۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۰۴۷۱۹

رابطه طلاق با عدم وفای به عهد زوجین

حجت الاسلم فاطمی با بیان این که قرآن به ما درس زندگی حقیقی و راستین می دهد، گفت: ما باید در ماه مبارک رمضان از خداوند بخواهیم تا به ما توفیق بدهد، قلبی پاک داشته باشیم تا معارف نورانی قرآن را دریابیم.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در  جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به صفات برجسته متقیان گفت: خداوند در سوره رعد ظرفیت دریافت آیات الهی را از سوی انسان ها اینگونه توصیف کرده است که «بارانی که از آسمان نازل می شود، بر کوه ها و دره ها جاری شده و هر دره و بخشی در این سیلاب به اندازه ظرفیتش می تواند پر شود».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس تعبیر یاد شده، قلب انسان هم همین گونه است، یعنی  آیات قرآن کریم هم بسان باران رحمت الهی است و هر انسانی به اندازه ظرفیت خودش از آن برداشت می کند.

وی افزود: انسان باید قلب خود را همانند یک زمین حاصلخیز آماده کند تا به هنگام مواجهه با آیات الهی از خود خشوع نشان داده و همه آن را به طور کامل دریافت کند؛ اگر انسان قلب خود را آماده نکند، مانند یک شوره زاری خواهد شد که چیزی به جز خاشاک در آن نخواهد رویید و قلبی خواهد بود که آماده است تا محبت شیطان در آن جای بگیرد.

حجت الاسلام فاطمی انسان آماده دریافت معارف نورانی الهی را اینگونه توصیف کرد: تنها انسانی می تواند از قرآن درس شرافت، مردانگی، انسانیت، عدالت، حق، صداقت و غیره را بگیرد که با عبادت های خالصانه، قلب خود را آمده دریافت نور حق کرده باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن به ما درس زندگی حقیقی و راستین می دهد، اظهار داشت: ما باید در ماه مبارک رمضان از خداوند بخواهیم تا به ما توفیق بدهد، قلبی پاک داشته باشیم تا معارف نورانی قرآن را دریابیم و در زندگی خودمان به کار بندیم.

وی افزود: اگر قلب انسان ناپاک وخبیث باشد، وجود وی منحوس خوهد شد و دیگر کنترلی بر اعضا و جوارح خود نخواهد داشت.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به آِیه 19 سوره رعد «أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمي‏ إِنَّما يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» عنوان کرد: بسیاری از افراد صاحب عقل و فکر نیستند، البته نه اینکه دیوانه باشند، اما خودشان را به خواب غفلت فرو برده اند و با اعمال و رفتار خودشان سبب شده اند تا قلبشان دچار قساوت شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 20 سوره رعد خاطرنشان کرد: اولین صف افرادی که صاحب عقل بوده و خردمند هستند این است که به عهد خود وفادارند؛ وفاداری دو شاخه دارد، یکی وفاداری به عهد با خداوند که بهترین راه وفای به آن، بندگی کردن و عبد حقیقی بودن است و دیگری هم پیمان هایی است که انسان ها میان یکدیگر برقرار می کنند.

وی در پایان با بیان این که یکی از عوامل طلاق، عدم وفای به عهد است، ابراز داشت: انسان ها باید به هنگام ازدواج، همواره به یاد داشته باشند که دو طرف با یکدیگر عهد بسته اند تا همدیگر را خوشبخت کنند؛ بنابراین اگر دو طرف وفای به عهد داشته باشند، دیگر شاهد بالا رفتن آمار طلاق نخواهیم بود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات