۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۰۴۱۳۰
آیت الله قرهی:

سقوط از مقام انسانیت نتیجه عدم معرفت انسان به خود است

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) گفت: معرفت نداشتن انسان به مقام خود، عدم مراقبه نفس و ارتکاب به گناهان، انسان را از مقام انسانیت ساقط می‌کند.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی، تولیت مدرسه امام مهدی(عج)، در مراسمی که شامگاه جمعه به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در مهدیه قائم المنتظر(عج) برگزار شد، گفت: اگر بدانیم که همواره در محضر پروردگار ذوالجلال و الاکرام هستیم، در همه‌ حالات مراقبه خواهیم داشت؛ به علت اینکه اگر یک لحظه انسان مراقب نباشد سقوط می ‌کند.

وی در ادامه افزود: زمانی مراقبه بیشتر می‌ شود که معرفت انسان بالاتر برود، وقتی انسان به چیزی معرفت ندارد مراقبه هم نخواهد داشت؛ هر چه معرفت بیشتر شد، قدر نعمت نیز بیشتر شناخته می شود و انسان می‌ فهمد که پروردگار عالم چقدر کریم است که با وجود این همه گناه، باز هم می بخشد.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) با اشاره به عدم معرفت انسان به مقام انسانیت خود، ابراز داشت: معرفت نداشتن انسان به مقام خود، عدم مراقبه نفس و همچنین ارتکاب به گناهان، انسان را از مقام انسانیت ساقط می‌کند.

وی با بیان آثار لقمه حلال اظهار داشت: باید آثار لقمه را جدی گرفت و مراقب بود؛ لقمه‌ حرام وقتی با گوشت و پوست انسان عجین شد، جذب شده، گرفتارش می‌کند و حال معنوی را از دست می دهد؛ به علت اینکه عالَم، عالم اثر و موثر است.

آیت الله قرهی در ادامه افزود: وقتی انسان به لقمه حرام عادت کرد، در فکر و زبانش اثرگذار است و دیگر نمی تواند خوب دعا کند. حتّی حرف زدن با پروردگار عالم را هم بلد نیست، اگر دعا را به زبان معصوم، یعنی دعاهای مأثوره، بخواند اگر با زبان گناهکار خودش باشد، چون اصل دعا از ناحیه‌ امام معصوم است، اثرگذار خواهد بود.

وی همچنین ابراز داشت: اولین اثرش این است که اثر اولیه ای که اجازه نمی‌داد انسان بداند که چگونه دعا کند، از بین می‌‌برد، خوبان عالم گاهی دعاهایی می ‌دانند که ما بلد نیستیم، به علت اینکه آن ‌ها در مقام طهارت هستند، حتّی دعا کردن را هم بلد هستند.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) در ادامه اظهار داشت: دعا، طریقی برای عفو است که انسان به درگاه الهی روی آورده و دعا کند. از جمله دعاها، دعای کمیل، کنز خفیّ الهی برای انبیاء بود که حضرت علی(ع)، آن را به ما هدیه کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نیکوتر است که به زبان امام معصوم نزد خدا برویم، دعایی که از زبان معصوم است اهمیت خاصی دارد؛ به این علت که وقتی ما به لقمه شبهه‌ ناک عادت کردیم، دیگر بلد نیستیم دعا کنیم و در دعا کردن هم مشکل داریم. به همین دلیل دعا از زبان معصوم دارای اهمیت خاص است./966/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات