۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۱۵۳۷۷
حجت الاسلام ماندگاری:

نعمات الهی وسیله امتحان بندگان است

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: تمام کسانی که تعمتی از خداوند دریافت کرده اند، به واسطه آن نعمت در حال امتحان شدن هستند که آیا شکر این نعمت را به جای می آورند یا خیر.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسله جلسات سخنرانی معرفتی پیرامون حدیث شریف سلسله الذهب که هر روز در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار می شود، به بیان ادامه نکات خود در تشریح جزییات زندگی توحیدی پرداخت و گفت: یکی از ابعاد زندگی توحیدی، افکار توحیدی است که در جلسات گذشته «توجه به عظمت پروردگار»، «یادآوری ناپایداری دنیا» و «درک جدی بودن آخرت» را به عنوان سه نوع فکر توحیدی بررسی کردیم.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که عاقبت انسان در گرو اعمال دنیوی خود اوست، آن را یکی دیگر از افکار توحیدی قلمداد کرد و افزود: خداوند در قرآن می فرماید تمام اعمال انسان ها از انسان پنهان نمی ماند و اگر مرتکب گناهی شوند، جزای آن را خواهند دید، مگر این که توبه کنند.

وی با تعمیم دادن این اصل تفکر توحیدی به زندگی زناشویی، به بیان نمونه هایی از رفتار متقابل همسران با در نظر گرفتن آثار دینی آن پرداخت و اظهار کرد: گاهی همسران در قبال زحماتی که برای خانواده می کشند، توجه لازم را دریافت نمی کنند و دل سرد می شوند که البته نباید چنین اتفاقی بیفتد؛ اما در صورتی که انسان توجه لازم نسبت به زحماتش را دریافت نکرد، باید بداند که تلاش او در محضر خدا محاسبه می شود.

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: کسی که تفکر توحیدی داشته باشد، چه زحماتش مورد توجه همسرش قرار گیرد و چه قرار نگیرد، دلسرد نخواهد شد و به زحماتش ادامه می دهد چرا که در تفکر توحیدی هیچکس نمی تواند عکس العمل دیگران را بهانه ای برای اعمال خود قرار دهد.

استاد حوزه و دانشگاه «توجه به حتمی بودنِ امتحان الهی» را یکی دیگر از افکار توحیدی معرفی کرد و گفت: برخی گمان می کنند که می توانند از خدا درخواست کنند که امتحانی از آن ها گرفته نشود؛ مانند دانش آموزی که انتظار دارد معلمش بدون آزمون او را قبول کند. شخصی در محضر امام سجاد(ع) چنین دعایی را مطرح کرد و حضرت در پاسخ به او فرمودند «سنت قطعی خداوند این است که همه بندگانش مورد امتحان قرار گیرند و برای دعا به محضر خداوند باید از او بخواهیم که ما را در امتحانات الهی یاری کند.»

وی تأکید کرد: همه باید برای امتحان خدا آماده باشند امام صادق(ع) در روایتی امتحان های الهی را به سه دسته تقسیم کرده و فرمودند «امتحانات الهی یا با نزول نعمات اتفاق می افتد، یا با ندادن نعمت و یا با سلب نعمات از انسان.» در نتیجه تمام کسانی که تعمتی از خداوند دریافت کرده اند، به واسطه آن نعمت در حال امتحان شدن هستند که آیا شکر این نعمت را به جای می آورند یا خیر./820/پ202/ب1

ارسال نظرات