۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۴۹۸۰۹۹
امام جمعه آبگرم:

صدقه موجب نجات جامعه از هلاکت و نابودی می شود

حجت الاسلام صالحی گفت: صدقه سبب می‌شود افراد اجتماع از هلاکت و نابودی رهایی یافته و جامعه‌ای با شکوه و پابرجا داشته باشند.
حجت الاسلام علی صالحی

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین،حجت الاسلام علی صالحی امام جمعه آبگرم در بازدید از مددکاران و مددجویان کمیته امداد این شهر با تقدیر از فعالیت امدادگران در عرصه خدمت رسانی به نیازمندان، اظهار کرد: آنچه از تعالیم دین مبین اسلام استنباط می‌شود، عنایت خاص حضرت باریتعالی و ائمه معصومین علیهم السلام به محرومیت زدایی است که نهاد کمیته امداد آن را سرلوحه کارخود قرارداده است.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ غنی اسلامی در محرومیت زدایی افزود: صدقه و انفاق و شرایط آن و هم فرهنگ سازی آن در جامعه، به عنوان یک ارزش در آیات و روایات مختلفی مطرح شده است، چراکه این کار موجب ارتباط فرد با خالق خود و سبب مشارکت وی در کار خیر شده و علاوه بر اجر اخروی که تاکید زیادی برآن شده، در این دنیا از نظر روحی و روانی، سبب تحول در افراد خواهد شد.

امام جمعه آبگرم با بیان اینکه خداوند متعال هر کمکی را انفاق ندانسته است و برای انفاق شرایطی 10گانه تعیین کرده است، گفت: شرط نخست انفاق و صدقه این است که از اموال حلال باشد، یعنی مالی نباشد که از راه حرام یا خیانت به دست آمده است.

وی با بیان اینکه انفاق و صدقه باید از اموال خوب و سالم باشد ابراز کرد: انفاق زمانی داده شود که انفاق کننده به زندگی امید داشته باشد، به نیازمندان واقعی داده شود، یعنی به افرادی که سخت به آن نیازمند هستند همچنین انفاق باید مخفی داده شود، همراه با منت نباشد، توام با خلوص نیت و از ریا دور باشد.

امام جمعه آبگرم در ادامه اظهار کرد: انفاق کننده هرگز خود را مالک حقیقی تصور نمی‌کند، بلکه خود را واسطه میان خدا و خلق می‌داند، و از اموالی انفاق می‌کند که به آن دلبسته و مورد علاقه است و صدقه و انفاق از اموالی که مورد نیاز خود باشد، کمک می‌کند.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به فایده‌های انفاق و صدقه، تصریح کرد: صدقه سبب می‌شود افراد اجتماع از هلاکت و نابودی رهایی یافته و جامعه‌ای با شکوه و پابرجا داشته باشند، از طرفی آنگاه که این فریضه در جامعه فراموش شود و ثروت‌ها در دست عده‌ای خاص قرار گیرد، جمع زیادی محروم و مستضعف به وجود می‌آید که به علت تنگدستی و فشارهای وارده بر آنها، سبب بروز انقلاب و اضمحلال دولت‌ها و سقوط سرمایه داران خواهد شد، بنابراین صدقه دو فایده اساسی اجتماعی و فردی دارد.

وی در بیان فایده اجتماعی صدقه اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات جوامع امروزی اختلاف طبقاتی بین افراد جامعه است، اختلافی که با پیشرفت‌های صنعتی روز به روز بیشتر می‌شود، بدین صورت که در یک طرف عده‌ای فقیر و تهیدست و در مقابل، تراکم ثروت و سرمایه داری را شاهد هستیم.

حجت الاسلام صالحی در ادامه اضافه کرد: بنابراین که این فریضه رواج پیدا می کند، دلهره، اضطراب، بدبینی، دشمنی و ستیز طبقاتی وجود نخواهد داشت.

امام جمعه آبگرم در پایان گفت: صدقه هفتاد نوع مرگ بد را دفع می‌کند، فقر را زایل و عمر را طولانی می‌کند، کلید روزی است، صدقه دهنده از خدای متعال معوض می‌گیرد و  موجب بی‌نیازی، فراوانی و برکت اموال می‌شود./873/۱۰۲/ب2

ارسال نظرات