۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۹۰۶

نشست «طلبه و نویسندگی، ضرورت و روش ها» برگزار شد

هفدهمین نشست از سلسله جلسات علمی مدرسه علمیه نورالرضا(ع) با عنوان «طلبه و نویسندگی؛ ضرورت و روشها» برگزار شد.
نشست «طلبه و نویسندگی، ضرورت و روش ها» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هفدهمین نشست از سلسله جلسات علمی مدرسه علمیه نورالرضا(ع) مشهد مقدس ظهر امروز با عنوان «طلبه و نویسندگی؛ ضرورت و روشها» برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام روح الله شفیعیان، محقق و پژوهشگر حوزوی به بیان دیدگاه خود در خصوص نقش طلاب و حوزویان در عرصۀ نویسندگی و ضرورت ورود به این عرصه و روشهای کسب مهارت نویسندگی پرداخت.

حجت الاسلام شفیعیان، محقق و پژوهشگر حوزوی هدف از این نشست را تبیین ضرورتها و نیازهای طلاب به فضای نویسندگی دانست و گفت: یکی از فلسفه های تشکیل حوزه های علمیه، تبلیغ به معنای رساندن پیام خداوند متعال به مردم است.

وی با بیان این که نخستین رسالت ما دریافت محتوای دین است، بیان کرد: قدم دوم دستیابی به ابزار انتقال و شیوۀ رساندن پیام به مردم است و در حقیقت امروز بین پیام و محتوا و ابزارهای سنّتی و مدرن، حلقه ای وجود دارد و آن قدرت نویسندگی است.

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که ما در حوزه دارای محتوای بسیار غنی هستیم، ولی روش تبدیل محتوا به متنی که مبلغین دیگر و حتی افراد عادی جامعه بتوانند از آن استفاده کنند را درست نمیدانیم، اظهار کرد: ما باید بتوانیم مکاسب را به زبان قابل فهم برای عموم مردم عرضه کنیم. لذا طلبه باید بتواند محتوای دینی که در حوزه علمیه فراگرفته را بصورتی ارائه دهد که دیگران بتوانند از آن استفاده کنند و باید قدرت نویسندگی در میان طلاب تقویت شود.

حجت الاسلام شفیعیان با انتقاد از این شبهه که عده ای بیان می کنند این مباحث نویسندگی مباحث جدیدی است که در سابق نبوده و احتیاجی نیز به آنها نیست، ابراز کرد: از زمانی که وظیفۀ ما حوزویان تبلیغ بوده بحث نوشتن و نویسندگی نیز بوده است.

وی با بیان این که اعتناء علمای سابق به ادبیات فارسی مثل خواندن بوستان و گلستان سعدی شاهدی بر این مدعاست، گفت: در کتاب نورمجرد که در شرح احوال مرحوم علامه طهرانی (ره) آمده است ایشان گلستان و بوستان سعدی را به فرزندان خود که طلبه بوده اند درس می داده و نهایت اهتمام را به تقویت بنیۀ ادبی آنها داشته اند که دورۀ علوم و معارف اسلام مرحوم علامه طهرانی و ادبیات قوی ایشان در نوشتار، خود شاهد صدقی بر این مدعاست.

محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: نکتۀ مهم دیگر اینکه اعتناء به نویسندگی به معنای عربی زدائی نیست که متأسفانه استعمار برای مقابله با دین به عربی زدائی و استفاده از کلمه های فارسی بجای کلمه های عربی روی آورده است.

حجت الاسلام شفیعیان خاطر نشان کرد: غرض از کارگاه نویسندگی این است که قلم شما روان شود و بتوانید در نوشتن مهارت لازم را بدست آورید و در کارگاه نویسندگی خلاق طلاب بصورت عملی به این مهارت می پردازند.

وی با بیان این که نویسندگی یک فن است و فن را باید با تمرین به دست آورد، افزود: نمی توان بعد از اینکه به اجتهاد رسیدیم آنجا با یک دورۀ چند روزه این مهارت را تحصیل کنیم؛ چرا که باید به تدریج و با کار و تلاش این فن و مهارت برای ما حاصل شود./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات