۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۲
کد خبر: ۵۰۲۸۶۵
آيت الله نمازي:

ارتقاي آموزش همگاني از راه های کاهش تخلفات در جامعه است

نماينده ولي فقيه در كاشان یكي از راه هاي كاهش تخلفات و جرائم را ارتقاي آموزش همگاني در جامعه دانست و گفت: يكي از مشكلات امروز جامعه در راهنمايي و رانندگي، عدم آموزش در اين بخش است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي شنبه شب در ديدار با اعضاي ستاد ديه شهرستان كاشان، گفت:  مقتضاي اصل اولي اين است كه هيچكس در نظام جمهوري اسلامي نبايد زنداني شود، مقتضاي اصل اولي عدم الحبس است و درجامعه توحيدي كسي نبايد از خانواده اش جدا و حبس شود.

وي افزود: انسان موجودي است كه داراي احساس و ادراك و عاطفه و محبت است و علماي اسلام معتقدند علت نامگذاري انسان براي اين است كه انسان از واژه اُنس است و علماي جامعه شناس نيز مي‌گويند، انسان بالفطره اهل مدنيت و اجتماع است و طبيعت انسان اجتماعي است.

آيت الله نمازي، گفت: طبيعت انسان به گونه اي است كه حتي انسان تحمل تنهايي در خانه خود را نيز ندارد و به بهانه صله رحم و ديدار با دوستان از خانه خارج مي شود، بنابراين انسان طبيعتا تحمل جدايي و زندگي انفرادي را ندارد.

وي ادامه داد: سياست اصلي در نظام توحيدي اين است كه هيچكس در زندان نباشد، اما به دليل اينكه انسانها متفاوت هستند و برخي افراد جاهل و نادان و مجرم مرتكب جنايات سختي مي‌شوند كه نمي توان آنها را آزاد گذاشت تا به حقوق ديگران تجاوز كنند.

آيت الله نمازي يادآور شد: هرچند مقتضاي اصل اولي عدم الحبس است، اما برخي اوقات مسؤولان تأمين امنيت جامعه ناگزير هستند با عناصر ماجراجويي كه قصد تهديد امنيت جامعه را داشته باشند براساس قانون با آنها برخورد كنند و عواطف انساني و عطوفت شامل اين افراد نمي شود.

نماينده ولي فقيه دركاشان برخي از حوادث از جمله تصادفات رانندگي منجر به فوت، قطع عضو و مجروحيت را غير عمدي خواند و افزود: در چنين حوادثي كه جرائم غير عمد محسوب مي شود مستلزم جريمه و پرداخت هزينه هاي درمان مي‌شود.

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به اينكه در روايات مقضاي اصل اولي، زندان زدايي است، گفت: سياست حاكميت بايد به سمت و سويي حركت كند تا حتي المقدور كسي در زندان نماند چرا كه زنداني متخلفي كه مرتكب تخلف شده است، همسر و فرزندان او مرتكب خلافي نشده اند و نبايد از حضور همسر درخانواده محروم باشند.

وي اظهار داشت: با زنداني شدن سرپرست خانواده در واقع همه خانواده او زنداني مي شوند و همه نگران سرنوشت خانواده هستند و اين نگراني در آموزش و تحصيل فرزندان تأثير گذار است و يك خانواده به دليل تخلف يك نفر آسيب پذير مي‌شود.

آيت الله نمازي در ادامه يكي از راه هاي كاهش تخلفات و جرائم را ارتقاي آموزش همگاني در جامعه دانست و افزود: يكي از مشكلات امروز جامعه در راهنمايي و رانندگي، عدم آموزش در اين بخش است كه سبب شده است سالانه بيش از 26 هزار نفر در حوادث رانندگي تحت عنوان مرگ هاي مخفي و پنهان و بي صدا جان خود را از دست بدهند.

وي افزود: علت عمده همه تصادفات راهنمايي و رانندگي عجله و شتاب زدگي رانندگان ناشي از فقر فرهنگي است كه بايد رانندگان از سوی دستگاه هاي فرهنگي، آموزش و پرورش، آموزشگاه ها، نمازهاي جمعه و هيئات مذهبي مردم را آگاه كرد.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به جلوگيري از تخلفات رانندگي، گفت: اين اقدامات برخورد با معلول است در حاليكه بايد به گونه اي برنامه ريزي و سياستگذاري شود كه با علت ها برخورد شود، چرا كه بيشتر منازعات خانواده ها به دليل تصادف، مهريه و چك بي محل است.

آيت الله نمازي يادآور شد: از اينكه خانواده اي 10 روز، يك ماه يا بيشتر از حضور سرپرست خانواده محروم مي شود انسان متأثر مي‌كند، چرا عدم حضور سرپرست خانواده داراي عوارض زيادي براي خانواده است.  

نماينده ولي فقيه در كاشان بیان کرد: به بركت انقلاب و سياست هاي نظام جمهوري اسلامي ايران و براساس اسلام كه دين رأفت و رحمت و محبت و احسان است، در اين بخش ايران گامهاي بلندي برداشته شده است كه بايد از ستادهاي ديه كه كار مباركي را برعهده دارند تقدير و تجليل شود.

در ادامه علي فرزانه مديرعامل ستاد رسيدگي به امور ديه و انجمن حمايت از زندانيان کاشان از پرداخت 3 ميليارد و 216 ميليون و 95 هزار ريال كمك بلاعوض به 74 نفر از زندانيان جرائم غير عمد در شهرستان كاشان، در سال گذشته  خبرداد و افزود: بالغ بر 2 ميليارد و 281 ميليون ريال وام از طريق صندوق جاويد به زندانيان جرائم غير عمد اختصاص داده است كه اين ميزان وام به هر نفر از 10 تا 50 ميليون ريال، پرداخت شده است.

وي افزود: از ابتداي تشكيل ستاد ديه شهرستان از 22 تيرماه سال 87 تاكنون بالغ بر 14 ميليارد و 963 ميليون 750 هزار ريال وام  به 510 نفر از زندانيان جرائم غير عمد پرداخت شده است.

فرزانه در ادامه پرداخت مبلغ 16 ميليارد و 292 ميليون و 500 هزار ريال براي 22 نفر از زندانيان جرائم غير عمد، 4 ميليارد و 842 ميليون و 770 هزار ريال كمك بيمه براي 8 نفر و همچنين مبلغ 12 ميليارد و 674 هزار و 410 هزار ريال براي 35 نفر از طريق صندوق تأمين خسارتهاي بدني را ازديگر اقدامات ستاد ديه كاشان اعلام كرد.

وي همچنين گذشت شاكي را يكي از كارهاي مهم انجام شده دانست و يادآور شد: مبلغ 51 ميليارد و 894 ميليون و 634 هزار ريال گذشت شاكي بوده است ضمن اينكه بستگان زندانيان نيز 7 ميليارد و 819 ميليون و 713 هزار ريال كمك كردند و در بخش قبول احضار نيز 48 نفر از اين قانون بهره مند شدند و 31 ميليارد و 735 ميليون  و 600 هزار ريال كمك شد.

مديرعامل ستاد رسيدگي به امور ديه و انجمن حمايت از زندانيان کاشان يادآور شد: در مجموع 137 ميليارد و 116 ميليون و 721 هزار ريال در سال گذشته به زندانيان جرائم غير عمد در كاشان كمك شده است.

فرزانه همچنين با اشاره به اينكه در سال جاري 179 نفر در كاشان به دليل جرائم غير عمد در زندان هستند، گفت: از اين تعداد 122 نفر به دليل امور مالي و چك و سفته هستند كه بالغ بر 408 ميليارد و 574 ميليون و 438 هزار ريال بدهكار هستند.

وي با اشاره به اينكه، 41 نفر زنداني در رابطه با نفقه و مهريه در زندان هستند كه اين تعداد زنداني، يك ميليارد و 921 ميليون و 708 هزار تومان بدهكار هستند، گفت: 216 نفر زنداني جرائم غير عمد حوادث كارگاهي و تصادف مبلغ 212 ميليون و 737 هزار ريال جمع بدهي آنها است كه اميدواريم بخش زيادي از اين جرائم غير عمد را در  مراسم گلريزان پيش رو و تا پايان سال جاري از طريق كمكهاي خيرين در شهرستان كاشان و آران و بيدگل دريافت شود./۲۰۱/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات