۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۱۵۰۱۱
آیت الله مظاهری:

ضریب امنیت اقتصادی در کشور بسیار پائین است

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در جامعه ما ضریب امنیت اقتصادی بسیار پایین است، اظهار داشت: اگر این امنیت در کشور فراگیر شود، هم افراد می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: نا امنی اخلاقی از هر نوع نا امنی بدتر است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه ۱۲۶ که می فرماید«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ» افزود: در جلسه گذشته عرض کردیم زمانی که حضرت ابراهیم(ع) همسر و فرزندشان را در بیابان بدون آب و علف به امید خداوند تنها گذاشت و راهی سفر شد، وقتی بازگشت با صحنه عجیبی روبرو شد و آن صحنه تغییر و تحول اساسی ایجاد شده در آن بیابان بی آب و علف بود؛ حضرت هاجر(س) با استفاده از آب زمزم که معجزه ای الهی بود توانست از یک بیابان بی آب و علف یک مکان بسیار خوش آب و هوا و با امنیت با مردمی متقی بسازد؛ همچنین فرزندی به نام اسماعیل(ع) را برای پیامبری تربیت کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که امنیت یک مسأله اساسی است که بسیاری از مسائل دیگر در پرتو آن معنا پیدا می کند، تبیین کرد: اگر ناامنی در مواضع مختلف به یک منطقه عارض شود، مردم آن منطقه بیچاره می شوند؛ ناامنی اجتماعی، ناامنی اداری و ناامنی اخلاقی در جامعه ای فراگیر شود، آسیب جدی به آن جامعه وارد خواهد شد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: امنیت اقتصادی مردم یک جامعه در گرو تأمین بودن امنیت اجتماعی، اداری و اخلاقی است و فقدان امنیت اخلاقی از هر نا امنی بالاتر است؛ زمانی که حضرت ابراهیم(ع) وارد شهر مکه شدند به امنیت ایجاد شده افتخار کردند و برای ادامه این امنیت دعا فرمودند.

حضرت ابراهیم(ع) با بیانشان نوع دعا کردن و راز و نیاز با خداوند را به انسان ها آموزش می دهند، همچنین بیان می دارند منشأ تمام خیرها و خوبی ها خداوند است؛ حضرت ابراهیم(ع) با این دعا می خواهند بگویند برای استمرار امنیتی که دارید بسیار دعا کنید چرا که وجود امنیت در یک جامعه مایه برکت است.

رونق اقتصادی یک جامعه با وجود امنیت در مواضع مختلف حاصل می شود و این امنیت در اثر برادری و برابری اعضاء جامعه ایجاد خواهد شد، برابری و برادری که نتیجه مراعات کردن تقوای الهی است؛ این آیه بیان می دارد همراهی با خداوند جامعه را امن می کند و به وضع مالی مردم رونق می بخشد.

حضرت آیت الله مظاهری با شکرگزاری از وجود امنیت اجتماعی بسیار بالا در کشور، افزود: یکی از مسائل دیگری که در این آیه به آن اشاره شده است امنیت عمومی جامعه است، یعنی زمانی که جامعه امن باشد انسان های ناپاک نیز در امنیت هستند؛ در حال حاضر افراد لااُبالی جامعه نیز از این امنیت فوق العاده بهرمند هستند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: متأسفانه در حال حاضر امنیت اقتصادی در کشور بسیار پائین است ولی اگر این امنیت در کشور فراگیر شود، همه افراد می‌توانند از این فرصت استفاده کنند؛ اگر امنیت اخلاقی در جامعه باشد افراد پلید هم مجبور هستند خوب باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که پروردگار عالم به خاطر خوبان یک جامعه به بدان ترحم می کند، تبیین کرد: در دنیا بدان از ترحم خداوند به سبب همزیستی با خوبان بهره می برند ولی در آخرت کیفری سخت منتظر بدان است؛ خداوند در آیه صد و بیست و ششم سوره بقره می فرماید، به سبب کفران نعمتی که از سوی کافران و بدان یک جامعه سر زده است، مجبور هستم آن ها را به جهنم ببرم.

وی در پایان ابراز کرد: حضرت ابراهیم(ع) با ورودشان به شهر مکه و با دیدن امنیت و رونق اقتصادی بسیار خوبی که فراگیر شده بود در ابتدا خداوند را شکر کردند و طرز دعا کردن و راز و نیاز با خداوند را به عموم انسان ها آموزش دادند./867/   ۲۰۲/ص

ارسال نظرات