۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۰۴۲۲۵
آیت‌الله فقیهی:

عهدشکنی نشانه افراد فاسق است

استاد حوزه علمیه عدم پایبندی به عهد و قطع ارتباط با مردم را از نشانه‌های افراد فاسق دانست.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از صفات فاسقان این است که عهدی که با خدا بسته‌اند را نقض می‌کنند.

وی با بیان این که فاسقان قابل اعتماد نیستند، گفت: عهدی که فاسقان با خدا بسته‌اند این است که در تورات و انجیل صفات پیامبر خاتم(ص) ذکر شده است و با این که می‌گفتند ما تورات و انجیل را قبول داریم ولی به این قسمت که می‌رسیدند می‌گفتند ما پیامبر(ص) را قبول نداریم و به عهدی که بسته بودند عمل نمی‌کردند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: هر انسانی دارای عقل و فطرت است و هر کسی به اندازه عقل خود باید تشخیص خیر و شر را بدهد و این عقل را خدا به انسان داده است و این میثاق بین خدا و انسان است که انسان باید از عقل پیروی کند.

وی افزود: اگر ما فارق از دین نگاه کنیم کسی که به دستور عقل خود عمل نمی‌کند عهد خدا را نقض کرده است؛ اگر ما عقل خود را زیر پا بگذاریم و بر خلاف عقل عمل کنیم عهد خدا را زیر پا گذاشته‌ایم.

آیت‌الله فقیهی با بیان این که انسان‌های فاسق رابطه‌هایی که خداوند دستور داده است را قطع می‌کنند، خاطرنشان کرد: در آیات و روایت صله ارحام و دیدار با علما بسیار سفارش شده است؛ خداوند می‌فرماید که صله‌رحم کن ولی فاسقان با اقوام و خویشان خود کینه‌ای هستند؛ ادامه قطع رحم کار انسان‌های فاسق است.

وی افزود: سبک زندگی اهل‌بیت(ع) به گونه‌ای بود که حتی کسانی که به آن‌ها بدی می‌کردند را اکرام می‌کردند و از کسی کینه به دل نداشتند ولی فاسقان این‌گونه نیستند، صله‌رحم نمی‌کنند و احوال همسایه را نمی‌پرسند و دنبال علما نمی‌روند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: انسانی که با فامیل خود کاری ندارد و کمک شان نمی‌کند و به همسایه‌ها نمی‌رسد و باکسی ارتباط برقرار نمی‌کند ریشه فساد است.

وی تصریح کرد: برخی از افراد فسادشان دامن‌گیر مردم می‌شود، این افراد فاسق هستند و در دنیا و آخرت خسارت می‌بینند./843/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات