۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۴۹۸۳۲۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مشارکت مردم در انتخابات آگاهانه و با بصیرت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات، گفت: باید رأی دادن ما در انتخابات با بصیرت، فکر و تحقیق باشد؛ زیرا تنها با حضور صرف در انتخابات تکلیف واقعی ادا نمی‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تأکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری، اظهار داشت: برخی کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی برای موجه جلوه دادن خود و رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای استفاده کرده و به هر خاشاکی دست می‌زدند.

وی افزود: یکی از میدان‌های حضور شخصیت افراد در جایی است که جمعی با هم گفت‌وگو می‌کنند، در این شرایط اگر انسان بتواند بر خود تسلط داشته و خود را مدیریت کند و از منطق در گفت‌وگو تبعیت کند نشان‌ دهنده پشتوانه قوی فکری، اعتقادی و دینی فرد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: یکی از بداخلاقی‌هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی مشهود بود، این بود که یک نفر خود را اصل و راه درست می‌دانست و رقیب خود و هر کس که علیه او بود را بیراهه می‌دانست که این مسأله زمینه دوقطبی سازی را فراهم می‌کرد.

وی ادامه داد: در مناظرات انتخاباتی بعضی زود عصبانی می‌شدند و از کوره درمی‌رفتند که شعار ندهید و عمل کنید و دیگران را متهم می‌کردند که با شعار نمی‌شود مملکت را اداره کرد در صورتی که خودشان سال‌ها میدان عمل داشتند؛ ولی عمل مطلوبی از آنها دیده نشد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: بعضی به خود اجازه داده و در تبلیغات انتخاباتی به دیگران توهین علمی می‌کنند که فلانی ریاضی و عدد بلد نیست یا از جامعه بی‌خبر است و در حالی که خودشان برنامه نداشتند اما سؤال می‌کردند فلانی برنامه مدون شما چیست که این موارد نمونه بارز بی‌اخلاقی و بداخلاقی انتخاباتی بود.

وی خاطرنشان کرد: اما بعضی هم با متانت رفتار می‌کردند و در گفتار و جوابشان نوعی سنگینی و متانت وجود داشت و علاوه بر این حقایق را می‌گفتند و آمار درست ارائه می‌دادند که مردم این‌ها را می‌شناسند و وقتی می‌خواهند انتخاب کنند به‌طور یقین متین‌تر، خوش‌اخلاق‌تر و خوش‌برخوردتر را انتخاب می‌کنند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه اقدام با وسیله نامقدس برای رسیدن به هدف مقدس قبیح است، اظهار داشت: برخی از کاندیداها با علم به اینکه برای هدف مقدس باید وسیله هم مقدس باشد حاضر نبودند برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای استفاده کنند و اخلاقیات را فدای قدرت کنند.

وی افزود: یکی دیگر از بداخلاقی‌هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی شکل گرفت شعار دزدی بود به این معنی که اگر کسی حرف جدید و طرح جدیدی می‌داد بعضی‌ها همان حرف را با تغییری کوچک به حساب خود وارد می‌کردند که این رفتار هم بی‌قانونی و هم بدقانونی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: مردم داوران خوبی هستند و در روز 29 اردیبهشت حق به حق‌دار می‌رسد و ان‌ شاء الله مردم کسی را انتخاب می‌کنند که آنها را وسیله قدرت خود قرار ندهد.

وی با توصیه به مردم ادامه داد: مردم باید بی‌گدار به آب نزنند، اگر خودشان می‌توانند و آگاهی دارند انتخاب کنند؛ در غیر این صورت با نخبگان و فرهیختگان و افراد دارای تجربه مشورت کرده و بعد از آن بهترین را گزینش کنند.

امام جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: همان‌طور که در نماز جمعه هم گفتم جهنمی رأی ندهید اینکه بگویید به جهنم و به هرکس و برای رفع تکلیف رأی می‌دهم گناه است؛ چرا که قرار نیست ما بدون نتیجه رفع تکلیف کنیم، قرار است تکلیفی انتخاب کنیم که سرنوشت کشور را تعیین کند، تحول ایجاد کرده و نابسامانی‌ها را رفع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: اینکه باری به هر جهت رأی دهیم، آن رأی تکلیف واقعی را از دوش ما ساقط نمی‌کند بلکه ضروری است با بصیرت، فکر و تحقیق رأی دهیم که در این صورت اگر نتیجه گرفتیم که خوب است؛ اما اگر نتیجه نگرفتیم حداقل در برابر وجدان خود راحت هستیم که بر اساس تکلیف و با آگاهی در انتخابات شرکت کرده و رأی داده‌ایم./9314/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات