۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۴۹۸۷۴۸
حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلی:

اصول فقه غنای طراحی فقه نظامات اجتماعی را دارد

معاون علمی کنگره بین‌المللیالمللی «فقیه فقه نظام» با تأکید بر اینکه اصول فقه می‌تواند اصول نظامات اجتماعی را نیز ترسیم کند، گفت: باید توجه داشت که ساحت‌ها و ابعاد فقه نظامات اجتماعی در غنای علمی فقهی به خوبی قابل‌بررسی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن گلی شیردار در نشست خبری با اصحاب رسانه که چهارشنبه شب با موضوع افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد به بررسی محورهای کنگره «فقیه فقه نظام» پرداخت و اظهار داشت: یکی از محورهای کنگره بررسی اصول فقه به معنای علمی که در حوزه‌های علمیه به‌عنوان ابزار استخراج احکام قرارگرفته است و کارآمد ساختن آن بتواند در تدوین نظام اجتماعی است.

معاون علمی کنگره بین‌المللیالمللی «فقیه فقه نظام» با تأکید بر اینکه اصول فقه می‌تواند اصول نظامات اجتماعی را نیز ترسیم کند، عنوان داشت: باید توجه داشت که ساحت‌ها و ابعاد فقه نظامات اجتماعی در غنای علمی فقهی به خوبی قابل‌بررسی است؛ بر این اساس  فقه نظام اقتصاد یکی از اولویت‌های مهم این پژوهشگاه بوده است چراکه اگر در شرایط کنونی بخواهیم به الگوهای مشخصی برای رفع نیازهای مردم برسیم نیازمند الگوهای به‌هم‌پیوسته در این عرصه هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مرحوم شهید صدر موج جدیدی را در عرصه آموزه‌های اقتصادی اسلام در آثار خود ایجاد کرده است، ابراز داشت: باید اعتراف کنیم که فقدان الگوها و برنامه‌های مدون در حوزه سیاست مقدمه آشفتگی سیاسی خواهد بود.

وی در ادامه پدیده‌های نامرغوب سیاسی را تحلیل کرد و گفت: این پدیده‌ها نشان از ناتوانی‌ها و فقدان برنامه سیاسی لازم برای جامعه اسلامی معیار است به همین علت پژوهشگاه فقه نظام مدعی است که می‌تواند از میان آموزه‌های دینی پروند فقه سیاسی را استخراج و مأموریت فقه سیاسی را به جامعه عرضه کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلی شیردار با بیان این‌که نظام اسلامی با الگوی سیاسی خود موردتوجه تمام جهان سیاست است، گفت: در حوزه تربیت به دنبال نخبگانی هستیم که بتوانند در این عرصه تضمین‌کننده آموزه‌های وحی و برنامه‌های دینی باشند؛ بر این اساس هستی‌شناسی تاریخی فقه نظام در آثار اندیشمندان دینی به‌عنوان یکی دیگر از محورهای کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام مطرح است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» جریان‌شناسی فقهی فقه نظام را از دیگر محورهای کنگره  فقیه فقه نظام توصیف کرد و اظهار داشت: در الگوی فقاهت نباید دین را فقط در عرصه ایجاد نظام فردی مطالعه کرد؛ چراکه دین مجموعه آموزه‌های تنظیم‌کننده استعدادهای فرد بوده و می‌تواند در نظام‌های اجتماعی برنامه‌های مطلوبی را تولید داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلی شیردار فقه نظام، حوزه انقلابی و تمدن ساز  را از دیگر محورهای کنگره دانست و گفت: فقه نظام در درون حوزه‌های علمیه به‌عنوان اساسی‌ترین دغدغه باید مورد توجه قرار گیرد./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات