۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۵۰۴۳۴۹
حجت‌الاسلام پناهیان:

عشق به امام معصوم عامل لذت بردن از دینداری است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: برخورداری از محبت و عشق امام معصوم(ع) انسان را مسرور و شاد کرده و شخص از دینداری خود بیشتر لذت می‌برد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه 20 خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: در روایتی  امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند کسی که عقل و تجربه را زیرپا گذارد شقی است.

وی افزود: امیرمؤمنان امام علی(ع) در نامه مشهوری که خطاب به مالک اشتر درباره انتخاب کاگزاران حکومتی داشتند، فرمودند: کسانی را که به عنوان مسؤول انتخاب می‌کنی باید اهل تجربه سپس باحیا و بعد از آن اهل تقوی و دین باشند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر مؤمنان نسبت به تجربه بی‌اعتنایی کنند ایمان آنها زیر سؤال می‌رود، عنوان کرد: ایمان و توکل بر خدا به این معنا نیست که شما تجربه را رها کنید، بسیاری از حرف‌های دین در میدان عمل با علوم تجربی قابل اثبات است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از وجوه عقلانی انسان توجه به تجربه است، اظهار داشت: شاید تجربه یقین‌آور نباشد اما انسان را تحذیر می‌دهد چراکه احتیاط شرط عقل است.

وی با اشاره به اینکه برای کسب حال خوش معنوی انسان باید خلوص داشته باشد، گفت: اخلاص در سه نوع عوامانه، عالمانه و عارفانه وجود دارد؛ در اخلاص عوامانه شخص بدون توجه به نتیجه کار را برای خدا انجام می‌دهد که این روش خیلی مورد تایید دین نیست.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: در اخلاص عالمانه شخص به سود بردن از کار برای خدا علم دارد و در اخلاص عارفانه شخص سودن بردن کار برای خدا را مشاهده می‌کند، اینکه انسان کار را خالصانه برای خدا انجام دهد و حال خوش معنوی پیدا کند مغایر با اخلاص نیست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند محتاج بندگان  خود نیست اما درباره شهدا می‌فرماید من جان آنان را با قیمت بالایی می‌خرم، امیرمومنان امام علی(ع) در وصیت‌نامه خود به حسنین(ع) می‌فرمایند: به خاطر اجر کار کنید بدانید اجری که از خداوند می‌گیرید مغایر با اخلاص نیست.

وی افزود: اولیای خداوند خود را گدای در خانه خداوند می‌دانستند و هیچ‌گاه اعلام بی‌نیازی نداشتند، این تفکر که عاشق از معشوق یعنی خداوند انتظار پاداش نداشته باشد درست نیست.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان داشت:  قرآن کریم در محاجه با کفار به تجربه نیز اشاره دارد آنجا که می‌فرماید اگر به این آیات اعتقاد ندارید که از سوی خداوند است راست می‌گویید یک آیه از آن را بیاورید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از عوامل سرور و نشاط معنوی مؤمن داشتن امام است، ابراز کرد: برخورداری از محبت و عشق امام معصوم(ع) انسان را مسرور و شاد می‌کند، کسانی که اهل محبت به ائمه معصومین(ع) هستند از دینداری و قرآن خواندن خود بیشتر لذت می‌برند.

وی افزود: همین عشق به محبت اهل‌بیت(ع) رزمندگان ما را در دوران دفاع مقدس چنان قدرتمند کرد که با دست خالی مقابل دشمن تا بن دندان مسلح پیروز شدند، دشمنان که این به این داستان پی بردند با خیالی خام تلاش کردند با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری بدل عاشقان پیامبر(ص) را ساخته و پیروزی شوند.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: اگر پس از جنگ اجازه داده بودند بر روی مختصات محبت اهل‌بیت(ع) خوب کار شود، امروز کسی نمی‌توانست عاشق دروغین بسازد، چرا که عاشقان محبت اهل‌بیت(ع) از رذائل دور هستند./807/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات