۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۹۸۹۶۲
دبیر علمی همایش های بین المللی عهد مع الحسین و لقاء الحسین:

اربعین، جریانی تربیتی و صفاتی است

حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه پدیده الهی و تمدنی اربعین، نقطه قلب تپنده ای است که امروز از سوی خودش بروز داده و در حوزه تربیت و صفات قابل رویت است، گفت: جریان اربعین بیش از اینکه یک جریان سیاسی تلقی شود یک جریان تربیتی و صفاتی است.
حجت الاسلام اصفهانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعید اصفهانیان دبیر علمی همایش های بین المللی عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین(ع) عصر امروز در کنفرانس خبری کنگره بین‌المللی عهد مع‌الحسین(ع) و لقاءالحسین(ع) که در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه با پدیده ای بی نظیر که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مرکز ثقل وحدت در عالم و مبتنی بر یک جاذبه عظیم در جهان در حال رشد و نمو است مواجه هستیم، گفت: نظیر این پدیده را بشر در طول تاریخ ندیده است.

وی با اشاره به اینکه این پدیده را نمی توان صرفا پدیده ای شیعی و اسلامی نام گذاشت، ادامه داد: اگر چه ظرفیت غالب آن شیعی و هسته مرکزی آن با محوریت تشیع و جامعه اسلامی شکل گرفته است اما به لحاظ حضور موحدین از ادین مختلف وحضور حداقل 67 کشور این پدیده ای فراتر از فرا مذهبی و فرا ادیانی تلقی می شود.

انقلاب اسلامی و جریان اربعین، دو پدیده عظیم

حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه ظرفیت بین الادیانی، پدیده ها را با یک صنع جدید از خداوند متعال و ظرفیت بین الملی، پدیده ها را با شاخص و ویژگی های جدیدی از شکل گیری امت، حرکت میان فرهنگی و بین الادیانی مواجه می کند و افق های جدیدی را برای کشور جامعه امت اسلامی و فضای بین المللی باز می کند، گفت: در تاریخ هزار سال گذشته، انقلاب اسلامی ایران و جریان اربعینی دو پدیده عظیم تلقی می شوند.

وی با بیان اینکه دو جریان انقلاب اسلامی ایران و جریان اربعین هر کدام ویژگی ها و شاخص های تمدن سازی الهی را در درون خود دارند و در بین این دو، ماجرای کوچکی به نام بیداری اسلامی شکل گرفته است، ادامه داد: به حسب شاخص هایی که امام عصر (عج) در توقیع ارزشمند خود به شیخ مفید و ائمه معصومین برای یبرون رفت از دوران غیبت به سمت ظهور دارند، بایستی چهار گام طی شود.

مدیر موسسه مطالعات فرهنگی و راهبردی اصحاب الحسین  با تاکید بر اینکه این چهار گام اگر طراحی و طی شود دوران غیبت به دوران ظهور تبدیل می شود، اظهار داشت: اگر اعتقاد داریم که در دوران انقلاب اسلامی ایران ماموریتمان ماموریت زمینه سازی است بایستی نگاه معصوم و نگاه قرآن را کشف کنیم.

وی با بیان اینکه جریان عظیم اربعینی با وسعت و شدت در راستای تمدن آینده کارکردی جدی دارد و می بایست از نگاه توحیدی و الهی بتوان این جریان را تحلیل کنیم، گفت: بر اساس سخن امام زمان (عج) اگر چهار موضوع در کنار هم قرار بگیرد و در درون هم تنیده شود دروان غیبت به ظهور تبدیل می شود.

حجت الاسلام اصفهانیان اجتماع شیعیان و حرکت از فضای فردی به سمت فضای اجتماعی تشیع، محور قرار دادن اطاعت از امامت و شجره امامت توسط جریان جمعی، شکل گیری و اجتماع قلوب و وفای به عهد نسبت به امام را چهار گام در جهت دوران غیبت به ظهور دانست و ابراز داشت:  این چهار گام هیچ وقت در خلال تاریخ هزار ساله گذشته که در توقیع شیخ مفید مطرح شده با همدیگر و در کنار هم در جامعه بروز پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تشیع ها، تشیع فردی بوده و به تشیع جمعی کشیده نشده است، گفت: تشیع جمعی با محوریت اطاعت از امام و نائب معصوم شکل گرفته است.

دبیر علمی همایش های بین المللی عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین(ع) با بیان اینکه برای نخستین مرتبه بعد از هزار سال شاهد هستیم که پدیده ای به نام انقلاب اسلامی ایران این چهار عنصر را در کنار هم دارد، بیان داشت: ظرفیت 2/98  درصد آرایی که در سال 1358 به انقلاب اسلامی داده شد این ظرفیت یک ظرفیت برآمده از چهار عنصری که گفته شد تلقی می شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این چهار عنصر امام خمینی (ره) حکومتی را با ماموریت تمدنی مهدویتی پایه گزاری می کند، گفت:  بعد از هزار سال از چهار عنصری که در توقیع شیخ مفید مطرح شده به عنوان راهکار عبور از غیبت به سمت ظهور، تنها جایی که تحقق این چهار عنصر در کنار هم دیده می شود ماجرای انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی ایران برآمده از حرکت جمعی شیعیان و اطاعت پذیری از ولی الهی است

حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه عنصر اول و دوم در میانه توفیقات خداوند و همت بشری شکل می گیرد و عنصر سوم و اجتماع قلوب فقط به دست خداوند متعال و عنصر چهارم وفای عهد به امام است که بشر در زمین طراحی می کند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران که برآمده از حرکت جمعی شیعیان و اطاعت پذیری از ولی الهی است توسط نور خداوند متعال پشتیبانی می شود

وی با اشاره به اینکه با طراحی امام راحل یک سیستم وفای به عهد نسبت به امام عصر (عج) در وسعت جامعه ایران سامان پیدا می کند، ادامه داد: امام خمینی (ره) انتظارش بر این بود که تمام دستگاهها ی اجرایی کشور موظفند خود را برای ملاقات مهدی (عج) آماده کنند.

حجت الاسلام اصفهانیان تصریح کرد: این امکان وجود دارد که در جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران وفای به عهد و تمرکز حرکت به سمت مهدویت سامان پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز بعد از قریب به چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی ایران این ماجرا دچار التهابات سیاسی گوناگون شده است، گفت: کسی که متولی عبور از دوران غیبت به سوی ظهور است خداوند متعال و شخص امام زمان بوده است که این  تحول را ایجاد کرده اند.

دبیر علمی همایش های بین المللی عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین (ع) با اشاره به اینکه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی جامعه بشری را دچار تحولات جدی می کند، افزود: پدیده عظیم اربعینی پدیده ای از سوی دوران غیبت به سوی ظهور و طراحی خداوند متعال در امتداد انقلاب اسلامی ایران تلقی می شود.

جریان اربعین، جریانی تربیتی و صفاتی

وی با بیان اینکه این پدیده الهی و تمدنی اربعین، نقطه قلب تپنده ای  است که امروز از سوی خودش بروز داده است و در حوزه تربیت و صفات قابل رویت است، اظهار داشت: جریان اربعینی بیش از اینکه یک جریان سیاسی تلقی شود یک جریان تربیتی و صفاتی است.

دبیر علمی همایش های بین المللی عهد مع الحسین (ع) و لقاء الحسین (ع) با تاکید بر اینکه جامعه جهانی امروز در افول فرهنگی است، گفت: حوزه فرهنگ سال‌هاست دغدغه جدی رهبر انقلاب و دلسوزان کشور به شمار می‌رود که اشک و اه خوبان و بزرگان در این کشور نسبت به این ماجرا ظاهر است

وی با بیان اینکه وجود جریان جدید جریان اربعینی آن قدر  امید بخش است که به تعبیر رهبری ضامن بقای کشور تلقی  می شود و بسیار مهم است، ادامه داد: در کنگره‌های بین‌المللی عهد مع الحسین(ع) و لقاءالحسین(ع) از این زاویه معرفتی به پدیده اربعین نگاه می‌کنیم.

برگزاری چهارمین کنگره بین المللی عهد مع الحسین(ع) در شهر کوفه

حجت الاسلام اصفهانیان با اشاره به اینکه کنگر ه های بین اللمللی عهد مع الحسین(ع) و لقاءالحسین(ع) برای چندمین سال متوالی است که در سرزمین عراق و با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای ایران، عراق، بحرین، لبنان، سوریه، پاکستان و برخی کشورهای دیگر برگزار شده است، گفت: در سال پیش رو چهارمین کنگره بین المللی عهد مع الحسین(ع) در شهر مقدس کوفه و در مسجد کوفه و سومین کنگره بین المللی لقاءالحسین(ع) در عتبه مقدسه حسینیه برگزار می شود.

تمرکز بر مقصد شناسی جریان اربعین 

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های علمی تجمیع شده در سال‌های گذشته و کمیسیون‌های دهگانه ما در سال‌های قبل، امسال هدف واحدی را در این پدیده عظیم رصد و مطالعه می‌کنند، ابراز داشت: امسال تمرکز بر مقصد شناسی جریان اربعین محور رصد و مطالعه جامعه نخبگانی  محسوب می شود.

مدیر موسسه مطالعات فرهنگی و راهبردی اصحاب الحسین با طرح سوالات محوری که جریان عظیم اربعینی چه مقصدی را برای آینده بشری می خواهد سامان دهی کند؟ وچه لوازم و ابزاری مسیر این هدف متعالی و خدایی را در جامعه بشر تسهیل می کند؟ گفت: بر اساس آنچه که در کمیسیون مطالعات اینده پژوهی در دانشگاه تهران داده شده است این سوالات محور این همایش های بین المللی خواهند بود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته در مجموع بیش از 23 مقاله علمی پژوهشی و حدود 25 سخنرانی علمی ارائه شد و امسال با محوریت مقصد شناسی این جریان را ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: کنگره ما در فضای اربعینی با مقدماتی همراه بوده، یکی از نقاط عطف مقدماتی همایش ملی «از غدیر تا اربعین» است که در شهریورماه و در فاصله عید قربان تا غدیر در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام اصفهانیان برگزاری سلسله نشست ها، جلسات  اندیشه ورزی و تخصصی از 27 رجب امسال تا آخر شعبان را از برنامه های مقدماتی جریان عظیم اربعینی دانست و بیان داشت: اجرای بیش از 30 نشست علمی و 4 جلسه تخصصی در چهار کشور و در 9 شهر از برنامه هایی است که در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه جلسات بررسی ظرفیت های حسینی و رضوی برای تربیت انقلابی و مهدوی افزون بر مشهد در تهران، قم، کرج و یزد و در خارج از کشور در بیروت کویت، نجف و در بغداد برگزار شده است، ادامه داد: این جلسات، آغازی برای همایش ملی اربعین در شهریورماه و سپس کنگره بین‌المللی در عراق است.

مدیر موسسه مطالعات فرهنگی و راهبردی اصحاب الحسین تصریح کرد: در کنار فضای علمی که در متن پدیده اربعین از سوی جامعه نخبگانی درحال رصد است، جریانی حسی و هنری هم در حال پیگیری است و طبق روال سال گذشته امسال نیز نتایج شعر، ادب، هنر و نقاشی را ارائه می‌کنیم.

حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه نخستین ظرفیت نمایشگاهی ثابت و نمایشی پرتابل را در ایام ماه رمضان در روز قدس از چهار مسیر در تهران داریم، گفت: دومین و سومین نمایشگاه به ترتیب در همایش ملی اربعین در مشهد و هفته دفاع مقدس در تهران و چهارمین نمایشگاه که مقصد شناسی را به طور ملموس نشان می‌دهد، همزمان با برگزاری کنگره در شهرهای مقدس کوفه و نجف برگزار خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حرکت از فضای کنونی و انقلابی به سوی جریان اربعینی، ورود به فضای نابودی صهیونیسم براساس قرآن، فضای آخرالزمان و در انتها ورود به فضای ظهور در این نمایشگاه ترسیم خواهد شد، بیان داشت:  ترسیم این مسیر آینده‌پژوهانه در حوزه هنر، به این منظور است که نقش انقلاب اسلامی و اربعین را در این نقشه کلان مشاهده شده، برمبنای آن برای عبور از وضعیت موجود به سمت نقطه مطلوب برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم./۲۰۱/۸۵۹/ب۱

ارسال نظرات