معرفت نفس به معنای شناخت نقشه درونی انسان ها است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبد الحمید واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، عصر پنجشنبه در نشست نسیم معرفت در باب الهادی حرم مطهر رضوی در سلسله مباحث معرفت افزایی به بررسی جایگاه اسلام و ذات اقدس خداوند متعال در روان انسان ها پرداخت.
وی با بیان این که در جهان امروز برقراری تعامل و حلقه اتصال میان رشته ای بین فضای معرفت دینی و مشاوره های روانشناسی ضرورتی بی بدیل و انکار ناشدنی دارد، تصریح کرد: امروز باید فن مشاوره توام با هستی شناسی اسلامی و دینی باشد.
حجت الاسلام واسطی با ارائه فرمی به روانشناسان درباره معرفی شخصیتیشان اظهار کرد: بدون شک در مسیر زندگی چند دهه ای انسان ها و در فراز و فرود حوادث و رویداد های زندگی فردی از شما خواسته می شود تا خودتان را بدون توجه به درجات و مدارج تحصیلی و مشخصات شناسنامه ای و بر اساس دیدگاه خودتان تفسیر کنید.
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ادامه شناخت افکار، رفتار، آرزوها، خلقیات، احساسات و عواطف، روابط با بیرون، لذت ها، تهدید ها، فرصت ها، مسئولیت ها، محدودیت ها، نیازها و امیال، تفکر و تصمیم گیری، توانمندیها و ضعف ها، سبک زندگی و دغدغه ها و علائق را از مهمترین محورهای خودکاوی انسان ها دانست.
وی با بیان این که در یک تصویر سازی نقاش می تواند تا شما را به خطا انداخته و بر اساس ایده و اندیشه خود تصویر ذهنی ایجاد کند که دوگانه به نظر بیاید، خاطر نشان کرد: در چنین تصویری شما هر آنچه به سمت جزییات حرکت می کنید به واقعیت نزدیکتر می شوید و عملا در هر رویداد تا زمانی که مرزهای آن را به خوبی نشناسید نمی توانید جزییات آن را درک و فهم کنید.
حجت الاسلام واسطی با بیان این که دید خرد نگر و کلان نگر سرانجام منتهی به تشخیص جزئیات و روابط رویداد ها و وقایع پیرامونی می شود، یادآور شد: تشخیص روابط عناصر درونی و بیرونی در خودکاوی امری ضروری بوده و می تواند تا شما را به عنوان روانشناس و تحلیلگر به ریز جزییات آنچه می خواهید برساند.
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به مفهوم پیچیدگی اشاره کرد و با بیان این که در فضای روان درمانی تا زمانی که تار و پود های روانی پیچیده مراجعه کننده از هم باز نشود، امکان درمان او وجود ندارد، گفت: امروز در جامعه نیز روابط علت و معلولی نوعی نظام را شکل می دهد که تا زمانی که ابهامات آن رفع نشود پیچیدگی در آن به چشم می خورد.
وی با بیان این که در هر وقایع و رویدادی تا زمانی که تناقض ها را حل و فصل نکنید پیچیدگی و ابهام در آن موضوع از بین نمی رود، بیان کرد: اگر مرز های هر رویدادی معین نشود امکان دقیق سازی وجود ندارد و در آن پیچیدگی دیده می شود.
حجت الاسلام واسطی با بیان این که معرفت نفس در قدم نخست به منزله شناخت و ترسیم نقشه درونی خود انسان هاست، تصریح کرد: هر یک از شما به عنوان روانشناس متبحر باید نقطه ثقل خودتان را که استناد همه عناصر خودکاوی به آن صورت می گیرد بیابید و شاخص نسبی مشترک وجودیتان را بر اساس دیدگاه اندیشمندان جهانی تعیین کنید.
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به شاخصه های انسان سالم از دیدگاه دین مبین اسلام بیان کرد: انسان سالم از دید اسلام مستمرا به دنبال ارتقا آگاهی از خود و جهان پیرامونی بوده وبه دنبال شفاف سازی و دقیق سازی آنچه می دانسته می رود و به دقت برای زندگی خود معنا تعریف و تبیین می کند.
وی با بیان این که افق دید انسان در محاسبات و تصمیم ها همه هستی است، خاطر نشان کرد: انسان سالم با تمام توان به دنبال فعال سازی قوای درونی خویش بوده و برای دستیابی به خواسته اش بر دیگران و محیطش تاثیر منفی نمی گذارد، همیشه محبت می کند، انرژی بخش است، در قبال کل هستی احساس مسئولیت می کند و رفتارش بر اساس این مسئولیت پذیری تنظیم می شود و به عبارت بهتر آینده اندیشی دراز مدت و دور اندیشانه دارد.
حجت الاسلام واسطی معنا داری، واقع بینی، بندگی، وظیفه شناسی، ارتباط با هستی، امنیت عاطفی، تعهد و مسئولیت پذیری، عقلانیت، آگاهی یابی و استقلال در رفتار را از شاخصه های مشترک انسان سالم از دیدگاه اندیشمندان مختلف دنیا دانست و با بیان این که شاخصه ها و مصادیق انسان سالم از دیدگاه اسلام نسبت به دیدگاه دیگر اندیشمندان همچون فروید، راجرز و فرانکل طرفداران بیشتری دارد، تاکید کرد: با ادبیات اسلامی بسیاری از نفوس جذب دین می شوند./۲۰۲/۸۶۴/ب۱