۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۵۱۱۱۸۲
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس کمیته امداد:

کمک به افراد نیازمند همراه با اکرام باشد/ تجلیل از فعالیت‌های فتاح

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی ازفعالیت‌های پرویز فتاح در کمیته امداد تجلیل کرد و از مدیران این نهاد انقلابی خواست که کمک‌های مردمی را همراه با اکرام و احترام به نیازمندان تقدیم کنند.
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس کمیته امداد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار سید پرویز فتاح رییس و جمعی از مدیران ارشد کمیته امداد امام خمینی(ره) کار کمیته امداد را کاری کلیدی و مهم برای جامعه دانست و گفت: خوشبختانه سال به سال برنامه کمیته امداد پیشرفت می کند.

وی با اشاره به تأسیس کمیته امداد به دستور امام خمینی(ره) افزود: زمانی که حضرت امام کمیته امداد را تشکیل دادند فعالیت ها به صورت محدود بود؛ اما الحمدلله به سرعت گسترش پیدا کرد که جای تقدیر و تشکر دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان احتیاج به واعظ دارد، اظهار داشت: زندگی دنیا غفلت آور است و برای زدودن غفلت ها خدا واعظانی فرستاده است؛ امیرمؤمنان علی(ع) هم واعظ خاموشی را معرفی کرده که انسان را هوشیار می کند که مرگ است.

وی ادامه داد: قبر برای انسان وطنی می شود که انسان از آن وحشت داشت، مرگ برنامه ای عام برای همه انسان ها  است که بدون استثنا وجود دارد، با مرگ انسان پرونده کارهای او بسته می شود و نمی تواند از گناهان استغفار کند و بر حسنات خود بیفزاید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تنها در 3 مورد استثنا وجود دارد و پس از مرگ پرونده انسان بسته نمی شود، ابراز داشت: این 3 مورد عبارت از صدقات جاریه، فرزندان صالح و آثار علمی هستند که سبب می شوند بعد از مرگ پرونده انسان بسته نشود.

وی با اشاره به اهمیت خدمت کردن به جامعه به ویژه افراد محروم و فقیر، عنوان کرد: خداوند توفیقی به دست اندرکاران کمیته امداد برای خدمت به محرومان داده که همه این فرصت و موقعیت  را ندارند؛ ازاین رو این فرصت و توفیق بزرگ قدر دانسته شود، زیرا خدا حکیم است و بیهوده به کسی توفیق نمی دهد؛ بنابراین هرچه می توانید مخلصانه تر قدم بردارید.

این مرجع تقلید با تجلیل از فعالیت و اقدامات صورت گرفته توسط پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بنده واقعا از این که جناب مهندس فتاح مسؤولیت کمیته امداد را قبول کرد خوشحال شدم و با توجه به تجربیات بسیاری که دارد می تواند سامان جدیدی به برنامه های کمیته امداد بدهد.

وی با بیان توصیه هایی به مدیران کمیته امداد اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی که حتما باید به آن توجه کرد مسائل فرهنگی است که باید این موضوع در کنار کمکهای  مردمی صورت گیرد؛ تا  افراد از نظر دینی نیز پرورش پیدا کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ممکن است در کنار هر کار خیری عوارض منفی هم وجود داشته باشد، گفت: این عوارض نباید مانع از انجام کار خیر شود،  نباید از کار خیر پرهیز کرد؛ بلکه باید با سعی و تلاش عوارض برطرف شود.

وی افزود: نباید اجازه داد غیر مستحق خود را مستحق جا بزند، متأسفانه مسائل مالی جاذبه بسیاری دارد و برخی حاضر هستند کارهای خلافی هم انجام دهند که باید مراقب بود، افراد غیر مستحق هزینه های مربوط به مستحقان را نگیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اکرام فقرا و نیازمندان اظهار داشت: باید با احترام برخورد کرد این که در روایات داریم می فرماید، صدقه ابتدا به دست خدا و سپس فقیر می رسد، یعنی انسان باید حواسش باشد که این خدمت را به مردم به صورت متواضعانه و مخلصانه انجام دهد.

وی ادامه داد: باید افراد را به گونه‌ای اکرام کرد که احساس حقارت نکنند، نباید این احساس در افراد تحت پوشش به وجود بیاید و این موضوع را برای خود عیب بدانند، باید با احترام برخورد کرد و زمانی که اینگونه شد افراد شخصیتی در خود می بینند و زمینه ای می شود که بتوانند روی پای خود بایستند.

این مرجع تقلید با بیان این که کمیته امداد باید خروجی مناسبی در حمایت‌های مادی و معنوی از نیازمندان داشته باشد، ابراز داشت: کمیته امداد نباید همانند مرداب باشد بلکه باید مثل استخر عمل کند، وضعیت مددجویان نباید به گونه ای باشد که کمیته امداد تنها ورودی داشته و خروجی نداشته باشد بلکه باید شاهد ورود و خروج مناسب و موثر باشیم.

وی عنوان کرد: آثار کارهای خیر و خدمت به جامعه در زندگی و نسل انسان اثرگذار است، قرآن می فرماید کسانی که انفاق می کنند خودشان همانند دانه گندم رشد می کنند، این یعنی بیش از این که خدمت به دیگران باشد خدمت به خود انسان است./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات