۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۲۲۱۰۸
حجت الاسلام فرخ فال:

مراسم حج یک دوره بندگی کامل است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: حج یکی از اعمال عبادی کامل و یک دوره بندگی تام را به انسان تعلیم می دهد؛ حج فرصتی است برای پرورش عبد صالح خداوند که برای رسیدن به جایگاه بندگی افزون بر صحیح انجام دادن ظاهر اعمال، هدف باطنی عمل را هم به انجام برساند.
فرخ فال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد فرخ فال، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در سخنرانی شب گذشته که در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسکریه برگزار شد، گفت: تلبیه به معنای ورود انسان به محوطه توحید است.

وی در ابتدا افزود: هر عمل عبادی دارای دو بُعد ظاهری و باطنی است که معمولاً عموم مردم بیش از این که به بُعد باطنی آن توجه داشته باشند، بُعد ظاهری آن عمل را در نظر می گیرند و اهتمام ویژه ای برای صحیح انجام دادن آن عمل دارند.

حجت الاسلام فرخ فال اذعان کرد: حج یکی از اعمال عبادی کامل و یک دوره بندگی تام را به انسان تعلیم می دهد؛ حج مکانی است برای پرورش عبد خداوند که برای رسیدن به جایگاه بندگی علاوه بر صحیح انجام دادن ظاهر اعمال، هدف باطنی عمل را به انجام برساند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین فعل از افعال مناسک حج احرام است و احرام به دو چیز محقق می شود، اولین عاملی که احرام به آن محقق می شود نیت است و دومین عامل تَلبیه است؛ تلبیه به معنای جاری کردن عبارت لبیک اللهم لبیک بر زبان است و این عبارت کاملاً احساسی و عاشقانه با خداوند تجلی دهنده نیت درونی حاجیان است؛ تلبیه در اصل نشان دهنده ورود انسان به محوطه توحید است.

وی با اشاره به فرازهایی از دعای عرفه امام حسین(ع) ابراز کرد: امام حسین(ع) بعد از این که نعمت های خداوند را برمی شمارند و در برابر این نعمت ها خاضعانه شکرگزار خداوند هستند، بیان می دارند این که من از صلب های مختلف در رحم های افراد گوناگون قرار گرفتم و در زمان پیامبر(ص) و در زمره معتقدان به کامل ترین بشر قرار گرفتم، بالاترین نعمت است.

حجت الاسلام فرخ فال با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان(ع) که خطاب به خداوند عرضه می دارند، برای شوق به بهشت و برای ترس از جهنم تو را عبادت نمی کنم بلکه تو را موجودی لایق برای عبادت یافتم، اظهار کرد: انسان باید عاشقانه خداوند را عبادت کند، ایمانی ارزش دارد که از روی عشق و علاقه باشد؛ این ایمان بهترین عامل برای حیات حقیقی بشر است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که انسان با پذیرش توحید، خودش را می یابد، تشریح کرد: انسانی که به توحید اعتقاد ندارد فقط حیات ظاهری دارد و از حیات حقیقی خودش بی بهره است.

وی با اشاره به مراسم قربانی کردن در حج گفت: امام صادق(ع) خطاب به شخصی که از مراسم حج بازگشته بود فرمودند، مراسم حج امسال چگونه گذشت، آن شخص پاسخ داد بسیار عالی و با عظمت برگزار شد، سپس امام صادق(ع) فرمودند، آیا با پوشیدن لباس احرام از تمام پلیدی های روحی و فکری پاک شدی، آن شخص عرضه داشت خیر من تنها لباس احرام پوشیدم، امام فرمودند، تو مُحرم نشده ای بلکه ادای مُحرمان را درآورده ای، سپس فرمودند آیا با دادن قربانی هواهای نفسانی وجودت را ذبح کردی، آن شص عرضه داشت خیر من تنها یک گوسفند را قربانی کردم، امام فرمودند این معنای حقیقی قربانی کردن نیست و تو در حج مشغول انجام بازی بوده ای.   

حجت الاسلام فرخ فال در پایان افزود: اگر انسان در اعمال عبادی اش به معنا و حقیقت عمل دست نیابد، مشغول بازی کردن بوده و آن عمل را حقیقتاً و آن گونه که خالق هستی اراده کرده است، انجام نداده است./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات