هرجا بی لیاقت به قدرت برسد فتنه و ابتلا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، در تفسیر آیات 58 تا 60 سوره مبارکه اسراء که در مدرسه علمیه آیتالله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در این آیات به وضعیت دنیا قبل از قیامت اشاره میکند و میفرماید که هیچ آبادی نیست مگر اینکه ما آن را نابود خواهیم کرد و یا بر آنها عذاب شدیدی نازل میکنیم.
وی با بیان این که بساط این زندگی دنیای قبل از قیامت برچیده میشود و بساط زندگی آخرتی پهن خواهد شد، گفت: آخرت امر مادی است مانند دنیا ولی ویژگیهایی که در آخرت بیان میشود که زمان در آنجا با زمان در این دنیا متفاوت است و یک روز معادل با 50 هزار سال این جا است و آنهایی که در عذاباند دائم و ابدی در عذاباند و کسانی که در نعمتاند هم ابدی هستند با ویژگیهای عالم ماده تفاوت دارد.
آیتالله هادوی تهرانی بااشاره به تفاوت خصوصیات آخرت با عالم ماده ابراز کرد: دستاوردهای فیزیک جدید نشان میدهد که دانش بشر نسبت به عالم ماده بسیار اندک است و ما چیزی از این عالم ماده را نمیشناسیم؛ با گسترش علم انسان فهمیدیم که عالم ماده آنجور که ما گمان میکردیم یکدست نیست و از اجزاء و ذرات کوچک تشکیل شده است.
وی با اشاره به این که ما از خصوصیات دنیای پیرامونی خود اطلاعی نداریم، گفت: قرآن میگوید قبل از این که قیامت بر پا شود همه آبادیها از بین خواهد رفت و یا به صورت طبیعی هلاک میشوند و یا این که ما آنها را هلاک میکنیم.
استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که چرا خدا معجزات روشنی برای عالم آخرت نمیفرستد، ابراز داشت: خداوند میفرماید ما ناتوان نیستیم که آیه و نشان ای را بفرستیم ولی گذشتگان این نشانهها را نپذیرفتند و انکار کردند؛ خداوند به ناقه صالح مثال میزند که ما شتر را از دل کوه به عنوان یک نشانهای که سبب بصیرت آنها شود بیرون آوردیم ولی آنها ظلم کردند و آن را کشتند و خدا هم غذاب فرستاد.
وی خاطرنشان کرد: اگر خدا معجزاتی مانند ناقه صالح را برای ما نفرستاده است یک فرصت است زیرا اگر نشانهها را بفرستد و ما انکار کنیم عذاب نازل میشود و اگر عذاب نازل شود همه مردم هلاک خواهند شد؛ اگر ما برای ایمان به دنبال نشانه هستیم همین قرآن پر از نشانههای خداوند است.
آیتالله هادوی تهرانی در ادامه به فرازهایی از آیه 60 سوره اسراء اشاره کرد و گفت: رؤیایی که در این آیه به آن اشاره شده و درخت ملعونهای که به آن اشاره شده است در قرآن تفسیر نشده است ولی روایات نقل میکنند که پیامبر(ص) در رؤیا دیدند که موجوداتی شبیه میمون بر منبر ایشان بالا رفتند و در برخی روایات دارد که بنیامیه را دیدند و ایشان از این موضوع خیلی ناراحت شدند و در روایات آمده است که بعد از آن دیگر پیامبر(ص) نمیخندیدند و شادمان نبودند.
وی ابراز داشت: بزرگترین جرم این است که فردی بدون لیاقت پستی را اشغال کند زیرا تمام تصرفاتی که دارد اشکال دارد و حقالناس است؛ بنیامیه صلاحیت نداشتند که بر منبر پیامبر(ص) تکیه بزنند و خدا از آنها به درخت ملعونه تشبیه میکند که در آن زمان ریشه دواند؛ این آیه نشان میدهد که پیامبر(ص) از آینده باخبر بود و میدانست که بعد از او چه میکنند.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در ابتدای هجرت جمعیت اسلام نزدیک به 5 هزار نفر بیشتر نبود ولی بعد از فتح مکه دستهدسته به اسلام گرویدند و کسانی که با پیامبر(ص) میجنگیدند به اسلام گرویدند و مسلمان دوآتشه شدند و حضرت علی(ع) را با آن همه فضائلی که داشت کنار زدند و دیگران را جای علی نشاندند و در این آیه اشاره میکند که ما باطن همه افراد را میشناسیم.
وی با بیان این که هر جا یک بی لیاقت به قدرت میرسد فتنه و ابتلا است، گفت: مردم از این طریق امتحان میشوند و ما آنها را میترسانیم که اگر لیاقت ندارید پستی را نگیرید ولی آنها طغیان میکنند./843/پ۲۰۲/ج