۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۸۷۰
آیت الله خاتمی:

اجماع ملی با فریبکار نامیدن رقیب شکل نمی گیرد/ متخلفان انتخابات محاکمه شوند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه با فریبکار و تنش زا نامیدن رقیب و هواداران رقیب وحدت ملی شکل نمی گیرد، گفت: اینکه بعد از انتخابات کسانی با ادبیات فضای رقابت صحبت کنند وحدت شکن و ضد اجماع ملی است.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به یورش رژیم بحرین به محل سکونت آیت الله شیخ عیسی قاسم و سرکوب مردم بحرین، این جنایت را محکوم کرد و عملکرد آل خلیفه را وحشیانه و همراه خشونت خواند که در پی ملاقات شاه بحرین با ترامپ صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این جنایت با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است، مقابله مردم بحرین در برابر این دیکتاتورها را جهاد فی سبیل الله خواند و خطاب به حاکمان بحرین که با اقداماتشان به آمریکا خوش خدمتی می کنند، گفت که سرنوشت شاه را پیش روی خود ببینید.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شاه جنایتکار با هر جنایتی به زوال خود نزدیک تر می شد و این سنت های واقعی تاریخ است که حاکمان جبار نخواهند ماند، افزود: ملت ها زوال آل سعود جنایتکار و آل خلیفه جنایتکار را خواهند دید.

کدورت های انتخاباتی فراموش و رقابت ها تبدیل به رفاقت شود

وی در ادامه به انتخابات هفته گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: حضور شکوهمند بیش از 41 میلیون نفر و 73 درصد مردم در انتخابات مایه مباهات نظام اسلامی و نامش مردم سالاری اسلامی است که ما به حاکمیت این مردم سالاری می بالیم.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه تک تک آرایی که به صندوق ریخته شد رأی آری مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در تولید حماسه ملی مقام معظم رهبری نقش اول را داشتند که مردم را  تشویق و هدایت کردند تا همه پای صندوق های رأی حاضر شوند؛ مردم آمدند و این حماسه آفریده شد.

خطیب نماز جمعه تهران از مراجع تقلید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ناظران، مجریان، تأمین کنندگان امنیت انتخابات و افراد دیگری که در شکل گیری این حماسه نقش داشتند تشکر کرد.

وی در ادامه با تقسیم فضای انتخابات به قبل و بعد از برگزاری تصریح کرد: بعد از برگزاری انتخابات باید کدورت ها کنار رود و رقابت ها به رفاقت ها تبدیل شود و انتخابات با این پیامد باید پذیرفته شود.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: نمی شود که انتخاباتی برگزار شود اما تا انتخابات بعدی به مدت چهار سال کدورت باشد، کدورت ها معنا ندارد منتها این امر با شعار به دست نمی آید و با عمل به دست می آید.

اجماع ملی با فریبکار نامیدن رقیب شکل نمی گیرد

وی با بیان اینکه با ادبیات فریبکار و تنش زا نامیدن رقیب و هواداران رقیب اجماع و وحدت ملی شکل نمی گیرد، گفت: فضای رقابت تمام شد اینکه بعد از انتخابات کسانی با ادبیات فضای رقابت صحبت کنند این وحدت شکن و ضد اجماع ملی است.

امام جمعه موقت تهران همچنین مناظرات زنده تلویزیونی را از برکات نظام خواند و با تشکر از صدا و سیما، ابراز کرد: انتظار از این مناظرات ادب، اخلاق و حفظ حرمت نظام بود اما با کمال تلخی از سوی برخی کاندیداها این انتظار رعایت نشد.

وی افزود: در این مناظرات برخی از کاندیداها طوری حرف می زدند که اگر اپوزیسیون می آمد همینطور حرف می زد، برخی از حرف ها و حتی برخی اقداماتی که صورت گرفت ناشی از برخی حرف هایی بود که ای کاش زده نمی شد و امیدواریم این مسائل در انتخابات آینده پیش نیاید.

مقصر تخلفات انتخاباتی باید محاکمه شوند

بخش دیگری از سخنان آیت الله خاتمی به تخلفات صورت گرفته در انتخابات اختصاص داشت که وی تخلف ها را به دو صورت گسترده و اساسی که کل انتخابات را زیر سؤال می برد که در جمهوری اسلامی ایران تخلفات اینچنینی را نداشتیم و تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سؤال نمی برد اما تخلف است تقسیم کرد و از شورای نگهبان و دستگاه قضایی خواست که با متخلفان برخورد عادلانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه گزارشات این تخلفات بسیار زیاد است، گفت: صحبت از این نیست که به اصل انتخابات لطمه وارد شود، اساس انتخابات درست است، ترکیب هم همین است و تغییر نخواهد کرد اما وقتی یک مسؤول محترم می گوید چهار میلیون نفر، مسؤول دیگر می گوید سه میلیون نفر، مسؤول دیگر می گوید یک میلیون نفر ساعت 12 شب پشت حوزه انتخاباتی ایستادند و نتوانستند رأی دهند باید تحلیل شود.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: انتخابات مورد تأیید است اما باید بررسی شود و شورای نگهبان بررسی کند که چرا تضییع حقوق شده است، مقصران این امر باید محاکمه و به مردم معرفی شوند.

وی تصریح کرد: آقایان نگویند این ناشی از ازدحام جمعیت است، بلکه ازدحام بوده اما آنجایی که تعرفه نرفته چرا نرفته و کار به ساعت 12 رسیده است، شورای نگهبان عادلانه بررسی کند و همه باید تسلیم حکم شورای نگهبان باشند.

همه به رییس جمهور منتخب در اداره کشور کمک کنند

آیت الله خاتمی ادامه داد: مراحل انتخابات طی و بررسی می شوند و تنفیذ مقام معظم رهبری صورت می گیرد، وقتی انجام شد رییس جمهور، رییس جمهور مشروع و قانونی است و همه باید در اداره کشور او را کمک کنند.

وی گفت: انتخابات به پایان رسید اما باید حرمت رقبای انتخاباتی را نگاه داشت آنچنان که رقبا هم باور کنند این آقایی که رأی آورده و منتخب اکثریت قرار گرفته و تنفیذ شده حرمت و مشروعیت دارد و نباید آن منتخب محترم رقبا را دست کم بگیرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تهدید رقبا و افراطی و تندرو خواندن آنان را تقبیح کرد و گفت: ترکیب مشخص شده است، 16 میلیون رأی حجم کمی نیست، به این مجموعه تندرو و افراطی گفتن هیچ مناسب نیست.

وی افزود: در کشور اسلامی زندگی می کنیم، حرمت رییس جمهور منتخب باید حفظ شود و رییس جمهور منتخب نیز حرمت کسانی که به او رأی ندادند را باید نگه دارد تا اجماع ملی و وحدت ملی حاصل شود.

حکام منطقه مراقب حرکات ضد ایرانی خود باشند

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر ترامپ به منطقه اشاره کرد و با محکوم کردن اظهارات ضد ایرانی وی اظهار داشت: رییس جمهور آمریکا در این سفر دو حرف درست گفت، یکی اینکه ایرانی ها گفته اند که اسرائیل باید نابود شود ما این را گفته ایم و باز هم می گوییم و هزار بار هم می گوییم و مرگ بر اسرائیل مبنای امام راحل است.

وی حرف دیگر ترامپ را که ایرانی ها می گویند مرگ بر آمریکا درست خواند و گفت: مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاست های جنایتکارانه دولتمردان آمریکا نه مرگ بر آمریکا که این کمترین مجازات است.

خطیب نماز جمعه تهران تشکیل ناتوی عربی که ترامپ آن را در عربستان کلید زد محکوم کرد و با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی با این اقدام مخالفت کرده اند، خطاب به حکام وابسته منطقه گفت: ایران را درست بشناسید، اگر کوچک ترین اقدامی علیه این کشور انجام دهید کشورهایتان زیر و رو می شود و بدانید سرنوشت صدام در انتظار شما است.

وی همچنین جنایت اخیر داعش در منچستر انگلیس را محکوم کرد و گفت: ما ترور را در همه جای دنیا محکوم می کنیم، اما داعش پروران را با صدای بلندتری محکوم می کنیم و از مردم انگلیس می خواهیم که هم داعش را  و هم دولتمردان خودشان را محکوم کنند./920/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات