارانه با جوانان مخالف هستیم، باور داریم که بدون جوان به مقصد و مقصود نخواهیم رسید، به عبارت دیگر مسیر توسعه بدون توجه به نخبگان و جوانان میسر نخواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در شرایطی کشور را تحویل گرفتیم که همه جهانیان نسبت به ایرانیان ذهنیت غلط پیدا کرده بودند، ایرانی را هم تحقیر و هم تهدید می کردند، باور داریم که اگر ریل گذشته تداوم پیدا می کرد، کشور در ناکجا آباد بود، عناصر قدرت درشت‌گویی، فحاشی، تخریب و انتقام جویی نیست، اخلاق، دیپلماسی، تکنولوژی و علم عناصر قدرت هستند و به جای مناقشه مذاکره را آغاز کردیم.

صالحی امیری تصریح کرد: بدیهی است که نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش همه کانون های قدرت ملی هستند و به پشتوانه آنها مذاکره شکل گرفت و درایت مقام معظم رهبری، درک روشن دولت، حمایت مردم ریل حرکت را تغییر داد، اما با نقطه مطلوب فاصله داریم، امروز مسیر حرکت دولت در یک جاده صحیح قرار گرفته است.

وی با تأکید بر این‌که با مردم صادق و شفاف هستیم، گفت: ما گوش شنوا برای شنیدن نقد داریم، چراکه یکی ازعوامل اصلی در توسعه ملی است و بدون نقد کشور به سوی انحطاط خواهد رفت، امروز هنرمندان و اصحاب فکر و قلم می توانند سخن بگویند و نقد کنند، معتقدیم هر ایرانی از حقوق برابر برخوردار هستند و با هر نوع تبعیضی مخالف هستیم.

صالحی امیری افزود: جوان فرصت و سرمایه است و هیچ عاقلی نمی تواند با سرمایه خود نگاه تهدیدآمیز داشته باشد، تهدید جهانی را از سر ایران دور کردیم و تحولات منطقه در خاورمیانه به نقع ایران تغییر یافته است، امنیت امروز مرهون تدابیر رهبری، دولت و نیروهای مسلح است، پشت این امنیت مجموعه ای از تلاش ها نهفته است، چه آن عزیزی که در دفاع از حرم جان خود را فدا می کند و چه آن فردی که در معادن تلاش می کند و جان می بازد و چه آن مدیر اداری همه انقلابی هستند و به مصالح و منافع ملی توجه دارند.

وی تصریح کرد: انقلابی بودن یعنی باور در خدمت به مردم، امروز تهدیدات جهانی ایران کاهش یافته است، امسال از طریق مذاکره حج عزتمندانه خواهیم داشت، تمامی شروط خود را به صورت مکتوب هطرف عربستانی تقدیم کردیم و همه را قبول کردند. البته بابت همه کاستی ها از ملت عذرخواهی می کنیم و از این عذرخواهی ابایی نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از منتقدان برجام سؤال می کنیم؛ اگر در گذشته بودیم، امروز در چه وضعیتی بودیم؟ همه جهانیان علیه ملت ایران بسیج شده بودند و به غلط تحریم های اقتصادی وضع کرده بودند، اما امروز نگاه دولت ها و ملت ها تغییر یافته است.

وی با بیان شاخص های فرهنگی در دولت تدبیر و امید ارتقاء یافته است، گفت: در سال 92 حدود 64 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است، در حالیکه در سال 95 این تعداد به 88 هزار عنوان رسیده است، امروز محیط آرام و باثبات در حوزه فرهنگ و هنر حاکم شده است.

صالحی امیری با بیان این‌که بیش از 30 هزار نفر اصحاب فرهنگ و هنر بیمه شده هستند، گفت: به تدریج همه امور به اصحاب فرهنگ و هنر واگذار خواهد شد، این‌که از نشاط جوانی سخن می گوییم، یک شعار نیست؛ بلکه نشاط لازمه امید است، جوان با نشاط زیست می کند و کسانی که مانع نشاط جوانان می شوند، عملا به دنبال گسترش آسیب های اجتماعی هستند./202/935/ب1

ارسال نظرات