۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
کد خبر: ۵۱۹۲۹۹
حجت الاسلام و المسلمین رجبی تصریح کرد؛

تعیین اولویت های فرهنگی و دینی در کانونها، بر اساس نیاز سنجی بصیرتی

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شناخت دقیق شرایط اجتماعی، سیاسی وسطح فرهنگ دینی نیازمند نیازسنجی بصیرتی و وحیانی است تا بتوان بر اساس آن اولویت های فرهنگی کانونها در مساجد تعیین شود.
آیت الله رجبی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمود رجبی عضوجامعه مدرسین و قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به نقش و جایگاه کانونها در رونق فرهنگی مساجد و محوریت آن در جامعه گفت: مسجد در بدو اسلام دارای اهمیت فراوان بوده  و حتی  به عنوان پایگاه فعالیتهای  دینی، فرهنگی و نظامی  محسوب می شده به طوری که پیامبر برای اطلاع رسانی امور حساس جامعه و وقایع دینی ازمردم میخواست در مسجد جمع شوند.

وی افزود: در فرهنگ دینی مامجموعه فعالیتهای فرهنگی باید با محوریت مسجد صورت گیرد چنانچه این امر در گذشته به طور جامع و کاملی در مساجد انجام می شد و در عصر حاضر مورد غفلت واقع شده است.

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: مسجد در گذشته برای کلیه فعالیتهای  دینی، سیاسی و اجتماعی بوده که اگر جایگاه مسجد در جامعه را در نظر بگیریم و فعالیتهای کانونها بر طبق قوانین دینی در  مساجد  صورت گیرد قطعا توانسته ایم رسالت تاسیس مسجد را تحقق بخشیم.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: درگذشته حل اختلاف میان مردم، برگزاری مراسم ازدواج، اعزام به میدان جنگ و مبارزه با کفار همه با محوریت مساجد انجام می شد.

مردم جامعه امروز نسبت به گذشته، فاصله زیادی با مساجد دارند

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: متاسفانه جامعه حاضر با جایگاهی که مسجد در جامعه باید داشته باشد فاصله زیادی دارد با توجه به اینکه درگذشته اعتقادات دینی مردم، علاقه و رشد دین کمتر مورد توجه بوده اما درعصرحاضر با توجه به بالارفتن سطح اعتقادات مردمی و رشد باورهای دینی، مساجد و ایجاد کانونهای فرهنگی در مساجد، اما تک رنگی محوریت مساجد در جامعه امروز، احساس می شود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که چه محتوایی در کانونها ی فرهنگی برای افرادی که در این کانونها فعالیت می کنند ارائه می شود چرا که برای شناخت دقیق شرایط اجتماعی، سیاسی  وسطح فرهنگ دینی لازم است یک نیاز سنجی مقطعی و یک نیاز سنجی بصیرتی و وحیانی  صورت گیرد تا بتوان بر اساس آن اولویت های  فرهنگی کانونها در مساجد تعیین کرد.

 وی عنوان کرد: هرچند بعد از انقلاب برخی از مساجد که حالت متروکه داشتند احیا شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته مساجد نیز مانند دیگر حوزه های در تیررس تغییر و تحوالات قرار گرفتند که اگر این هجمه های  دینی شناسایی نشود موانع موجود می تواند آسیب جدی  به فرهنگ دینی ما وارد کند.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به اینکه اولویت کارهای فرهنگی در کانونها باید مشخص شود یاد آور شد: حوزه های علمیه، دانشگاهها، ستاد عالی کانون هاب مساجد،ستاد ائمه جمعه همواره باید درتقویت باورهای مردم نسبت به محوریت مساجد در جامعه  تلاش کنند.

احیای محوریت مساجد درجامعه نیازمند فرهنگ سازی همراهی با آگاهی و بصیرت دینی است

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) خاطر نشان ساخت:  تعیین شاخص فرهنگ دینی در مساجد باید تعریف شود و مسئولین نیز باید سعی  کنند تا فرهنگ دینی و وحیانی در کانونهای فرهنگی مساجد تعریف شود .

وی خاطر نشان ساخت: باید برای جایگاه مسجد درجامعه سرمایه گذاری کرد چرا که بهره گیری ازمساجد و ئکانونهای فرهنگی بسیار متفاوت است و ما نیز در زمینه سرمایه گذاری فرهنگی کوتاهی کرده ایم.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) بیان کرد: درجامعه ما احساس اینکه مسجد باید محور و مدار مهمی در زندگی باشد وجود ندارد و از مسجد تنها به عنوان محلی برای عبادت استفاده می شود آن هم فقط درهنگام نمازهای یومیه.

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم ابراز داشت: وظیفه روحانیت، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، سازمانهای فرهنگی، رسانه، دولت و نهادهای وابسته به دولت به عنوان متولیان فرهنگی واجتماعی باید سرمایه گذاری و سیاست گذاری جامعی در تغییر شکل کاربری مساجد انجام دهند و بخش مهمی از سبک زندگی جامعه را مسجد محور کنند.

وی افزود: اگر قرارباشد مردم سرمایه مالی خود را در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی صرف کنند مساجد و کانونها بهترین مکان و فضا برای بهره وری از این سرمایه ها هستند چرا که مساجد تنها محلی هستند که انسانها به طور کامل متوجه عبودیت می شوند.

مدیریت فرهنگی در مساجد لازمه بصیرت و آگاهی  است

حجت الاسلام رجبی گفت: متولیان مساجد باید افرادی دارای بصیرت کافی همراه با برنامه ریزی باشند تابتوانند جاذبه  لازم برای حضور اقشار مختلف را در مساجد فراهم سازند تا مردم احساس کنند متولیان درد دین و اخلاقیات آنها را دارند و فراجناحی عمل می کنند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) بیان کرد: همچنین امامان جماعت، تولیت و شورای سیاستگذاری مساجد باید افرادی را برای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در مساجد گزینش کنند که بتوانند در راستای رشد معنوی جامعه و مردم محل حرکت کنند و اگر این اعتماد و اطمینان حاصل شود مردم هم با علاقه بیشتری در فعالیت کانونهای  فرهنگی مساجد حضور پیدا می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر در برخی موارد مردم رغبتی نسبت به حضور در مساجد ندارد احساس عدم صداقت، دنبال کردن اهداف خاص سیاسی و نبود افراد فعال در حوزه های فرهنگی سبب بی میلی افراد به مساجد می شود که خلاقیت در زمینه جذب مخاطب امر بسیار مهمی در این راستا می باشد.

وی افزود: اگر متولیان امر در مساجد احساس مسئولیت داشته باشند و دلسوزانه به مشکلات منطقه و محل خود و نیازهای فرهنگی مردم با محوریت مساجد توجه کنند مردم با شوق به مسجد و کانونهای فرهنگی می آیند چرا که متولیان نقش مهمی در رونق دهی فرهنگ دینی به مساجد دارند .

حجت الاسلام رجبی با اشاره به اینکه باید با دیدی کارشناسانه به فعالیتهای فرهنگی کانونها در مساجد نگاه شود اظهار داشت: برای تقویت حضور مردم به مساجد علاوه بر عبادت، باید دوره های مدیریت فرهنگی مساجد برگزار شود و اگر مردم بدانند عزم جدی در این زمینه وجود دارد همیاری و همکاری خوبی در ارائه موضوعات وبرنامه های دینی در راستای پیشبرد اهداف معنوی و فرهنگی خواهند داشت.

عضو جامعه مدرسین گفت: کانونهای فرهنگی باید تعریف جدی از فرهنگ داشته و بتوانند با استفاده از نیاز سنجی و اولویت بندی، یک برنامه ریزی و سیاست گذاری مهم در راستای فعالیتهای دینی، فرهنگی و سیاسی پایگاهی با محوریت مسجد و کانونهای فرهنگی هنری در کشور و جامعه ایجاد کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات