۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۹۶۷۸۶
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

مشارکت گسترده مردم در انتخابات نقطه قوت نظام اسلامی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: مشارکت گسترده مردم در کشور ازجمله در انتخابات و نظام مردم‌سالاری اسلامی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت نظام اسلامی و فرهنگ اسلامی ایرانی است.
حجت الاسلام قدیمی - استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار روحانیان استان، با اشاره به اولویت‌های فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی، اظهار کرد: هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی شامل قرآن و عترت، انتظار منجی، نماز و مسجد، ولایت فقیه، فرهنگ بسیجی، ایثار و جهاد و شهادت از اولویت‌های فرهنگی هویت اسلامی ایرانی است.

وی با بیان اینکه در بخش نهاد خانواده و جمعیت هم الگوسازی خانواده اسلامی ایرانی، تسهیل ازدواج، تحکیم خانواده و کاهش طلاق و جمعیت مطلوب ازنظر کیفی و کمی باید مورد نظر باشد، ادامه داد: در این راستا سبک زندگی اسلامی ایرانی شامل معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، عفاف، پوشش و آرایش بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی و صله رحم و الگوهای تعاملات اجتماعی، خانوادگی و فردی با اولویت کودکان، نوجوانان و زنان باید مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به اهمیت اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه، ادامه داد: در این زمینه در بخش فرهنگی مواردی ازجمله صداقت، راست‌گویی و درستکاری و تعاون و کار جمعی و در بخش اجتماعی اعتماد اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، شایسته‌سالاری، انضباط اجتماعی، قانون‌گرایی و رعایت حقوق دیگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی درزمینهٔ اقتصادی مواردی چون فرهنگ پیشرفت، اخلاق و فرهنگ کار و کارآفرینی، وجدان کار و محکم‌کاری در عمل، فرهنگ مصرف صحیح و پرهیز از اسراف، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری و رعایت حلال و حرام به‌ویژه رباخواری باید در جامعه ترویج یابد.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: در بخش سیاسی هم ضروری است مسائلی ازجمله وحدت، امنیت و اقتدار ملی حول ولایت فقیه، سلامت اداری، مردم‌سالاری دینی، مشارکت عمومی و عدالت اجتماعی، استقلال‌خواهی و آزادی مشروع و قانونمند مورد توجه روحانیان و مبلغان باشد.

وی قدرت نرم شامل هم‌افزایی نیروها و تقویت سرمایه‌ها، تعامل منطقه‌ای و جهانی شامل گفتمان‌سازی برای تمدن نوین اسلامی و بیداری اسلامی، حمایت از مستضعفین و مقابله با نظام سلطه جهانی را از دیگر اولویت‌های فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی ذکر کرد.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به ضرورت نظام فرهنگی فراگیر و کارآمد، افزود: ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، استقرار نظام جامع راهبری و مدیریت فرهنگی کشور، مهندسی نظام‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور با رویکرد فرهنگی و تربیت نیروی انسانی کارآمد بخش فرهنگی ازجمله مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت و فرصت‌های فرهنگی، اظهار کرد: پیشینه و اعتبار سبک زندگی اسلامی ایرانی، هسته‌های اجتماعی مساجد، هیئات مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد که امکان شبکه شدن را دارند و جوان بودن جامعه ایران ازجمله فرصت‌های این بخش است.

حجت‌الاسلام قدیمی انسجام و وحدت اجتماعی متکی بر عناصر هویتی مشترک در میان اقوام و اقلیت‌ها، مشارکت گسترده مردم در کشور ازجمله در انتخابات و نظام مردم‌سالاری اسلامی و آئین‌های دینی و ملی نظیر اعیاد غدیر، قربان، فطر و نوروز از دیگر نقاط قوت فرهنگی کشور است.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی ادامه داد: رسانه‌های ریشه‌دار و اسلامی ایران ازجمله منبر، مسجد و مداحی، شبکه مساجد سراسر جهان، آیین‌های دینی قوام‌بخش فرهنگ شهادت و ایثار، انتظار و مهدویت، پرچم‌داری حمایت از اسلام و مسلمانان در سراسر جهان و شبکه مسلمانان و شیعیان جهان را از دیگر نقاط قوت و فرصت‌های فرهنگی ذکر کرد./9314/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات