۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۵۲۰۳۳۹
هویت طلبگی(۱۲)

آشنایی کامل با فقه و اصول حداقل یک طلبه با سواد است

حجت الاسلام شفیعی آشنایی کامل با فقه و اصول را لازمه حداقلی یک طلبه با سواد دانست و بر ضرورت ارتقای سطح آموزش های تخصصی در موضوعات هنری و ورزشی به طلاب سطح یک تأکید کرد.
مدرسه علمیه رشد

حجت الاسلام ابراهیم شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌یکی از مشکلات اصلی امروز حوزه را فراهم نبودن عرصه های مختلف فعالیتی در سطوح یک و دوم دانست و اظهار داشت: امروز در حوزه بویژه در سطوح آغازین، طلاب ما تنها در بخش آموزشی رشد می کنند ولی در حوزه های فرهنگی، هنری، ورزشی و دیگر عرصه های تبلیغی اهمیت چندانی به آنها داده نمی شود.

مدیر مدرسه علمیه اخلاقی رشد در ادامه عنوان کرد: در حوزه طلبه به گونه بار می آید و آموزش می بیند که فکر می کند تنها ثمره درس خواندن او تدریس در آینده است، درحالی که اگر فضای فرهنگی و تبلیغی را بویژه در دوره نوجوانی و سال های آغازین ورود به حوزه نیز تجربه می کرد، امروز شاهد طلاب سردرگم و طالب ورود به مراکز دانشگاهی نبودیم.

وی با بیان این که چند سالی است که برخی مدارس علمیه به صورت پراکنده اردوهای تبلیغی، جهادی و فرهنگی را آغاز کرده اند، خاطرنشان کرد: این مسأله مثبت و خوبی است ولی بازهم کافی نیست، چراکه امروز بسیاری از طلبه های ما در حوزه احساس خلأ و پوچی می کنند و هنگامی که مشکلات مالی نیز بر آنها فشار می آورد دیگر نباید توقع طلبه ای موفق، آینده دار و با هویت از او داشته باشیم.

حجت الاسلام شفیعی غنای فعالیت های فرهنگی را برعهده مدیران مدارس دانست و تأکید کرد: حوزه باید از فعالیت های مختلف در عرصه های گوناگون فرهنگی غنی شود، به طلاب آموزش های تخصصی در موضوعات مختلف داده شود که این مسأله در کنار تلاش خود طلاب می تواند نقش گسترده ای در هویت بخشی به طالبان علوم دینی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تحصیل در فقه و اصول را لازمه طلبگی دانست و خاطرنشان کرد: فقه و اصول حداقل یک طلبه با سواد است، ما در حوزه می خواهیم طلبه علوم دینی پرورش بدهیم نه یک دانشجوی الهیات و نه هنر و زبان، بنابراین حتی اگر طلبه می خواهد در زمینه تبلیغ کار کند باید از سواد لازم در فقه نیز برخوردار باشد.

مدیر مدرسه علمیه اخلاقی رشد تصریح کرد: بله قبول داریم همه طلاب نباید مجتهد شوند و اصلا شدنی هم نیست، اما آشنایی خوب و کافی با فقه و اصول به معنای مجتهد شدن نیست، بلکه ما می گوییم طلبه باید در کنار مهذب بودن، بیان خوب داشتن از سواد کافی فقهی هم برخوردار باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: موارد دیگر فرع بر فقه است، زبان و هنر و موارد دیگر ابزار رساندن پیام دین هستند ولی فقه و اصول علوم اصلی دینی به شمار می روند، باز هم می گوییم اصرار کردن بر مجتهد شدن طلاب کار عاقلانه و ممکنی نیست ولی تقویت طلاب در این دروس موجب تقویت آنها در زمینه های دیگر نیز می شود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات