۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۲۳۲۹۳
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی مطرح کرد؛

ضرورت بزرگداشت ایام غدیریه و برپایی نماز جماعت عید غدیر

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیش از ۶۰ نقطه در کشور برای راهپیمایی و نماز عید غدیر اعلام آمادگی کرده‌اند، از شرکت مراجع تقلید در این مراسم باشکوه خبر داد.
فقیه یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در نشست خبری که عصر امروز در مؤسسه عالی اجتهاد قم به منظور ضرورت بزرگداشت ایام غدیریه و برپایی نماز جماعت عید در روز غدیر برگزار شد، با بیان اینکه امام هادی(ع) معارف شیعه را در قالب زیارت ها و ادعیه بیان کردند، گفت:‌ معارفی که به صورت ادعیه و زیارت از ایشان نقل شده یک بیان جامع و بی نظیر است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: بیان امام هادی(ع) آنچنان به صورت کامل جای خود را در حرکات محبان اهل بیت(ع) باز کرده است که تا به امروز ماندگار شده است؛ امروزه به هر زیارتگاهی که مشرّف می شویم مشاهده می کنیم که زیارت‌های وارد شده از سوی امام هادی(ع) به سان خورشید می درخشد.

وی با اشاره به اینکه روز عید غدیر، «عید الله الاکبر» است، اظهار داشت: روز عید غدیر، روز میثاق و عهد معهود نام گرفته است؛ در این روز فرخنده بین ملائکه و عالم بالا عهد و تعهد حاصل شده و همچنین بیان شده که همه انبیای الهی و اوصیا این روز را بزرگ می شمردند و عظمت آن را پاس می داشتند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی خاطرنشان کرد: در شناخت حقایق ولایت و عظمت آن هم در قرآن کریم و هم در روایات خاصه‌ای که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است، امروز مورد توجه خاص جوامع بزرگ علمی و جوامعی که حتی در مسائل سیاسی و اجتماعی خود را صاحب نظر می دانند، نسبت به ولایت جهت گیری خاصی پیدا کردند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه روز عید غدیر بسیار با عظمت و با اهمیت است، عنوان کرد: در این روز بزرگ از جمله اعمالی که ثواب دارد عبارت است از روزه گرفتن، افطاری دادن، اطعام کردن، صدقه دادن، عقد اخوت؛ در این روز خواهران باید نسبت به خودشان و برادران نیز نسبت به خودشان اشخاص مناسبی را انتخاب کنند که نتیجه آن این بشود که در عبادات برای یکدیگر دعا کنند و در گرفتاری ها نیز به کمک یکدیگر برسند؛ این موضوع ارزش فوق‌العاده‌ای دارد که پیامبر اکرم(ص) آن را برای اصحاب خود در روز عید غدیر محقق کرد.

وی با اشاره به اینکه شیخ مفید(ره) سنت راهپیمایی و نماز جماعت در روز عید غدیر را از سنت‌های تأکید شده معرفی کرده‌اند، ابراز داشت: راهپیمایی روز غدیر و برگزاری نماز جماعت روز عید از سنت هایی بوده که از قدیم الایام رواج داشته است؛ بنابراین در این روز بزرگ ما نیز وظیفه داریم این فرهنگ را احیا کنیم و عظمت غدیر را پاس بداریم.

آیت الله احمدی فقیه یزدی افزود:‌ راهپیمایی روز غدیر باید به همان باشکوهی اقامه عزای سیدالشهدا(ع) در عاشورا باشد، با این تفاوت که در عاشورا اقامه عزا می شود، اما در روز عید غدیر این کار باید با شادی انجام پذیرد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه نماز جماعت در هر مناسبتی، کیفیتی خاص دارد، گفت:‌ در باب نماز جماعت روز عید غدیر فرموده شده که این نماز باید در «مظاهر مصر»(جلوه‌گاه شهر) اقامه شود؛ شیخ مفید(ره) این نماز را در میدان بغداد با حضور هزاران هزار جمعیت أعم از شیعه و سنی اقامه کرده، بعد از نماز نیز راهپیمایی انجام می دادند و در راه بسیار شادی می کردند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله محمدحسن فقیه یزدی گفتند «قرار بود در جایی و طی حادثه ای عمر من به اتمام برسد، من تنها برای این زنده ماندم که نماز جماعت غدیر را احیا کنم»؛ وی در رساله عملیه خود و همچنین کتاب مخصوص نماز عید غدیر که به چاپ هم رسیده است سعی کرده تا مبانی نماز عید غدیر را تبیین کند؛ ضرورت دارد این کتاب به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شود تا همه مسلمانان جهان از آن بهره ببرند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی بر اهمیت مسأله شادی حلال در راهپیمایی عظیم روز عید غدیر تأکید کرد و اظهار داشت: طی ملاقات‌هایی که با مراجع تقلید داشتم متوجه شدم که همه آنها در این راهپیمایی عظیم روز عید غدیر شرکت می کنند و بسیار هم از این موضوع خوشحال هستند؛ هرچه جلوه شادی در این مراسم بیشتر باشد مورد توجه بیشتر اهل بیت(ع) و ملائکه قرار می گیرد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: در این روز بزرگ توصیه شده تا افراد برای دید و بازدید و انجام صله رحم به خانه‌های یکدیگر بروند و ضمن تبریک این یوم‌الله الاعظم سعی کنند بخش‌هایی از خطبه غدیر را برای همدیگر بخوانند.

وی به تبیین جنبه فقهی نماز عید غدیر پرداخت و بیان کرد: طبق جستجوها و تفحصی که در تاریخ و روایات شده است معلوم می شود که این نماز از زمان ائمه معصومین(ع) رواج داشته و ادامه یافته است؛ البته دشمنان اهل بیت(ع) در طول تاریخ سعی کردند که این موضوع را کمرنگ کرده و از بین ببرند، اما خوشبختانه موفق نشدند و توسط امامان معصوم(ع) این فرهنگ احیا شده و سینه به سینه منتقل شد تا به امروز رسیده است؛ وظیفه ما در قبال این وظیفه سنگین این است که با همه قوا در جهت باشکوه برگزار کردن نماز عید غدیر و راهپیمایی به صحنه بیاییم.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به اینکه ادله مشروعیت نماز عید غدیر به صورت جماعت در فقه جایگاه رفیعی دارد، ابراز داشت: برخی از علما این نماز را مستحب، برخی به نیت رجاء و برخی دیگر حکم به وجوب داده اند؛ این نظریات بیانگر اهمیت مسأله نماز عید غدیر است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان با بیان اینکه بیش از 60 نقطه در کشور برای راهپیمایی و نماز عید غدیر اعلام آمادگی کرده‌اند، عنوان کرد: این حرکت‌ها به نوعی حرکت ایمانی است که از میان مردم برخاسته و ضروری است که از سوی علما تقویت شده تا به عنوان یک سنت در جامعه نهادینه شود./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات