۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۵۱۱۲۸۵

درمان «ام اس» در طب اسلامی

« ام اس» نتیجه غلبه بلغم در مغز و نخاع است، طب کلاسیک برای این بیماری درمان قطعی ارائه نمی دهد اما در طب اسلامی روش هایی برای درمان این بیماری وجود دارد.
ام اس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، استاد حوزه علمیه خواهران امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه اشاره به مباحث درمان برونشیت مزمن با استفاده از طب اسلامی گفت: دود عنبر نسارا و اسپند به دلیل دارا بودن طبیعت گرم برای درمان بلغمی که بر ریه غلبه کرده است بسیار مؤثر است.

وی افزود: استنشاق دود عنبر نسارا و اسپند به مدت 7 روز در مدت زمان 10 دققیه همانطور که بیان شد برای درمان برونشیت مزمن مؤثر بوده و بلغم راه های هوایی را آب کرده و راه تنفس را باز می کند و باید دقت شود کسانی که دارای آسم بوده و یا سردرد میگرنی دارند نمی توانند از این روش استفاده کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران استفاده از انواع بخور مانند بخار مرزن جوش، بخور گل بابونه، بخار سیاه دانه،  بخار آویشن، تخم شوید و تخم گشنیز از جمله بخورهایی هستند که بغلم را از بدن دفع کرده و موجب کاهش آن می شود.

خانم شریف استفاده از حجامت در پشت فرد را نیز از راه های مؤثر درمان برونشیت مزمن عنوان کرد، بعد از انجام 14 تا 15 جلسه بادکش در نیمه دوم ماه قمری حجامت عمومی یا همان حجامت روی پشت یا همان بین دو کف انجام می شود.

وی افزود: یکی دیگر از بیماری هایی که نتیجه غلبه بلغم در مغز و نخاع است، بیماری ام اس است.

کارشناس طب اسلامی افزود: در این بیماری یک سری پلاک ها روی مغز و نخاع ایجاد می شود که این پلاک ها همان بلغم هستند که رسوب کرده و موجب کاهش بینایی، کاهش حس و لرزش بدن می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه ام اس نتیجه غلبه بلغم است، افزود: به همین دلیل تمام بیماران ام اسی در یک سری از نشانه ها مانند ضعف، بی حالی، لرزش بدن و کرخی با هم مشترک هستند.

خانم شریف اظهار کرد: در طب کلاسیک برای توضیح ام اس بیان می کنند که ام اس یک بیماری خود ایمنی بدن است.

وی افزود: از آن جایی که مغز و نخاع از دسترس ما دور هستند بنابراین بلغمی که در این مناطق رسوخ می کند به سختی درمان می شود و طب کلاسیک از آمپول استفاده می کنند اما این آمپول عوارض داشته و درمان نمی کند و تنها از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند اما در طب اسلامی چون معتقدند بلغم غلبه کرده با خروج بلغم می توان بیماری را کنترل کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: خداوند در مغز انسان یک سد خونی مغزی قرار داده است که در هنگام غذا خوردن، غذا وارد مغز نشده و مغز را تخریب نکند و به این ترتیب غذا به سیستم گوارش بعد به خون و بعد به مغز و سایر مکان ها می رود و در نتیجه دارو ها دیرتر به مغز برسد.

خانم شریف تصریح کرد: استرس و نگرانی از عواملی است که موجب رسوخ بلغم در مغز می شود بنابراین آرامش و پرهیز از رژیم غذایی دارای بلغم از مؤثرترین درمان های این بیماری است.

وی افزود: برای درمان ام اس به فرد توصیه می شود که هر روز ستون فقرات خود و دو طرف ملاج( به دلیل وجود عروق خونی و دسترسی به مغز) خود را با روغن سیاه دانه چرب کند.

استاد حوزه علمیه خواهران بادکش ستون فقرات، استفاده از دمنوش هایی مانند استخدوس، گل گاو زبان سنبل تیو، بادرنج و گل بنفشه را در درمان لکه های سفید روی مغز یا همان حل کرد بلغم مؤثر عنوان کرد.

خانم شریف استنشاق بخور سیاه دانه و ریختن دو قطره روغن سیاه دانه در بینی را از دیگر درمان های این بیماری عنوان کرد، گفت: استفاده از این روش به دلیل دسترسی به مغز از طریق بینی، مغز را گرم می کند.

وی استفاده از بیدمشک، بادرنج، نسترن و گلاب را به صورت شربت مخلوط با عسل  و شیره انگور را در درمان ام اس مؤثر عنوان کرد، افزود: انجام حجامت سر نیز در درمان بیماری مؤثر است، زیرا این حجامت در آرامش، کاهش لرزش و افزایش بینایی بسیار مؤثر است البته باید قبل از آن مزاج را اصلاح کرد.

وی یادآور شد: مصرف مغز گیاهان به صورت هفت دانه مانند مغز بادام، فندوق، گردو و مویز جز نیز در تقویت سیستم ایمنی بیماران ام اس مؤثر است./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
سلام من حدود پانزده ساله ام اس دارم الان دوساله کمرم خیلی درد میکنه پای چپم هم میکشم یعنی زانوم خم نمیشه ایا علتش مال بیماری ؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
1
0
سجاد اعظمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
با سلام خدمت استاد محترم از راهنمایی ولطفی که کردید بابته درمان ام ای سپاسگزارم
0
0